Könyv

A Tiszta Pierre

  • - toroczkay -
  • 2014. május 10.

Könyv

A Tiszta Pierre tere és ideje tág: egyszerre játszódik a középkori faluban, Montaillou-ban, illetve napjaink Budapestjén, egy divatmagazin szerkesztőségében, de a nyolcvanas évek Mallorcája, valamint Anglia és Dél-Amerika is előkerül.

Sűrű, önreflektív, mágikus-realistás-posztmodernes, illetve szellős, könnyen befogadható részek váltakoznak. Láthatóan sok munkával, nagy tudásanyag megmozgatásával készült, igazi labirintusszerű könyv a Tiszta Pierre, amit második olvasásra jobban élvez az ember, csak az a kérdés, hogy nekiáll-e újra. Az író valamiért mindig csavar a dolgokon: az idő- és térbeli ugráláson túl is merőben különféle stílusú, műfajú és hatásfokú szövegek kerültek egybe. A világosabb kompozíció talán segítene, főleg, hogy a szerző gyakran él a késleltetéssel mint prózapoétikai eszközzel, ami itt azért problematikus, mert az olvasónak sokáig semmilyen támpontja nincs. Ki beszél, mikor, kikről? - értetlenkedünk minden egyes fejezetnél. Ráadásul az életutak és idősíkok is duplán összevissza fonódnak: a mai magyar hétköznapok a középkori franciákéval, illetve a kötet elején lévő szerkesztőségi chatbeszélgetés és az egyes novellák egymással. A regénynek így tulajdonképpen két témája is lesz. Az első: mindegy, melyik korban, melyik földrészen vagyunk, az alapproblémák meglepően hasonlóak. A második: fő- és mellékszereplők, statiszták vagyunk egymás életeiben.

Nem biztos, hogy jó ötlet egy eleve bonyolult szöveget azzal megbolondítani, hogy az egyik szereplőt Pierre Maury-nak, a másikat Raymond Maury-nak, a harmadikat Pierre Gerard-nak hívják, a negyedik Pierre Clergue, az ötödik Bernard Clergue, a hatodik Bernard Benet, de van itt Gaillarde Benet, Pierre Casal, Pierre Authé, Pierre Roussel, Pierre Benet is, vagy őt már mondtam? A regény mindezek miatt leginkább türelmes olvasóknak ajánlható.

Kalligram, 2013, 305 oldal, 2009 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.