A 72 óra megszüntetése: Vákuum a tévében

Könyv

Aki látta, tudja, milyen volt. Aki nem nézte, úgy képzelheti maga elé a 72 órát, ha lelki szemei előtt valami egészen más jelenik meg, mint amit az MTV-ben megszokott. A 72 óra kívülállóként (mert nem unott tévés rutin működtette) volt saját (szerethető, bár modorosságtól sem mentes) stílussal rendelkező profi (feladatát teljesítő) műsor. A Kistamás László rendezte, Csernátony Dóra szerkesztette 72 óra arca, Till Attila - az 1999-es Kamera Hungária riporteri különdíjasa - a pofánkba szuggerálta, mi mindent nem lenne szabad kihagynunk a hétvégén. Ezt április 26-án, csütörtökön este tizenegy körül tehette utoljára.
Aki látta, tudja, milyen volt. Aki nem nézte, úgy képzelheti maga elé a 72 órát, ha lelki szemei előtt valami egészen más jelenik meg, mint amit az MTV-ben megszokott. A 72 óra kívülállóként (mert nem unott tévés rutin működtette) volt saját (szerethető, bár modorosságtól sem mentes) stílussal rendelkező profi (feladatát teljesítő) műsor. A Kistamás László rendezte, Csernátony Dóra szerkesztette 72 óra arca, Till Attila - az 1999-es Kamera Hungária riporteri különdíjasa - a pofánkba szuggerálta, mi mindent nem lenne szabad kihagynunk a hétvégén. Ezt április 26-án, csütörtökön este tizenegy körül tehette utoljára.

H

Most hátraarc van ahhoz képest, amikor 1997-98 fordulóján egy sor új kulturális műsor startolt a különböző csatornákon. Akkor az MTV a külső gyártású Múzsa helyett házon belüli kulturális híradót indított AKT címmel, a Stúdió helyén a Publikum jelentkezett, a kereskedelmi TV 2-n a Hét x hét, az RTL Klubon a Dóra jelenti, a TV 3-on pedig a 72 óra. Közülük egy sem él már. (A leltárhoz tartozik, hogy a moziajánlóvá alakult Dóra immár az MTV-n rajong, ahol a heti kultúrát a Magyar Szalon szervírozza; a Magyar ATV hetente háromszor sugározza Kulturális kalauzát, a TV 2 változó napokon, éjfél után adja a Színképet, a Duna TV pedig egész profilját igyekszik kulturálttá tenni.) A 72 óra felszámolásával a Magyar Televízió újabb lépést tett kulturális közszolgálatisága leépítésének útján.

Négy hónappal ezelőtt az Ezredvégi beszélgetések 21. századi folytatását, az Ezredelőt szüntették meg. Ez a lépés a közszolgálatban egyre erőteljesebb - úgynevezett "értékek" nevében folyó - szellemirtás része, fogalmazott Tillmann J. A., az Ezredelő egyik készítője, akit legalább az vigasztalhat, hogy az 1991-ben indult műsorfolyam közel száz beszélgetésének java könyv alakban olvasható. A két eset két okból is hasonlít egymásra: az intézmény semmit sem spórol, mindkettő kifejezetten olcsó műsor volt (a 72 óra adásonkénti 300 ezer forintos árának felét az ORTT állta, szponzorként segített a Pannon GSM is, az MTV-nek tehát nem sokba került; egyébként a december 11. utáni adások pénzével még lóg a tévé), és a megszüntetésnek nem voltak szakmai érvei. A Millennium Televízióját irányító fejek egyszerűen nem bírták őket.

