könyv

Áfra János: Glaukóma

  • Szöllősi Barnabás
  • 2012. december 22.

Könyv

Áfra János Glaukóma című gyűjteménye iskolapéldája lehet a szigorúan egyben olvasandó verseskönyveknek. Témája egyetlen személy életútja, amelyet visszatérő motívumokon, homogén formai, nyelvi, szerkezeti és dramaturgiai megoldásokon keresztül mutat be. Egyetlen férfiarc különböző életszakaszokból származó, eltorzított portréi választják el a ciklusokat; az első három a születéstől az iskolás éveken át a kamaszkorig jut el, míg az utolsó három a fiatal felnőtt küzdelmeit tárgyalja. Ettől a kompozíció egésze kissé farnehézzé, a korszak ábrázolása viszont differenciálttá válik.

A leválásra, az önállóságra és a megállapodásra tett kísérletekről olvashatunk itt. Kapcsolati problémákat fiatal költőink gyakran jelenítenek meg a testi szerelemben való feloldódás lehetetlenségén keresztül, s ezt a témát bizony Áfra is a közhelyességig túlírja. Ahol azonban nem enged a kötetet jellemző szigorú fegyelemből, ott megrendítő sorokat és egyedi verseket találunk a szexualitásról (Férfias szerep, Körbesétál, Kivonulás). A kötetcímben is kiemelt motívum (a glaukóma, azaz zöld hályog) szervesen kapcsolódik a szövegek vizualitásához, és a kórságok végül az öngyilkosságba kergetik a fiatalembert.

Áfra legeredetibb poétikai leleménye a klasszikus kérdésre - ki beszél a versben? - adott trükkös válasz. A versek névtelen hőse látszólag egyszer sem szólal meg. Életének eseményeiről rokonai, szerelmei, orvosai számolnak be, mintegy körülbeszélik őt. Az egységessé gyúrt versbeszédben mégis megbújik a poémák eleven tárgya. A szabad rímelés, az enjambement-os sorok és a tárgyias-objektív nyelv mindvégig homogén marad; a versek elbeszélőit nem formai megoldások, hanem az őket jellemző szavak (orvosi szakkifejezésekkel stb.) egyénítik. Valójában a versek főszereplője, de legalábbis az ő nyelve beszélteti saját életének mellékszereplőit.

PRAE.HU, 2012, 92 oldal, 1490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.