olvasótapló

Akik vagyunk

De hogy ki kicsoda valójában? Azok vagyunk, akinek mondanak minket, vagy akinek hisszük magunkat?

Utálattal beszélt a vendéghajakról, a sajátját rövidre nyíratta. Na, nem teljesen fiúsra, még épp össze lehetett fogni, de már ez is lázadás volt a javából. Miklya Luzsányi Mónika Ezerszer Júlia – Szendrey Júlia eltitkolt élete című regényének első oldalain fiatal lányok kuncognak, várnak a bálra, és persze a hatalmas szerelemre. Uracsok, fogatok, versek, elhajított özvegyi fátyol: a többit már tudjuk. De valóban tudjuk-e? Hősnőnk 18 éves, égnek emelt orrú csitriként lép elénk, és lángol. Az utóbbi időben, a Petőfi 150-nek is köszönhetően, megnőtt az érdeklődés a korszak nőalakjai iránt is. A „nemzet özvegye”, a fiatalon elhunyt Júlia is izgatta sokak fantáziáját. Rendre jelentek meg a Petőfi-életrajzok, többen erősen megkérdőjelezve ennek a szerelemnek a valódi erejét, vagy legalábbis sorsszerűségét azzal, hogy a költő szinte naponta halálos szerelembe esett. De a tények tények: Júlia lett a felesége és a gyermekének az anyja. És azután? A 22 éves Júlia pária lett, támaszt keresett. Ami halálos csapdának bizonyult. A korabeli nyelvezetet imitáló, az eseményeket kronologikusan követő regény itt válik igazán érdekessé. Egy bántalmazó házasság mindennapjait követjük, brutális részletességgel. És egy erős, a tehetségét így is kibontakoztatni képes nő küzdelmét. A szerző a legújabb kutatások és Júlia naplói mellett korabeli újságokat is tanulmányozott, ezekből is bőven találunk idézeteket a regényben. (Athenaeum)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."