A Telep csoport: Hálós műhely

  • Kovács Bálint
  • 2007. szeptember 27.

Könyv

Valamikor 2005 telén egy fiatal költő úgy döntött, hogy a régi idők költőtelepeinek mintájára virtuális, zárt műhelyt indít saját maga és néhány barátja - és persze verseik - számára. Így indult a Telep (http://telep.freeblog.hu) története - legalábbis a romantikus verzió szerint.

A kevésbé "költői" verzió szerint pedig egy unatkozó egyetemista, Krusovszky Dénes bármit szívesebben csinált volna a 2005 végi vizsgaidőszakban a tanulásnál, így aztán regisztrált egy versblogot az egyik szolgáltatónál. A névhez pedig ifjúságának színhelye, a lakótelep adott ihletet - nem is beszélve arról, hogy a Telep név milyen jó táptalaj a szóviccekhez. (A "legenda" szerint e téren Bónus Tibor irodalomtörténész a rekorder, aki a blog első születésnapján szervezett happeningen egy tucatnyi szóviccel - az egyértelmű telepesektől a Telep-telepítőkig - fárasztotta a publikumot.) Az ötlet kapóra jött, mert a hidegebb téli hónapokban macerás volt megszervezni egy-egy találkozót, ahol Krusovszkyék összeülhettek volna, hogy megismerjék és véleményezzék egymás újonnan született verseit.

Krusovszky még aznap elküldte a blog jelszavait hat barátjának - Bajtai Andrásnak, Dunajcsik Mátyásnak, Nemes Z. Máriónak, Ijjas Tamásnak, Pálffy András Gergelynek és Pollágh Péternek -, akik örömmel fogadták az ötletet. "Így nem fogy a festék a nyomtatóban, mert nem kell kinyomtatni minden találkozó előtt 5-10 példányt minden új versünkből, no meg nem kell mindenkinek egyszerre ráérni, hogy megmutassuk egymásnak a verseket. Ezenkívül így 2005 decemberéig visszamenően biztosan megvan egy helyen minden vers, sőt még keresni is lehet köztük, és akkor a kommentálási lehetőséget - amire két hét híján a blog születése óta lehetőség van - még nem is említettem - sorolja a blogforma előnyeit Dunajcsik Mátyás. - De azért is jobb így, mert bár korábban is elküldözgettem egy-egy új versemet pár barátomnak, egy idő után az ember minden újabb levélnél úgy érzi, hogy tukmálja magát, tukmálja a verseit... Így meg aki akarja, olvassa őket, aki nem akarja, nem olvassa."

És valóban: a Telepet eleinte még - mondjuk úgy, az eredeti elképzelésnek megfelelően - csak a blogoló költők rokonai és közeli barátai olvasták, ám nem kellett hozzá negyedév sem, hogy a havi egyéni látogatók száma elérje az ezer főt (a számot néhány irodalmi folyóirat is megirigyelné, bár az ingyenesség és a könnyű elérhetőség nyilván sokat nyom a latban). A havi átlag mára 1700 főre rúg - ám ma már tizenegy költő több mint száz verse található meg az oldalon.

A legutóbbi - egyúttal talán az utolsó - csatlakozó Sirokai Mátyás volt idén januárban, Deres Kornélia, Sopotnik Zoltán és Szabó Marcell után. "Ha valamelyikünk a csoport figyelmébe ajánl egy amatőr költőt - nemritkán valamelyikünk egy-egy ismerősét - a versei alapján, akkor megszavazzuk, hogy meghívjuk-e a Telephez. Bár a múlt idő talán helyesebb volna: most tizenegyen vagyunk, és ez elég is. Elég ahhoz, hogy fenntartsuk a műhelyhangulatot" - mondja Krusovszky Dénes. Önként jelentkezők, "felvételüket kérők" egyébként mind ez ideig nem voltak, verset is csak egyszer küldött olvasó - igaz, a "hát ilyet még én is tudok írni!" felkiáltással kísért parafrázist talán inkább szánta kritikának, mint lírai szárnypróbálgatásnak.

A blog hozzászólásai - melyek között egyrészt a telepesek véleménye olvasható egymás friss verseiről, másrészt pedig az olvasók észrevételei - egyébként szinte kivétel nélkül békések, személyeskedő veszekedésektől és politikától mentesek. Dunajcsik egyetlen esetre tud visszaemlékezni, amikor valaki "nemzetietlen költészetnek" nevezte a tizenegy költő tevékenységét - jelentsen ez bármit. "Ahhoz azért nagyon durvának kellene lenni, hogy valaki egy vers kapcsán anyázni kezdjen - véli Dunajcsik. - Az arctalan kommentálási lehetőség egyébként olyan, mintha lebontana egy falat az olvasók és a költők között. Így mernek véleményt mondani, nem úgy, mint a hagyományos felolvasóesteken, amelyeken általában a megszeppent felolvasó, a zavarban lévő moderátor és a zavarban lévő közönség vesz részt."

