Képregény

Alias – Jessica Jones 2.

  • - svébis -
  • 2020. február 18.

Könyv

Az egykor Ékkő néven szuperhősködő Jessica Jones jelenleg az Alias Nyomozóiroda egyetlen, ám szerfelett hatékony magándetektívje. A Marvel-hősök grandiózus világa itt csak a háttérben jelenik meg: sokatmondóak a képsorok, amikor Jessica Scott Langgal, a Hangyával randizik egy étterem teraszán, és hirtelen feltűnik Fáklya és Pókember, amint épp’ Octopus Doktort üldözik, ám a bontakozó románcba ez mit sem kavar be.

Az Alias képregény gyűjteményes kiadásának második kötetébe a sorozat 10–21. száma fért bele: két nagyobb, tulajdonképpen egymásra rímelő történet. Jessica mindkettőben azt a feladatot kapja, hogy megtaláljon egy eltűnt lányt, akinek feltehetőleg szuperképessége van. Vérbeli hard-boiled krimi mindkettő: a nyomozás izgalmánál csak a lélektani hatás erősebb. Meg persze a címszereplő pikírt kommentárjai, akár az eseményekről, akár mindennapjainkról.

A legfigyelemreméltóbb mégis a 10. füzet, ez a rövidke történet, amelyben a Hírharsona főszerkesztője, a szuperhősfóbiás, fasisztoid hajlamú J. Jonah Jameson (ő az, akinek Peter Parker eladja a pókemberes fotókat) és Jessica Jones intellektuális párbaját követhetjük nyomon. Az oldalak már egyéni rajzstílusukkal is tüntetnek: nincsenek panelek, a képek inkább statikusak, festményjellegűek, a párbeszédek pedig nem szövegbuborékokban, hanem forgatókönyvszerűen olvashatók. A sztori szinte aktuális: egy, a sajtót saját céljaira használó, hatalmaskodó alak van benne csúnyán megszívatva.

Fordította: Galamb Zoltán. Fumax, 2019, 288 oldal, 7295 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.