Könyv

A Tiszta Pierre

  • - toroczkay -
  • 2014. május 10.

Könyv

A Tiszta Pierre tere és ideje tág: egyszerre játszódik a középkori faluban, Montaillou-ban, illetve napjaink Budapestjén, egy divatmagazin szerkesztőségében, de a nyolcvanas évek Mallorcája, valamint Anglia és Dél-Amerika is előkerül.

Sűrű, önreflektív, mágikus-realistás-posztmodernes, illetve szellős, könnyen befogadható részek váltakoznak. Láthatóan sok munkával, nagy tudásanyag megmozgatásával készült, igazi labirintusszerű könyv a Tiszta Pierre, amit második olvasásra jobban élvez az ember, csak az a kérdés, hogy nekiáll-e újra. Az író valamiért mindig csavar a dolgokon: az idő- és térbeli ugráláson túl is merőben különféle stílusú, műfajú és hatásfokú szövegek kerültek egybe. A világosabb kompozíció talán segítene, főleg, hogy a szerző gyakran él a késleltetéssel mint prózapoétikai eszközzel, ami itt azért problematikus, mert az olvasónak sokáig semmilyen támpontja nincs. Ki beszél, mikor, kikről? - értetlenkedünk minden egyes fejezetnél. Ráadásul az életutak és idősíkok is duplán összevissza fonódnak: a mai magyar hétköznapok a középkori franciákéval, illetve a kötet elején lévő szerkesztőségi chatbeszélgetés és az egyes novellák egymással. A regénynek így tulajdonképpen két témája is lesz. Az első: mindegy, melyik korban, melyik földrészen vagyunk, az alapproblémák meglepően hasonlóak. A második: fő- és mellékszereplők, statiszták vagyunk egymás életeiben.

Nem biztos, hogy jó ötlet egy eleve bonyolult szöveget azzal megbolondítani, hogy az egyik szereplőt Pierre Maury-nak, a másikat Raymond Maury-nak, a harmadikat Pierre Gerard-nak hívják, a negyedik Pierre Clergue, az ötödik Bernard Clergue, a hatodik Bernard Benet, de van itt Gaillarde Benet, Pierre Casal, Pierre Authé, Pierre Roussel, Pierre Benet is, vagy őt már mondtam? A regény mindezek miatt leginkább türelmes olvasóknak ajánlható.

Kalligram, 2013, 305 oldal, 2009 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.