Poeta.doc

„De kire gondolsz?”

Rékai Anett: Jóslat

Könyv

Rékai Anett: Jóslat

 

A közönséges csikófark minden,

csak nem közönséges, bár külsőre

egyszerű snidlingcsomóra hasonlít.

Szerelmi élete azonban szokatlanul

komoly nehézségeket okoz neki.

A nemi szegregációt ember

nem tudta még így kivitelezni.

Például a Budai-hegységben,

a Sas-hegyen vannak a porzós,

a Gellért-hegyen pedig a termős egyedek.

Minden tiszteletet megérdemel a csikófark,

hogy a távkapcsolat ellenére sem

hagyott fel a fajfenntartás gondolatával

– ösztönös kitartás, kitartó ösztön.

Irigylem. Összejárogatok valakivel? Hogyne.

Látom a szemében Pénelopeia alakját tükröződni,

ennyire emlékszik a nőből, akinek már csak

az emlékét szereti, és csak annyira hű hozzá, hogy

folyton rá gondol, ha velem van, ha engem gyötör.

Elfogyott a kecsketejes szappan, mondta utoljára,

mielőtt lement, gondolom, hogy hozzon egyet,

azóta is várom, hogy hozza azt a kecsketejes szappant,

bár minek, nem tudom, nincs is szükségem rá.

Aztán egy ideig Schielének ültem modellt.

Azt mondta, a csípőm pont jó szögben áll ki,

és a bordáimra feszülő bőr, mint a vákuumcsomagolás.

Úgy tűnt, elszomorítottam, amikor újból enni kezdtem,

és el kellett válnia tőlem. Amúgy is menni akartam,

meguntam a kedvéért maszturbálni.

Én, akinek első szava az volt, hogy egyedül,

végre megértettem, hogy ott, tizenhét éve,

abban a dacos pillanatomban,

amikor segítség nélkül akartam végre

felhúzni a zoknit a lábamra,

megjósoltam ezt az egészet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aki Rékai Anett-től e sorok írójához hasonlóan a Csont és csőr című verset olvasta először a Műút 2017061-es sorszámot viselő számában, az a költő életművében nincs végzetesen lemaradva. Ez a lapszám ugyanis a miskolci folyóirat Szöveggyár nevet viselő táborába meghívott pályakezdő, sőt diákkorú költők műveit mutatta be.
A vers alaphelyzete a következő: egy hajléktalan cinketojást főz, de amikor feltöri, kiderül, hogy már fejlődésnek indult benne a fióka. Ez a bizarr kép azonban csak lassan, tekervényesen bontakozik ki. A vers elején egy „öregasszony” hallókészüléket kap, és amikor a fia beteszi a fülébe, az első, amit meghall, a cinkék hangja. Erről a gyerekkori házuk kertkapuja jut az eszébe, amely hasonlóan nyikorgott, amikor hazaértek, és az édesanyjuk karjába ugrottak. Csakhogy az asszony nem tudja, hogy amit hall, az nem vidám madárcsicsergés, hanem gyászének: a „vadászatból” hazaérkező anyacinke nem találja a tojásokat. A folytatást, illetve az előzményeket már tudjuk. A vers azzal ér véget, hogy később a hajléktalan mindent beismert, garázdaságot, lopást, közterületen való életvitelszerű tartózkodást, de „a sorozatos csecsemőgyilkosságról / szót sem ejtett.”

A vers vége kissé kimódolt, érzelmessége többnyire kicsit direkt, sőt itt-ott a jelzők is elég készen kapottak: az öreg asszony arca „barázdált”, szája „fogatlan”, mosolya „kislányos”. A költészet visszaélés a nyelv lehetőségeivel – és a Csont és csőrben Rékai Anett még nem él vissza velük eléggé. Csakhogy ebben az alig harminc sor terjedelmű versben az akkor még gimnazista költő mégis olyan jól bánik a sok különböző szereplővel (az öreg asszony, a fia, a testvérei, az édesanyja, a madarak, a hajléktalan, a rendőrök), olyan szerencsésen fogja marokra az igencsak különnemű elemeket, hogy az olvasó nem tudja nem értékelni az izgalmas szerkezetet, az összetevők sajátos egyensúlyát.

A Jóslat szerkezete is nagyon érdekes. Vannak irodalmi vetélkedők, amelyek során a részt vevő költőknek kalapból találomra kihúzott szavakból kell verset írniuk – nem hiszem, hogy a Schiele, a Gellért-hegy, a snidling, a kecsketej és a vákuumcsomagolás szavak felhasználásával valaha is jobb vers születhetne, mint a fenti. A Jóslat is lassan, több melléktéma kifejtése során jut el a végéig, miközben fokozatosan kiderül, hogy ezek nem kitérők, hanem egyazon téma más-más aspektusai.

Három sor híján a vers egész első fele egyetlen különös növényről szól: az olvasó végül már bele is nyugszik, hogy ez ilyen könnyed zsánervers lesz, várhatóan valami kellőképpen elgondolkodtató bölcselkedéssel a végén. De Rékai Anett szerencsére még túl fiatal ehhez. A minden megszemélyesítés ellenére is elég szenvtelen botanikai fejtegetés után váratlanul megszólal a lírai én, és első szava rögtön egy heves érzelem, az irigység. Erre mintha a féltékenység képei következnének: Pénelopeia neve a férje, Odüsszeusz személyét idézi fel, de Odüsszeusz ebben a versben nem a felesége kérőit lenyilazó féltékeny férj, hanem inkább csak egy olyan pasas, aki a kalandjai során nem tudja kiverni a fejéből az asszony emlékét.

A férfi tulajdonképpen egy másik antik hőshöz, a Didót eredetileg észrevétlenül elhagyni kívánó Aeneashoz hasonlóan lép, illetve surran ki a kapcsolatból: ügyefogyottságát mintha a maga kimódolt fölöslegességében az az idétlen kecsketejes szappan is szimbolizálná, miközben őszintétlenségét visszamenőleg is ellenpontozza a vers elején bemutatott növényke porzós egyedének állhatatossága.

A vers itt váratlan fordulatot vesz, a botcsinálta Odüsszeusz után egy másik korszak és másik művészeti ág képviseletében Egon Schiele kap egy kis cameoszerepet. Schiele illúziótlan szexualitásának, a bordákra feszülő bőrnek, a vákuumocsomagolásnak és a maszturbálásnak a felidézése itt már végképp kiragadja a verset a semmire sem kötelező komfortköltészet tartományából.

És amikor az olvasó már azt hinné, hogy a szerelmi költészet újabb jól sikerült darabját tartja a kezében, akkor az utolsó sorok még egyet fordítanak az eddigieken, látni engedve, hogy egy másik, nem kevésbé jellemző perspektívából a vers tulajdonképpen a fiatal költők egyik gyakori témájáról, az önazonosságról, az identitás állandóságáról vagy kereséséről szól. Akárcsak Rékai Anett egy másik verse, az Örökgyerek, amely ezekkel a sorokkal fejeződik be: „Él bennem egy hatéves, / aki most nutellás szendvicset majszol az állatkertben, / megkínálná a kecskéket is, de lebeszélem róla, / helyette bemutatlak neki, együtt nézitek meg a kis / zsiráfbébit, milyen aranyos, mondod nekem, de kire / gondolsz?”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.