Könyv

Anne Frank: Mesék és történetek a Hátsó traktusból

  • Lakner Dávid
  • 2015. március 20.

Könyv

Régi adósságot törlesztettünk ismét, hisz Anne Frank elbeszélései, regénytöredékei közül jó néhányat már a 40-es évek végén kiadtak Hollandiában, de az összes ilyen írást egybegyűjtő kötet is már 1982-ben megjelent. Magyarul most olvasható először az íráscsokor, melynek címe is a II. világháború alatt Amszterdamban bujkáló zsidó kislánytól származik. Ismert: a holland oktatási miniszter ’44-es rádiószózata hatására Anne a korábbi nap­lóit is átdolgozta, tudatosan készült feljegyzései, rövid történetei megjelentetésére. Több írását már rejtőzködése alatt megjelentette volna álnéven, erre viszont már csak halála után kerülhetett sor.

A Mesék és történetek… mutat némi átfedést Anne világhírű naplóival, itt azonban egy külön füzetről van szó, melynek szerkezete, megjelenése is hű a fiatal lány által lejegyzett változathoz. Olyan novellákat, rövid írásokat találhatunk itt, melyek hol Andersen, hol Grimm meséivel mutatnak párhuzamot, legtöbbjükben pedig felbukkan a szabadság eszménye, a természetbe való menekülés és az ég végtelen tágasságában való feloldódás. Egy kibontakozó tehetség szárnypróbálgatásai ezek az írások, melyekben annyi bölcsesség és tapasztalat rejlik, mint kevés más tizenéves írásaiban.

A kötet végén lévő tanulmányok egyikében olvasható: a szertelen, életvidám Anne egyik tanítóját arról kérdezték, képesnek látta-e volna a lányt egy ilyen napló megírására. Ő inkább a komolyabb nővértől, Margot-tól várt volna hasonlót. Itt is végigkövethető, miként vált az eleven kiskamasz érzékeny, szabadságszerető, a körülötte lévő folyamatokat fokozatosan megértő és feldolgozó fiatal írónővé. Abba nyerünk betekintést, hogyan dolgozta át fikciós történetekké mindennapi élmé­nyeit, melyeket egy összeomló, embertelen világban volt kénytelen megélni, mégis annyi optimizmussal, mint kevesen mások.

Fordította: Gera Judit. Park Kiadó, 2014, 288 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.