Könyv

Artpool - The Experimental Art Archive Of East-Central Europe

  • - dck -
  • 2014. május 17.

Könyv

Az Artpool Művészetkutató Központ negyvenéves történetét bemutató angol nyelvű könyv/katalógus, ahogy azt alcíme (History of an active archive for producing, networking, curating and resarching art since 1970) is jelzi, az ún. aktív archívum koncepciója mentén Galántai György és Klaniczay Júlia közös művészeti projektjét mutatja be.

A közel 400 eseményt tartalmazó, kronologikus rendben felépülő kötet terjedelmi okokból még így sem tartalmaz mindent - például a Balatonboglári Kápolnatárlatok teljes anyagát már 2003-ban megjelentették -, ráadásul inkább az egyébként igen sikeres nemzetközi jelentőségű projektekre fókuszál. A már tervezett magyar változat részben eltér majd ettől: nagyobb hangsúlyt kapnak majd a csak magyar vagy közép-európai szempontból értelmezhető jelenségek.

Az egyébként jól tagolt könyv előnye és egyben hátránya, hogy az információk (a P60 "galériában" rendezett kiállítások, fluxus-, mail-art, bélyegprojektek stb.) hatalmas mennyiségben zúdulnak a befogadóra. Aki azonban képes szokásos olvasási módszerét feladni, hogy megtapasztalja az Artpoolra jellemző holisztikus szemléletet, bepillantást nyerhet (és megérthet valamit) az Artpool szellemiségéből. Ehhez nagy segítséget nyújt a kötet lehengerlő vizualitása, kezdve a fakszimilében és eredeti A4-es méretben közölt égkék, fűzöld, kamillasárga stb. meghívóktól és projektfelhívásoktól (amelyek minden esetben egyedi postai borítékokban érkeztek a címzettekhez) egészen a már nem létező művek fotódokumentációjáig. A könyvet imponálóan gazdag függelék zárja, amely többek között felsorolja az archívum anyagát felhasználó majd hetven szakdolgozatot és disszertációt. A névsor korántsem lezárt, hiszen a könyv mintegy kiindulási pont lehet a jövő kutatóinak. Főként, hogy a netről pdf formátumban is letölthetik.

Artpool, 2013, 536 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.