"Hagyományos felolvasóesteket" csak nagyritkán szerveznek a telepesek, legközelebb előreláthatóan majd télen, a blog második születésnapján lesznek ők bármilyen happening házigazdái. Nem így a szakma: egyre gyakrabban hívnak egy-egy fesztiválra, irodalmi estre telepes költőket - azaz nem mint individuumokat, hanem mint egy csoport képviselőit. Ilyen minőségükben vettek részt idén nyáron a Művészetek Völgyén, a POSZT-on és a szigligeti JAK-táborban is, s Kukorelly Endre is csoportként kért bemutatkozó anyagot a telepesektől az Irodalmi Jelen számára. Novemberben pedig a Kalligram című folyóirat jelentkezik Telep-blokkal: a tizenegy telepes fejenként két-három versével vagy prózájával, Bodor Béla bevezető tanulmányával és - várhatóan - Urfi Péter rövidebb interjúival. "Nagyon érdekes és fontos jelenségnek tartom a Telepet, elsősorban a rájuk jellemző együttes fellépés, csoportszellem miatt. Egyrészt nagyon tehetségesek, másrészt jelenleg talán ez az egyetlen alkotócsoport, amely ilyen erővel van jelen az irodalmi életben - indokolja a témaválasztást Gerevich András, a Kalligram szerkesztője. - Ugyanakkor az is figyelemre méltó, hogy ennyiféle irodalom tud megélni egymás mellett, gondolok itt például Dunajcsik Mátyás és Nemes Z. Márió abszolút eltérő költészetére."

A Telep jelenség-mivoltát Dunajcsik Mátyás szerint nem érdemes túlmisztifikálni: "Nincs semmiféle missziónk, nem gondoljuk, hogy a Teleppel széles körben népszerűsíthetnénk az irodalmat, vagy bármi ilyesmi. De még ha ezt is akarnánk, akkor se tudnánk mást tenni, mint amit most csinálunk: jó verseket írni, és feltenni őket a netre." "A Telep felerészt műhely - teszi hozzá Krusovszky Dénes -, ahová fel lehet tenni akár félkész verseket is, és a kommentek alapján indulni tovább, és ahol, ha kedvünk tartja, akár meg lehet írni egy már fent lévő vers második verzióját is. Felerészt pedig egy hely a véleményezésre. Aki írt már bármit is, tudja, hogy a kritika mellett fontos a vállon veregetés is. Még akkor is, ha emiatt sokan azt is gondolják, hogy mi mást sem csinálunk, mint egymást bálványozzuk."

Ilyen véleményt képviselő olvasókat nem nehéz találni - megszólaltatni őket azonban annál inkább. A Telep Böbe nevű olvasója is csak ezen a becenéven vállalta a véleményét: "A Telep gyakorlatilag egymás vállon veregetéséről szól, hogy ez a vers milyen jó, ez a metafora meg milyen szép - igazi kritika pedig szinte nincs is. Olyan, mintha előre tisztázottak lennének a viszonyok, és nem az lenne a lényeg, hogy milyen versről írnak, hanem az, hogy kinek. Nagyon zavar, hogy szinte előre lehet tudni, mik lesznek az adott vers kommentárjai - mondja. - A Telep-tagok szinte mind tehetségesek, nem vitatom, hogy jók - néha nagyon jók - a verseik, mégis nagyon zavaró, hogy egyre inkább kezdenek hasonulni egymáshoz. Kis túlzással lassan már ki se kell írni a neveket a versek fölé, mert mind összeolvadnak egy 'nagy telep lélekké'."

Böbe véleménye a visszafogottabbak közé tartozik. E sorok írója több olyan kritikust, irodalommal foglalkozó embert ismer, aki a Telepről egyből a kortárs irodalmi élet sokat emlegetett és vitatott belterjességére és annak elmélyítésére asszociál - a vélemény képviselői azonban a Narancs megkeresésére visszautasították, hogy "hivatalosan" is kifejtsék álláspontjukat. A néma gyerek meg az anyja.

Szerzői jogok

A Telepet szerzői nem tartják internetes folyóiratnak, "csak" blognak, elsősorban azért, mert senki sem tölti be a szerkesztő szerepét. "Egyébként is kissé ingatag nálunk minden egy folyóirathoz képest - fogalmaz Krusovszky. - Nincs semmiféle megkötés - sem az új versek közt eltelt időre vonatkozó, sem másmilyen -, nincsenek szabályok, nem mondjuk azt senkinek, hogy az utóbbi időben rosszak voltak a versei, ezért ki van rúgva."

Ettől függetlenül felmerül a szerzői jogok - és a hozzájuk kapcsolódó jogdíjak - kérdése, hiszen a Telep szerzői mindmáig sokszor a blogon publikálják először verseiket, így azok csak az internetes megjelenés után jelennek meg papíron, a folyóiratok hasábjain. Azonban mindennek egyértelmű jogi szabályozása van - tudta meg a Narancs dr. Faludi Gábor ügyvéd, egyetemi docenstől. "Amennyiben a szerző a még meg nem jelent verset maga teszi közzé, úgy a szerző maga használja fel a művet, ő teszi lehívásra hozzáférhetővé. Jogi vitáról csak akkor beszélhetnénk, ha az adott költő olyan szerződést kötött volna a kiadóval, amelyben megegyeztek, hogy kizárólag a kiadó jelentetheti meg a költő összes művét. Ez esetben még maga az író sem használhatja fel a művét, hacsak erre a szerződés fel nem jogosítja."

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.