Állagfelmérés

Jo Nesbø világa

  • B. I.
  • 2010. május 20.

Könyv

Harry Hole nyomozó hamisítatlan noirhős: késő harmincas éveiben járó gyűrött arcú, magas, szőke, kék szemű, egyedülálló férfi; lakásában agglegényes rendetlenség, üres hűtő és mindenhol Jim Beam-üvegek.

Az egyik legjobb detektív, akit azonban szenvedélye újra és újra bajba sodor: alapjáraton is képtelen távolságot tartani nyomozásaitól, úgy meg pláne nem, ha a felderítendő ügy valamiképpen személyesen is érinti. A benne lévő feszültséget soha nem őrjöngésben vezeti le, hanem italba és dohányzásba fojtja – ilyenkor elégedetten morfondírozik az önpusztítás módozatain. Cigarettáit – a műfaj íratlan szabályai szerint – mindig összetöredezett dobozból pöcköli ki, a szálvéget a legtöbbször le is kell harapnia. Tizenöt éves Ford Escorttal jár, amit, ha biztos akar lenni újbóli beindításában, célszerű lejtőn parkoltatni. Barátja nincs, csak olyanok, akik valamiért ragaszkodnak hozzá, és akikhez ő is ragaszkodik, például gyerekkori, ugyancsak sok mindenen keresztülment különc taxis ismerőse. A külvilág elismeri képességeit, ám ő könnyedén mond le mindenféle karrierről; közönyössége, sokak számára sokszor érthetetlen cinizmusa persze csak páncél, amely alatt nem csupán érző szív dobog, hanem amely elrejti kétségbeesett félelmét mindattól a szörnyűségtől, amivé a világ vált – a világ, amit az évek során oly behatóan meg- és kiismert.

Az 1997-es első regénye óta jelentékeny nemzetközi sikert befutott norvég Jo Nesbø nyolc Harry Hole-történetet írt eddig. Magyarul a sorban harmadik (Vörösbegy), a negyedik (Nemeszisz) és az ötödik (Boszorkányszög) kötet jelent meg, utóbbi idén. Az egyes darabok külön-külön is élvezhetők és érthetők, noha nem kizárólag a főhős és néhány visszatérő szereplő köti össze őket. A nálunk is kiadott művek például trilógiaként is fölfoghatók: mert bár mindegyikük középpontjában egymással össze nem függő gyilkosságok állnak, mindhármon végigvonul az a fegyvercsempészési ügy, amelynek a hátterében kötetről kötetre erősebben rajzolódnak ki egy rendőrségen belüli szövevényes bűncselekmény-sorozat kontúrjai.

Jo Nesbø nem csak alakjai megformálásakor használja a jól bevált kliséket; a közeg – elsősorban is Oslo – megrajzolása sem mentes a szeterotípiáktól. Skandináviában, ugye, hull a hó, de legalábbis meg lehet fagyni (a Boszorkányszögben ellenben mindenki fuldoklik a hőségtől), munkaidő után pedig – hétvégenként azonban mindenképpen – vedel az egész félsziget. Nesbø eljárása abban is szokványosnak mondható, hogy az írásaiban megjelenített világ kilátástalan és menthetetlen – miközben Norvégiáról (vagy Svédországról) nem feltétlenül ezek a jelzők ugranak be először a kívülállónak. Hanem – mi is? A szociálisan gondoskodó állam, a polgári jólét és a szabad individuumok nagyfokú felelősségérzete, a köz és az egyén dolgainak a racionalitáson alapuló pragmatikus ügyintézése: csupa olyasmi, amire a világ más tájain legfeljebb vágyakozni lehet. Nesbø – és számos kortárs skandináv kollégája, például a svéd John Ajvide Lindqvist, akinek vámpírtörténete (Hívj be!), bármily furának tűnjék is, sokkal inkább tekinthető kritikai realista, mint misztikus műnek – tudatosan használja e közhelyeket, egyidejűleg erősítve (például a műfaji kliséket vagy az alkoholizmus motívumot) és az ellentétükbe fordítva őket (például a világ más részein csodált-irigyelt "skandináv modellt"). A bűn, a társadalmainkban (valamennyiben) potenciálisan meglévő szörnyű lehetőségek ábrázolása annál erőteljesebb, minél "nagyszerűbb" az a tágabb környezet (jelen esetben Oslo), amelyben a rossz megtörténik. Nesbø bűnregényei érdekfeszítő, fordulatos cselekményvezetésű, jól kimunkált karaktereket mozgató történetek; a kifejezés legjobb értelmében vett szórakoztató művek. (Mindazonáltal nem egyenletes színvonalúak: például a Vörösbegy nagy idő- és térbeli távokat átfogó, talányosan nyitva hagyott sztorijához képest nemcsak az enyhén széttartó Nemeszisz haloványabb, de a Boszorkányszög óraműpontossággal kidolgozott története is visszalépés némileg.) Meglehet, ennyi is elegendő lett volna a sikerhez: a jelek szerint azonban Nesbø egy mélyebb szinten is telibe kapta a kor- és közérzületet mind hazájában, mind azon kívül. A náci múlt, a neonáci motívum rendszeres visszatérése, a bevándorlás és a rasszizmus problémája, az egyes ember törékenysége és kiszolgáltatottsága, a jó és rossz közötti határvonal elmosódása kivétel nélkül olyan témák, amelyekre a világ bármely pontján rezonál az arra fogékony olvasó. És e ráhangolódás nem csupán Beate Lønn (Harry Hole legigazabb kollégája) magánéleti sebezhetőségére, a külvilággal szembeni riadt távolságtartására állhat, hanem mondjuk a jelenbeli norvég társadalmat újra és újra próbára tévő quislingi örökségre is – hiszen arról, hogy a kibeszéletlen, földolgozatlan történelmi örökség (mint amilyen immár hét évtizede Norvégia ambivalens viszonyulása a kollaborációhoz) miként emészthet egy közösséget, speciel Kelet-Európában is sokat lehet tudni.

Jo Nesbø: Vörösbegy (2008); Nemeszisz (2008); Boszorkányszög (2010). A köteteket Petrikovics Edit fordította, és az Animus adta ki.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.