Könyv

A felejtés hullámain

Szűcs Teri: Visszatért hozzám az emlékezet – Demencia és Óperencia

Kritika

Az irodalomtörténész, kritikus 2020 tavaszától 2023-íg írt blogot demens édesanyja otthoni gondozásáról, s esszészerű posztjait most egybeszerkesztette. 

A regény, miközben betekintést ad a demens hozzátartozó ápolásának mindennapjaiba, felvet egy sor kérdést a többszörös identitás, a nemiszerep-elvárások, az emberi tudat működése és az LMBTQ-jogok kapcsán.

A mű rendkívül erős első mondata a halandósággal néz farkasszemet. A narrátor megpróbálja a zord realitás talaján értékelni a helyzetét, de aztán az érzelmek elmossák a hidegfejű gondolkodást. Hamarosan világossá válik: nem haldoklásról, hanem egy új életszakasz kezdetéről van szó, amely, minden nehézségével együtt rengeteget ad is.

A négy részre osztott mű 38, többségben pár oldalas szöveg formájában rögzíti az eseményeket. Ez a töredezettség jól érzékelteti, hogy az otthonápolás folyamatos készenlétet igénylő tevékenység, amely legfeljebb lélegzetvételnyi szüneteket tesz lehetővé. Az első rész a kétségbeesés és a sötét gondolatok ideje. A második részben a betegség megtanulásának, a kommunikáció új módjai felfedezésének lehetünk tanúi. A harmadik rész az egészségügy útvesztőit mutatja be, negyedik, leghosszabb részben az anya által ismert és felidézett szovjet-orosz popkulturális termékek nőképein keresztül a nemiszerep-elvárások elemzése zajlik, az otthonápolás minden érintettjének (gondozott, hozzátartozó, fizetett gondozó) kiszolgáltatottságával összefüggésben.

Egy ilyen élethelyzetben kiváltságnak számít, ha a gondozó leülhet írni, összeszedheti a gondolatait – jelen esetben azonban maga a gondozott is bevonódik a szövegalkotás folyamatába. A (nem lineárisan) hanyatló elméjű, orosz-zsidó gyökerű anya, Rája azokban az órákban, amikor valamennyit visszanyer az emlékeiből, felidézi életének epizódjait, sőt egyes életeseményeinek más és más végkifejleteket elképzelve, szóban szinte egy regényt is alkot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.