könyv

Áfra János: Glaukóma

  • Szöllősi Barnabás
  • 2012. december 22.

Könyv

Áfra János Glaukóma című gyűjteménye iskolapéldája lehet a szigorúan egyben olvasandó verseskönyveknek. Témája egyetlen személy életútja, amelyet visszatérő motívumokon, homogén formai, nyelvi, szerkezeti és dramaturgiai megoldásokon keresztül mutat be. Egyetlen férfiarc különböző életszakaszokból származó, eltorzított portréi választják el a ciklusokat; az első három a születéstől az iskolás éveken át a kamaszkorig jut el, míg az utolsó három a fiatal felnőtt küzdelmeit tárgyalja. Ettől a kompozíció egésze kissé farnehézzé, a korszak ábrázolása viszont differenciálttá válik.

A leválásra, az önállóságra és a megállapodásra tett kísérletekről olvashatunk itt. Kapcsolati problémákat fiatal költőink gyakran jelenítenek meg a testi szerelemben való feloldódás lehetetlenségén keresztül, s ezt a témát bizony Áfra is a közhelyességig túlírja. Ahol azonban nem enged a kötetet jellemző szigorú fegyelemből, ott megrendítő sorokat és egyedi verseket találunk a szexualitásról (Férfias szerep, Körbesétál, Kivonulás). A kötetcímben is kiemelt motívum (a glaukóma, azaz zöld hályog) szervesen kapcsolódik a szövegek vizualitásához, és a kórságok végül az öngyilkosságba kergetik a fiatalembert.

Áfra legeredetibb poétikai leleménye a klasszikus kérdésre - ki beszél a versben? - adott trükkös válasz. A versek névtelen hőse látszólag egyszer sem szólal meg. Életének eseményeiről rokonai, szerelmei, orvosai számolnak be, mintegy körülbeszélik őt. Az egységessé gyúrt versbeszédben mégis megbújik a poémák eleven tárgya. A szabad rímelés, az enjambement-os sorok és a tárgyias-objektív nyelv mindvégig homogén marad; a versek elbeszélőit nem formai megoldások, hanem az őket jellemző szavak (orvosi szakkifejezésekkel stb.) egyénítik. Valójában a versek főszereplője, de legalábbis az ő nyelve beszélteti saját életének mellékszereplőit.

PRAE.HU, 2012, 92 oldal, 1490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.