olvasótapló

Akik vagyunk

De hogy ki kicsoda valójában? Azok vagyunk, akinek mondanak minket, vagy akinek hisszük magunkat?

Utálattal beszélt a vendéghajakról, a sajátját rövidre nyíratta. Na, nem teljesen fiúsra, még épp össze lehetett fogni, de már ez is lázadás volt a javából. Miklya Luzsányi Mónika Ezerszer Júlia – Szendrey Júlia eltitkolt élete című regényének első oldalain fiatal lányok kuncognak, várnak a bálra, és persze a hatalmas szerelemre. Uracsok, fogatok, versek, elhajított özvegyi fátyol: a többit már tudjuk. De valóban tudjuk-e? Hősnőnk 18 éves, égnek emelt orrú csitriként lép elénk, és lángol. Az utóbbi időben, a Petőfi 150-nek is köszönhetően, megnőtt az érdeklődés a korszak nőalakjai iránt is. A „nemzet özvegye”, a fiatalon elhunyt Júlia is izgatta sokak fantáziáját. Rendre jelentek meg a Petőfi-életrajzok, többen erősen megkérdőjelezve ennek a szerelemnek a valódi erejét, vagy legalábbis sorsszerűségét azzal, hogy a költő szinte naponta halálos szerelembe esett. De a tények tények: Júlia lett a felesége és a gyermekének az anyja. És azután? A 22 éves Júlia pária lett, támaszt keresett. Ami halálos csapdának bizonyult. A korabeli nyelvezetet imitáló, az eseményeket kronologikusan követő regény itt válik igazán érdekessé. Egy bántalmazó házasság mindennapjait követjük, brutális részletességgel. És egy erős, a tehetségét így is kibontakoztatni képes nő küzdelmét. A szerző a legújabb kutatások és Júlia naplói mellett korabeli újságokat is tanulmányozott, ezekből is bőven találunk idézeteket a regényben. (Athenaeum)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.