Fodor Tamás

A színház zabolája

Herczog Noémi: KUSS! Feljelentő színikritika a Kádár-korban című monográfiájáról

  • Fodor Tamás
  • 2022. december 14.

Könyv

Nagyszabású mű. Az elmúlt pár évtized színházi kritikusainak drámája (vagy szánalmas komédiája). A szerző, hogy megértse és (ön)kritikával illethesse ennek a történelmi drámának a dramaturgiáját, kénytelen feltárni a merev uralmi rendszerek hatalomtechnikai működésének formáit, dinamikáját. Eközben, mint ahogy a színész is, valójában önmaga megismerésére törekszik. Herczog Noémi e kötetben, ha úgy tetszik, a kritikus önfeltárulkozására tesz kísérletet.

Ezt a könyvet mindazonáltal ketten írjuk: ő, aki jegyzi és aki bőséges jegyzetapparátussal teszi hitelképessé szinte minden megállapítását, valamint a napjaink „elszenvedő szerkezetében” valahogy mégis eligazodni vágyó olvasó. Különösen igaz ez rám, aki érintettnek (és idézettnek) látom magam. Úgy vagyok vele, mint aki a kertben olvas, de lépten-nyomon fölnéz a könyvből, mert a szemébe tűz a nap. Dialógusért kiált (éppen MGP nyomán is) a kritika anatómiájával (is) foglalkozó szerző, aki történetesen kritikus (is). (MGP: Molnár Gál Péter – a szerk.) Dialógus pedig csak egyenrangú felek között jöhet létre. De vajon a nem független sajtónyilvánosságban létezhet-e egyenrangúság? – teszi fel Herczog Noémi a kérdést. A feljelentés (besúgás, pellengérre állítás) műformái a diktatúrák aktuális állapotának függvényei, mint ahogy mindennek a következményei is. Ami a hatalom aktuális támadó vagy éppen támadástól rettegő helyzetétől függően lehet: állásvesztés, kiközösítés, szabadságvesztés vagy akár megsemmisítés. Az olvasó, beleértve engem is, igazi túrán vehet részt: a fegyverek kritikájától a kritika fegyveréig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.