Könyv

Majdnem őszikék

Peer Krisztián: Bizony

Kritika

A Bizony immár a harmadik verseskötete Peer Krisztiánnak a nagy újrakezdése óta (2002 és 2017 között nem adott ki könyvet).

A 42 főleg a szerelmi gyászköltészet miatt vált emlékezetessé, aztán a Nem a sajátod a tapogatódzó továbblépés lehetőségeit kereste, az új könyv pedig tartja az irányt, csak épp egy furcsa fordulattal: a beszélő megfordul, és háttal megy előre. Ezt a váltást már a kétoldalnyi mottók egyik fele is megelőlegezi (főleg a Tandori-idézet: „Háttal megyek, csak az kerül / elém, amit már elhagyok”), a másik fele pedig kijelöli a kötet központi önmetaforáját, a bölényt (más néven bisont, innen a cím). Önmitizálás a javából, de Peerre mindig is jellemző volt a jó értelemben vett gátlástalanság, amelyből most sincs hiány: a frivolitás, a költői magabiztosság („Négyből hármat bármikor lehoz a Jelenkor”), a költőtársak skrupulusoktól mentes emlegetése vagy éppen a kényességre való fittyet hányás („Van ez a közös furcsaság / a NER-ben és a Kozmoszban”) ismét csak alapvetés.

A mottók kirajzolta két motívumból fakadnak a Bizony fő témái: a gyerekkor, a családi emlékek, a költői indulás mellett a kiöregedés, a domesztikálódás, a rezervátumként felfogott kert. Mindez továbbra is az alanyi költészet részeként, ami már Peer önjellemzése szerint is kiment a divatból („Kevesen maradtunk, / akik még mernek E/1-ben”). Nagyon is jó, hogy van, aki még csinál ilyet, a bőrét vásárra vivő költő önmegjelenítése mégiscsak a költészet egyik klasszikus és maradandó formája. A beszélő, aki látványosan azonosítható Peer Krisztiánnal, határhelyzetből szólal meg: túl van a felén, bőven van mire visszatekintenie, és tapasztalatai birtokában valamit már meg is kellene tudnia fogalmazni („Mert mondani kéne az életről valamit. / A fiataloknak”).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.