Folyóirat

RUBICON 2015/2.

  • - barotányi -
  • 2015. március 20.

Könyv

Ismét hiánypótló számmal jelentkezik a történelmi folyóirat: már csak szezonális okokból is kulcsfontosságú a jelenkori iszlamista irányzatok historikus, vallási gyökereinek, fogalmi hátterének feltárása – akár egymással is polemizáló írásokban. S a dzsihád időben és vallásjogi iskolák szerint is változó koncepciójának tisztázása személyes érintettségünk miatt is izgalmas: az oszmánok agresszív terjeszkedési straté­giáját – ahogy az Fodor Pál remek, a szent háború tanáról szóló tanulmányában olvasható – az is magyarázza, hogy más iszlám államoknál erősebben hajlottak a dzsihádnak az alapkötelezettségek közé sorolására. Bár való igaz, létezik az úgynevezett nagy dzsihád, melyet a muszlim hívő saját rossz hajlamai ellen folytat, de a történelem során az iszlám hívők a karddal folytatott kis dzsihádot is szem előtt tartották. Mindez nem magyarázza korunk iszlamista, dzsihadista (ezek értelmezésében kiváló segítség Dévényi Kinga fogalommagyarázata) militánsainak vak dühét: ahogy azt Rostoványi Zsolt dolgozatából megtudjuk, ez a modernizációra, globalizációra és a helyi szekuláris rendszerek kudarcára adott sajátos válasz, mely legalább annyira társadalmi reformmozgalom, mint heterodox vallási irányzat. Ráadásul ennek az új, még a muszlim hagyományt is csak hellyel-közel követő, megszálló-gyarmatosító neodzsihádnak akadnak nem is muszlim hátterű, neo­fi­ta követői is, ami Dobrovits Mihály szellemes elemzésének is tárgya. Az utóbbi hetek gyilkos merényle­teinek tükrében is tanulságos, hogy a modern, radikális iszlám egyes teo­retikusai nem csupán megengedik, de némely célokra kifejezetten szorgalmazzák a képi ábrázolást (amivel ugyanúgy él a palesztin Hamász, mint az egyiptomi Muszlim Testvériség). Kovács Attila eme dolgozata pedig már átvezet a lapszám karikatúratörténeti blokkjához, benne az Arthur Szyk szuggesztív képi világával foglalkozó Hahner Péter-íráshoz.

 

82 oldal, 695 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.