Könyv

A Tiszta Pierre

  • - toroczkay -
  • 2014. május 10.

Könyv

A Tiszta Pierre tere és ideje tág: egyszerre játszódik a középkori faluban, Montaillou-ban, illetve napjaink Budapestjén, egy divatmagazin szerkesztőségében, de a nyolcvanas évek Mallorcája, valamint Anglia és Dél-Amerika is előkerül.

Sűrű, önreflektív, mágikus-realistás-posztmodernes, illetve szellős, könnyen befogadható részek váltakoznak. Láthatóan sok munkával, nagy tudásanyag megmozgatásával készült, igazi labirintusszerű könyv a Tiszta Pierre, amit második olvasásra jobban élvez az ember, csak az a kérdés, hogy nekiáll-e újra. Az író valamiért mindig csavar a dolgokon: az idő- és térbeli ugráláson túl is merőben különféle stílusú, műfajú és hatásfokú szövegek kerültek egybe. A világosabb kompozíció talán segítene, főleg, hogy a szerző gyakran él a késleltetéssel mint prózapoétikai eszközzel, ami itt azért problematikus, mert az olvasónak sokáig semmilyen támpontja nincs. Ki beszél, mikor, kikről? - értetlenkedünk minden egyes fejezetnél. Ráadásul az életutak és idősíkok is duplán összevissza fonódnak: a mai magyar hétköznapok a középkori franciákéval, illetve a kötet elején lévő szerkesztőségi chatbeszélgetés és az egyes novellák egymással. A regénynek így tulajdonképpen két témája is lesz. Az első: mindegy, melyik korban, melyik földrészen vagyunk, az alapproblémák meglepően hasonlóak. A második: fő- és mellékszereplők, statiszták vagyunk egymás életeiben.

Nem biztos, hogy jó ötlet egy eleve bonyolult szöveget azzal megbolondítani, hogy az egyik szereplőt Pierre Maury-nak, a másikat Raymond Maury-nak, a harmadikat Pierre Gerard-nak hívják, a negyedik Pierre Clergue, az ötödik Bernard Clergue, a hatodik Bernard Benet, de van itt Gaillarde Benet, Pierre Casal, Pierre Authé, Pierre Roussel, Pierre Benet is, vagy őt már mondtam? A regény mindezek miatt leginkább türelmes olvasóknak ajánlható.

Kalligram, 2013, 305 oldal, 2009 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."