Képregény

Alias – Jessica Jones 1.

  • - svébis -
  • 2019. február 17.

Könyv

Emlékszem, gyerekkorunkban mennyit viccelődtünk azon, hogy az akció- és szuperhősök nem járnak a reterátra. Vagy legalábbis sosem mutatják. Aztán 2001-ben elkészült a Marvel-képregények felnőtteknek szóló, Max Comics elnevezésű sorozatának nyitánya, amelyben az Alias nyomozóiroda exszuperhős detektívje, Jessica Jones egy komplett oldalon át csücsül a budin, és elmélkedik az épp aktuális ügyről. Bizony, annak idején még egy ilyen egyszerű gesztussal is képregény-történelmet lehetett írni.

A 2015 óta tévésorozatként is futó képregény első kilenc füzete került bele a gyűjteménybe, amely két teljes történetet tartalmaz.
A grafika éppúgy lázad a letisztult formák és a heroikus gesztusok ellen, mint maguk a történetek. A film noir hangulata már az első képkockákon tetten érhető: durva vonalvezetés és már-már vázlatszerű képi világ jellemzi Michael Gaydos rajzait, amelyek a storyboardok világát idézve, ügyesen kiszámított ritmusban és képkivágatban adnak egyfajta filmszerűséget az egésznek. Jessica kihallgatása a rendőrségen olyan fojtogatóra sikerült a gyors ütemben egymást követő, szűk képkockákkal, hogy szinte az olvasó is fuldoklik benne.

A történetek azonban már kevésbé izgalmasak, igazából mindkettő a klasszik noir klisékből merít: a megbízói bepalizzák a nyomozót, aki ezért kellőképpen szarul érzi magát. Startnak azonban ennyi is elég, hiszen a világ egész szépen épül: Marvel-hősök és politikai játszmák alulnézetből, keserű iróniával felfőzve.

Fordította: Galamb Zoltán. Fumax, 2018, 216 oldal, 5495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.