Könyv

A felejtés hullámain

Szűcs Teri: Visszatért hozzám az emlékezet – Demencia és Óperencia

Kritika

Az irodalomtörténész, kritikus 2020 tavaszától 2023-íg írt blogot demens édesanyja otthoni gondozásáról, s esszészerű posztjait most egybeszerkesztette. 

A regény, miközben betekintést ad a demens hozzátartozó ápolásának mindennapjaiba, felvet egy sor kérdést a többszörös identitás, a nemiszerep-elvárások, az emberi tudat működése és az LMBTQ-jogok kapcsán.

A mű rendkívül erős első mondata a halandósággal néz farkasszemet. A narrátor megpróbálja a zord realitás talaján értékelni a helyzetét, de aztán az érzelmek elmossák a hidegfejű gondolkodást. Hamarosan világossá válik: nem haldoklásról, hanem egy új életszakasz kezdetéről van szó, amely, minden nehézségével együtt rengeteget ad is.

A négy részre osztott mű 38, többségben pár oldalas szöveg formájában rögzíti az eseményeket. Ez a töredezettség jól érzékelteti, hogy az otthonápolás folyamatos készenlétet igénylő tevékenység, amely legfeljebb lélegzetvételnyi szüneteket tesz lehetővé. Az első rész a kétségbeesés és a sötét gondolatok ideje. A második részben a betegség megtanulásának, a kommunikáció új módjai felfedezésének lehetünk tanúi. A harmadik rész az egészségügy útvesztőit mutatja be, negyedik, leghosszabb részben az anya által ismert és felidézett szovjet-orosz popkulturális termékek nőképein keresztül a nemiszerep-elvárások elemzése zajlik, az otthonápolás minden érintettjének (gondozott, hozzátartozó, fizetett gondozó) kiszolgáltatottságával összefüggésben.

Egy ilyen élethelyzetben kiváltságnak számít, ha a gondozó leülhet írni, összeszedheti a gondolatait – jelen esetben azonban maga a gondozott is bevonódik a szövegalkotás folyamatába. A (nem lineárisan) hanyatló elméjű, orosz-zsidó gyökerű anya, Rája azokban az órákban, amikor valamennyit visszanyer az emlékeiből, felidézi életének epizódjait, sőt egyes életeseményeinek más és más végkifejleteket elképzelve, szóban szinte egy regényt is alkot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.