About:blank - Paul Auster: Utazások a szkriptóriumban

  • k.kabai lóránt
  • 2007. november 29.

Könyv

Finoman szólva is kiábrándítóak az idén magyarul megjelent Auster-könyvek: a tavasszal kiadott versgyűjtemény okozta csalódásról másutt szóltunk (Visszhang, 2007. november 22.), melyet aztán tovább fokozott az ősszel megjelent új regény.

Finoman szólva is kiábrándítóak az idén magyarul megjelent Auster-könyvek: a tavasszal kiadott versgyűjtemény okozta csalódásról másutt szóltunk (Visszhang, 2007. november 22.), melyet aztán tovább fokozott az ősszel megjelent új regény.

Az UtazásokÉ egyfajta metaregény kíván lenni az austeri szövegbirodalomban: már jól bevált díszleteit és hatáseszközeit veszi elő a szerző, amikor egy fehérre festett falú, csak a legszükségesebb használati tárgyakkal (ágy, asztal, szék) berendezett, bezárt szobában elhelyez egy túlságosan is beszédes nevű ("mostantól úgy hivatkozunk az emberre a szobában: Mr. Blank"), emlékezetkieséses, önnön életfunkcióiban maximális gyönyört felfedező öregurat, akinek minden mozdulatát rejtett mikrofonnal és kamerával követik - a regény pe-dig mintha az erről szóló jelentés lenne (erre a narrátor többször is utal). Azonban a jelentés esetünkben több is, kevesebb is, mint egy lehetséges megfigyelő pontos esetleírása: egyrészt a "megfigyelt" belső beszédét, gondolatait is nyomon követhetjük, másfelől viszont semmiféle támpontot nem kapunk, hogy valójában miért is figyelik meg Mr. Blanket, s hogy a továbbiakra nézve miért szükségesek e jelentések, milyen "operatív intézkedéseket" kell foganatosítani a tapasztaltak után. Az öregemberben - miután különös látogatók, a korábbi Auster-regények önálló életre kelt szereplői keresik föl - kirajzolódik egy író sziluettje, aki nem ismert határt abban, mit tehet meg a hőseivel, s emiatt "bűnhődik" most kényelmes, ám sivár szobájában értetlenkedve. A karcsú kötet mindössze egyetlen nap történéseit foglalja össze, de ez a nap csak egy nap a sok közül, melyek nyilvánvalóan mind ugyanolyanok: az ébredést követő tanácstalanságtól kezdve a napközben érkező látogatókon, illetve az asztalon talált, néha ismerősnek tűnő fotókon és a befejezésre váró idegen elbeszélésen keresztül a másik, az Utazások a szkriptóriumban című kézirat esti megtalálásáig, melyben viszont Blank saját története, az általunk olvasott regény első oldalai olvashatók (újra). A befejezésben a narrátor először utal magára ("Mr. Blank már közénk tartozik"), szintén az öreg "ügynökének" nevezi magát, mint a korábban megjelenő szereplőket is, és miközben megerősíti a többiek állítását, miszerint Blank épp "kezelésben" részesül, megpróbál rávilágítani a helyzetre: "Csak azt kapja, amit megérdemel, nem többet, nem kevesebbet. Ez nem büntetés, hanem a legfelsőbb igazságszolgáltatás és együttérzés megnyilvánulása."

A fentebbi rezümé kifejezetten izgalmasan is hangozhatna, ha nem kellene azonnal hozzátenni: mindez a lehető legrosszabb formában, majdhogynem a Reader's Digest rövidítéseinek színvonalán íródott. Az egyébként izgalmas kerettörténet kidolgozatlan és elnagyolt, epizódjainak esetlegessége sehogy sem illeszkedik olyan feszes kontextushálóba, mint azt a New York trilógia auktorától elvárnánk. A szerző, az elbeszélés és az olvasó közötti határok átjárhatóságát és e határok elmosását mindeddig (szinte) hiba nélkül gyakorló Auster ezúttal beérte az egyszerűbb, kevésbé munkaigényes megoldással, és az első változatot már nem kívánta tovább finomítani, hanem azonnal késznek tekintette.

Mert az a feltételezés talán még a metafikció mesterének esetében is túlzó volna, hogy e regény épp azért maradt ebben a nyers formában, mert mimetikusan leképzi a cselekményt, azaz igaza van a narrátornak, és a szereplők nem lehetnek meg az író nélkül - a fellázadt szereplők önnön érdekükben rabul ejtik egy fikción belül a szerzőjüket. "Nélküle semmik vagyunk, de a paradoxon az, hogy mi, egy másik elme szüleményei túléljük a bennünket megálmodó elmét, mert amint kilök minket a világba, attól kezdve örökké létezünk." "Mr. Blank öreg és gyenge, de amíg a szobában marad a csukott ablakkal és zárt ajtóval, nem halhat meg, nem tűnhet el, nem lesz más, csak szavak, amiket erre a papírra írok." Az irodalom visszavág: a regény azért gyenge, mert főszereplője egy hanyatló szellemi és fizikai állapotban leledző író, akin így állnak bosszút hősei - mondom, ez valószínűleg túlzó feltételezés.

Bár lehetett volna ez is nagy Auster-regény, de hasonlóképp, mint a Timbuktu vagy a Mr. Vertigo esetében, csak a lehetőségről beszélhetünk (és a csalódásról - illetve bízhatunk abban, hogy ezután újabb remekművek jönnek majd).

Fordította: Pék Zoltán. Európa, 2007, 121 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.