H

A 72 óra egyrészt a fővárosi alternatív szórakozóhelyeken 1994 óta felbukkanó Vákuum TV-ből, másrészt a Múzsa számára szállított heti egy percből nőtt 25-30-ra. A Múzsa megszüntetése után szegény Kelényi Krisztián Tódor hívta a TV 3-ba a csapatot, heti tíz percre. Miután Baló György átvette a TV 3 irányítását, a műsor 25 percre bővült. Az országos kereskedelmi csatornák pályázata körüli sötét viharban a TV 3 elsüllyedt, de a 72 óra akkor már ajánlatot kapott Szenes Andreától, az MTV alelnökétől. Van itt cenzúra? - volt az első kérdése Till Attilának. Nincs - felelte Szenes, és azzal erősítette meg a stáb műsorkészítői szabadságát, hogy a 72 órát saját felügyelete alatt tartotta, holott éppenséggel kerülhetett volna Rér Éva kulturális igazgató alá is. Az alelnöki védőernyőt a nagypolitika szele fújta el: miután Torgyán József megszűnt miniszter lenni, a tévében meggyengült Szenes Andrea pozíciója, és tudni lehetett: ha az alelnök szűrét kiteszik, ők Rér Éva kezei közé kerülnek, akitől semmi jóra nem számíthatnak. Így is történt, habár ez csak akkor lett egyételmű, amikor közvetlen összeütközésbe kerültek: Nyikita Mihalkov budapesti látogatásakor a 72 óra és a Rér Éva szívéhez közel álló, negédes műsorvezetésű Magyar Szalon egyaránt meginterjúvolta az orosz rendezőt. Rér ki akarta vágatni a 72 órából a Szalonhoz képest teljesen más kérdések köré épített Mihalkov-anyagot, de ők bennhagyták. Ez lehetett a vesztes/nyert csata a nyert/elvesztett háborúban. A 72 óra stábja ez ügyben Rér Évának írt faxát Rockenbauer Zoltán kulturális miniszternek és Mendreczky Károlynak, a leváltott tévéelnök, Szabó László Zsolt megbízott utódjának is elküldte (a miniszter állítólag szót is emelt a kulturális műsorok érdekében úgy általában), de hosszabb távon ez sem segített. Előbb a tévéújságból, aztán a postájukból megtudták: vége.

H

"Tisztelt ügyvezető úr! - írta Kistamás Lászlónak Rér Éva. - Tájékoztatom, hogy az MTV Rt. mint megrendelő, illetve a Ködkamra Bt. mint gyártó között 2000. március 23-án létrejött, a 72 óra című műsorszám gyártására vonatkozó jogviszony a szerződés 5/1. pontja alapján 2000. április 30-án megszűnik. Figyelemmel arra, hogy az MTV Rt. a fenti jogviszonyt fenntartani nem kívánja, illetve az azt követő időszakra vonatkozóan további teljesítést nem fogad el, kérem, hogy az utolsó, sugárzásra kerülő adáskazettán a fentieknek megfelelő módosítást elvégezni szíveskedjenek." A borítékon látható pecsét szerint a levelet április 26-án adták fel, így aztán az utolsónak bizonyult adásban Till Attila csak a következő csütörtökig búcsúzott el a nézőktől, nem végleg.

Ez persze mit sem változtat a lényegen, a műsor indoklás nélküli megszüntetésén. A miértre nincs válasz. Rér Éva a Narancsnak nem óhajtott nyilatkozni, annyit üzent az intézmény sajtóreferensével, hogy a dolog nem rá tartozik, a szerződést Szenes Andrea kötötte, az lejárt, ő pedig nem hosszabbította meg, az új szerződéseket már a szeptemberben induló új műsorstruktúrának megfelelően kötik. Érdemi választ nem kapott Orsós László Jakab (az egykori Publikum műsorvezetőinek egyike) sem, aki a Népszabadság április 28-i számában siratta el a meglepően korszerű, szabad, jókedvű és okos 72 órát, magyarázatot kérvén Rér Éva közalkalmazottól. A május 8-i számban közölt válaszlevél szerint a tévé kulturális igazgatója meg sem próbált szakmai érveket hozni, viszont (miután szemére vetette a kritikusnak, hogy az hosszú ideig jegyzetírója volt a 72 órának) alig rejtjelezett rasszista hangot ütött meg: "Ha Orsós László Jakabnak továbbra is panasza van az MTV közszolgálatiságát illetően, javaslom, hogy forduljon Strasbourghoz."

Minden vezetőnek joga van rossz döntést hozni, de ez a mondat azt mutatja: Rér Éva méltatlan arra, hogy felelős pozíciót töltsön be a közszolgálati televízióban.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.