Képregény

Alias – Jessica Jones 1.

  • - svébis -
  • 2019. február 17.

Könyv

Emlékszem, gyerekkorunkban mennyit viccelődtünk azon, hogy az akció- és szuperhősök nem járnak a reterátra. Vagy legalábbis sosem mutatják. Aztán 2001-ben elkészült a Marvel-képregények felnőtteknek szóló, Max Comics elnevezésű sorozatának nyitánya, amelyben az Alias nyomozóiroda exszuperhős detektívje, Jessica Jones egy komplett oldalon át csücsül a budin, és elmélkedik az épp aktuális ügyről. Bizony, annak idején még egy ilyen egyszerű gesztussal is képregény-történelmet lehetett írni.

A 2015 óta tévésorozatként is futó képregény első kilenc füzete került bele a gyűjteménybe, amely két teljes történetet tartalmaz.
A grafika éppúgy lázad a letisztult formák és a heroikus gesztusok ellen, mint maguk a történetek. A film noir hangulata már az első képkockákon tetten érhető: durva vonalvezetés és már-már vázlatszerű képi világ jellemzi Michael Gaydos rajzait, amelyek a storyboardok világát idézve, ügyesen kiszámított ritmusban és képkivágatban adnak egyfajta filmszerűséget az egésznek. Jessica kihallgatása a rendőrségen olyan fojtogatóra sikerült a gyors ütemben egymást követő, szűk képkockákkal, hogy szinte az olvasó is fuldoklik benne.

A történetek azonban már kevésbé izgalmasak, igazából mindkettő a klasszik noir klisékből merít: a megbízói bepalizzák a nyomozót, aki ezért kellőképpen szarul érzi magát. Startnak azonban ennyi is elég, hiszen a világ egész szépen épül: Marvel-hősök és politikai játszmák alulnézetből, keserű iróniával felfőzve.

Fordította: Galamb Zoltán. Fumax, 2018, 216 oldal, 5495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.