könyv

Goce Smilevski: Freud húga

Könyv

A pszichoanalízis atyjáról sokadik életrajzi könyvet írni tisztességes baklövés lett volna, de a macedón szerző elkerüli a csapdát, és Freud nem kevés testvére közül azt a húgát választja alanyának, akinek kétségkívül a legérdekesebb az élettörténete.

A regény főszereplője Adolphine - meg persze közvetve Sigmund és a 19-20. század társadalmi, szociális, orvosi és kulturális életének viszontagságai -, akinek többször is tragédiába fulladó életét ismerhetjük meg az anyai utálattól kezdve a bátyjához fűződő szoros kapcsolatán, valamint felnőtté válásának nehézségein keresztül egészen az önkéntes bevonulásáig az elmegyógyintézetbe. A valós történeten alapuló regény a véggel kezdődik: Hitler hatalomra jutása után nem sokkal Bécsből is elhurcolják a zsidókat - Freud húgainak története egy gázkamrában ér véget. Ezzel startol a történet, amely őszintén kritikus képet mutat az ellentmondás fogalmát kimerítő zseniről és családjáról. Az egyes szám első személyű elbeszélés ügyesen lavírozik a számottevő és az érdekes életesemények között, amelyek nemigen tűnnek koholtnak. Kivéve, ha olyan banalitásba csúszik a szerző, ami a hiszékenyebb olvasók ingerküszöbét is kikezdi: kis túlzásnak tűnik például, hogy Freud húga nemcsak Klimt, de még Kafka testvérével is találkozik, akik véletlenül szintén nők. Ettől függetlenül a mű gondolatébresztő; a mértéket tartó, de változatos stílusú szerző bátran használja az ismétlést, és fontos vendégszövegeket választ, amelyek így vagy úgy, de színesíteni tudják a testvértörténetet.

Fordította: Czinege-Panzova Annamária. Libri, 2012, 348 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.