Könyv -

Árvay Gréta: Elmerülve (A Mystique Club)

  • Kovács Bálint
  • 2015. augusztus 16.

Könyv

Az Elmerülve című regény abba a típusába tartozik a lektűröknek, ahol harminchét darab „m” betű egymás mögé helyezése érvényes mondatnak, sőt bekezdésnek számít, és a férfitest iránti elragadtatást fejezi ki. Pedig a kötet szeretné lerombolni a leggagyibb erotikus ponyvákhoz fűződő sztereotípiákat, és a pornójeleneteket mélylélektani körítéssel tálalja. Csakhogy ez a kétdimenziósan egyszerű világ – ahol egy traumatizált élet egyetlen mondattól rendbe tud jönni, ahol a szívük mélyén a legkülönösebb figurák is ugyanarra a lányregényesen konvencionális életre vágynak – nem alkalmas arra, hogy megszülessen benne, amivé ez a könyv lenni szeretne: a szexet nem mint öncélú hatáskeltést, hanem mint a különféle életstratégiák változatos megélésének szimbólumát láttató történet. Az Elmerülve némi jóindulattal ennek a regénynek a vázlata. Rosszindulattal pedig a paródiája.

Pedig akadnak találó részek a boldogulásukat egy swingerklubban kereső párokról és szinglikről szóló szövegben – például a szexuális felszabadulás hatására saját patriarchális elnyomottságára ráébredő nő sztorija –, de még a mélyebbre igyekvő gondolatok kifejtése is olyan felszínes, hogy csak egy Romana-füzethez képest tűnik kimagaslónak. Rengeteget ront az összképen a nyelvi szegénység, és nemcsak azért, mert a fejezetenként változó, egyes szám első személyben megszólaló elbeszélők stilárisan csak a trágárság használatában térnek el egymástól, így azt is nehéz újra meg újra felidézni, hogy ki is mesél éppen. Hanem azért is, mert a gyakori pornográf betétek butácskák és cseppet sem izgatóak. Egymást váltják az olyan szavak, mint a dorong, az ánusz vagy a mézédes kehely. Az álnéven író szerző ráadásul csakis szuperlatívuszokat ismer: a testek az első pöccintéstől „ívbe feszülnek”, egy szeretkezés sem volt még ilyen jó, és mindenki hatalmasat élvez, mielőtt annyit mondhatnánk, ponyvaregény.

Athenaeum, 2015, 260 oldal, 2990 Ft

alá

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.