Fodor Tamás

A színház zabolája

Herczog Noémi: KUSS! Feljelentő színikritika a Kádár-korban című monográfiájáról

  • Fodor Tamás
  • 2022. december 14.

Könyv

Nagyszabású mű. Az elmúlt pár évtized színházi kritikusainak drámája (vagy szánalmas komédiája). A szerző, hogy megértse és (ön)kritikával illethesse ennek a történelmi drámának a dramaturgiáját, kénytelen feltárni a merev uralmi rendszerek hatalomtechnikai működésének formáit, dinamikáját. Eközben, mint ahogy a színész is, valójában önmaga megismerésére törekszik. Herczog Noémi e kötetben, ha úgy tetszik, a kritikus önfeltárulkozására tesz kísérletet.

Ezt a könyvet mindazonáltal ketten írjuk: ő, aki jegyzi és aki bőséges jegyzetapparátussal teszi hitelképessé szinte minden megállapítását, valamint a napjaink „elszenvedő szerkezetében” valahogy mégis eligazodni vágyó olvasó. Különösen igaz ez rám, aki érintettnek (és idézettnek) látom magam. Úgy vagyok vele, mint aki a kertben olvas, de lépten-nyomon fölnéz a könyvből, mert a szemébe tűz a nap. Dialógusért kiált (éppen MGP nyomán is) a kritika anatómiájával (is) foglalkozó szerző, aki történetesen kritikus (is). (MGP: Molnár Gál Péter – a szerk.) Dialógus pedig csak egyenrangú felek között jöhet létre. De vajon a nem független sajtónyilvánosságban létezhet-e egyenrangúság? – teszi fel Herczog Noémi a kérdést. A feljelentés (besúgás, pellengérre állítás) műformái a diktatúrák aktuális állapotának függvényei, mint ahogy mindennek a következményei is. Ami a hatalom aktuális támadó vagy éppen támadástól rettegő helyzetétől függően lehet: állásvesztés, kiközösítés, szabadságvesztés vagy akár megsemmisítés. Az olvasó, beleértve engem is, igazi túrán vehet részt: a fegyverek kritikájától a kritika fegyveréig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.