KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Író lesz

Kemény Lili: Nem

Könyv

Meghökkentő, hogy valaki harmincévesen önéletrajzi regénnyel rukkol elő, de a szerzőnek van miről írnia, és van mit mondania – mégpedig rafinált vallomásossággal.

 

A regény a gyerekkortól, pontosabban a fogantatástól az iskolás éveken át az SZFE-es filmrendezői tanulmányokig tart, egészen az egyetem kormányzati einstandolásáig. Híres költő apával, írófejedelmekkel és feltörekvő fiatal szerzőkkel, nagy színházcsinálókkal, ifjú színész- és rendezőtitánokkal, aktivistákkal és politikai potentátokkal. Az olvasó voyeur érzése garantált, és kár lenne tagadni, hogy a felfedés ígérete a regény fontos hatáseleme, különösen ilyen közel a megjelenéshez. Hiszen a könyv azzal kecsegtet, hogy kiderül, milyen egy családi ebéd Keményéknél (bensőséges és ijesztő), hogyan viselkedik Zsótér Sándor egy kocsmai magánbeszélgetésen (fegyelmezett őszinteséggel), miként lép fel Gulyás Márton egy partizános háttértárgyaláson (asszertív módon), s ki futtatta belülről zátonyra az SZFE ellenálló küzdelmét. De ez önmagában csak amolyan magas kulturális bulvárkodás lenne, ennek viszont a szerzővel és az elbeszélővel azonosuló főszereplő – a továbbiakban egyszerűen Lili – mindvégig ellentart. Ugyanis megbízhatatlan. Lili bevallottan hajlamos a hazugságra, a megtévesztésre és a titkolózásra, általános iskolai éveit a Sok hűhó semmiért szerepjátékaira alapozta. Elhallgatásairól, például egy roppant hitelesen tálalt Máté Gábor-interjú fiktív voltáról csak utólag számol be. Az igazság és a hazugság, a vallomás és a kitaláció, a megmutatás és az elrejtés kéz a kézben jár, így a könyv arra késztet, hogy regényként, azaz szereplők viszonyrendszereként olvassuk, miközben fenntartja a jogot, hogy adott esetben beszámoljon a privát és a nyilvános valóságról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”