Képregény

Alias – Jessica Jones 1.

  • - svébis -
  • 2019. február 17.

Könyv

Emlékszem, gyerekkorunkban mennyit viccelődtünk azon, hogy az akció- és szuperhősök nem járnak a reterátra. Vagy legalábbis sosem mutatják. Aztán 2001-ben elkészült a Marvel-képregények felnőtteknek szóló, Max Comics elnevezésű sorozatának nyitánya, amelyben az Alias nyomozóiroda exszuperhős detektívje, Jessica Jones egy komplett oldalon át csücsül a budin, és elmélkedik az épp aktuális ügyről. Bizony, annak idején még egy ilyen egyszerű gesztussal is képregény-történelmet lehetett írni.

A 2015 óta tévésorozatként is futó képregény első kilenc füzete került bele a gyűjteménybe, amely két teljes történetet tartalmaz.
A grafika éppúgy lázad a letisztult formák és a heroikus gesztusok ellen, mint maguk a történetek. A film noir hangulata már az első képkockákon tetten érhető: durva vonalvezetés és már-már vázlatszerű képi világ jellemzi Michael Gaydos rajzait, amelyek a storyboardok világát idézve, ügyesen kiszámított ritmusban és képkivágatban adnak egyfajta filmszerűséget az egésznek. Jessica kihallgatása a rendőrségen olyan fojtogatóra sikerült a gyors ütemben egymást követő, szűk képkockákkal, hogy szinte az olvasó is fuldoklik benne.

A történetek azonban már kevésbé izgalmasak, igazából mindkettő a klasszik noir klisékből merít: a megbízói bepalizzák a nyomozót, aki ezért kellőképpen szarul érzi magát. Startnak azonban ennyi is elég, hiszen a világ egész szépen épül: Marvel-hősök és politikai játszmák alulnézetből, keserű iróniával felfőzve.

Fordította: Galamb Zoltán. Fumax, 2018, 216 oldal, 5495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.