könyv

Áfra János: Glaukóma

  • Szöllősi Barnabás
  • 2012. december 22.

Könyv

Áfra János Glaukóma című gyűjteménye iskolapéldája lehet a szigorúan egyben olvasandó verseskönyveknek. Témája egyetlen személy életútja, amelyet visszatérő motívumokon, homogén formai, nyelvi, szerkezeti és dramaturgiai megoldásokon keresztül mutat be. Egyetlen férfiarc különböző életszakaszokból származó, eltorzított portréi választják el a ciklusokat; az első három a születéstől az iskolás éveken át a kamaszkorig jut el, míg az utolsó három a fiatal felnőtt küzdelmeit tárgyalja. Ettől a kompozíció egésze kissé farnehézzé, a korszak ábrázolása viszont differenciálttá válik.

A leválásra, az önállóságra és a megállapodásra tett kísérletekről olvashatunk itt. Kapcsolati problémákat fiatal költőink gyakran jelenítenek meg a testi szerelemben való feloldódás lehetetlenségén keresztül, s ezt a témát bizony Áfra is a közhelyességig túlírja. Ahol azonban nem enged a kötetet jellemző szigorú fegyelemből, ott megrendítő sorokat és egyedi verseket találunk a szexualitásról (Férfias szerep, Körbesétál, Kivonulás). A kötetcímben is kiemelt motívum (a glaukóma, azaz zöld hályog) szervesen kapcsolódik a szövegek vizualitásához, és a kórságok végül az öngyilkosságba kergetik a fiatalembert.

Áfra legeredetibb poétikai leleménye a klasszikus kérdésre - ki beszél a versben? - adott trükkös válasz. A versek névtelen hőse látszólag egyszer sem szólal meg. Életének eseményeiről rokonai, szerelmei, orvosai számolnak be, mintegy körülbeszélik őt. Az egységessé gyúrt versbeszédben mégis megbújik a poémák eleven tárgya. A szabad rímelés, az enjambement-os sorok és a tárgyias-objektív nyelv mindvégig homogén marad; a versek elbeszélőit nem formai megoldások, hanem az őket jellemző szavak (orvosi szakkifejezésekkel stb.) egyénítik. Valójában a versek főszereplője, de legalábbis az ő nyelve beszélteti saját életének mellékszereplőit.

PRAE.HU, 2012, 92 oldal, 1490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.