könyv

Áfra János: Glaukóma

  • Szöllősi Barnabás
  • 2012. december 22.

Könyv

Áfra János Glaukóma című gyűjteménye iskolapéldája lehet a szigorúan egyben olvasandó verseskönyveknek. Témája egyetlen személy életútja, amelyet visszatérő motívumokon, homogén formai, nyelvi, szerkezeti és dramaturgiai megoldásokon keresztül mutat be. Egyetlen férfiarc különböző életszakaszokból származó, eltorzított portréi választják el a ciklusokat; az első három a születéstől az iskolás éveken át a kamaszkorig jut el, míg az utolsó három a fiatal felnőtt küzdelmeit tárgyalja. Ettől a kompozíció egésze kissé farnehézzé, a korszak ábrázolása viszont differenciálttá válik.

A leválásra, az önállóságra és a megállapodásra tett kísérletekről olvashatunk itt. Kapcsolati problémákat fiatal költőink gyakran jelenítenek meg a testi szerelemben való feloldódás lehetetlenségén keresztül, s ezt a témát bizony Áfra is a közhelyességig túlírja. Ahol azonban nem enged a kötetet jellemző szigorú fegyelemből, ott megrendítő sorokat és egyedi verseket találunk a szexualitásról (Férfias szerep, Körbesétál, Kivonulás). A kötetcímben is kiemelt motívum (a glaukóma, azaz zöld hályog) szervesen kapcsolódik a szövegek vizualitásához, és a kórságok végül az öngyilkosságba kergetik a fiatalembert.

Áfra legeredetibb poétikai leleménye a klasszikus kérdésre - ki beszél a versben? - adott trükkös válasz. A versek névtelen hőse látszólag egyszer sem szólal meg. Életének eseményeiről rokonai, szerelmei, orvosai számolnak be, mintegy körülbeszélik őt. Az egységessé gyúrt versbeszédben mégis megbújik a poémák eleven tárgya. A szabad rímelés, az enjambement-os sorok és a tárgyias-objektív nyelv mindvégig homogén marad; a versek elbeszélőit nem formai megoldások, hanem az őket jellemző szavak (orvosi szakkifejezésekkel stb.) egyénítik. Valójában a versek főszereplője, de legalábbis az ő nyelve beszélteti saját életének mellékszereplőit.

PRAE.HU, 2012, 92 oldal, 1490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.