Könyv

A felejtés hullámain

Szűcs Teri: Visszatért hozzám az emlékezet – Demencia és Óperencia

Kritika

Az irodalomtörténész, kritikus 2020 tavaszától 2023-íg írt blogot demens édesanyja otthoni gondozásáról, s esszészerű posztjait most egybeszerkesztette. 

A regény, miközben betekintést ad a demens hozzátartozó ápolásának mindennapjaiba, felvet egy sor kérdést a többszörös identitás, a nemiszerep-elvárások, az emberi tudat működése és az LMBTQ-jogok kapcsán.

A mű rendkívül erős első mondata a halandósággal néz farkasszemet. A narrátor megpróbálja a zord realitás talaján értékelni a helyzetét, de aztán az érzelmek elmossák a hidegfejű gondolkodást. Hamarosan világossá válik: nem haldoklásról, hanem egy új életszakasz kezdetéről van szó, amely, minden nehézségével együtt rengeteget ad is.

A négy részre osztott mű 38, többségben pár oldalas szöveg formájában rögzíti az eseményeket. Ez a töredezettség jól érzékelteti, hogy az otthonápolás folyamatos készenlétet igénylő tevékenység, amely legfeljebb lélegzetvételnyi szüneteket tesz lehetővé. Az első rész a kétségbeesés és a sötét gondolatok ideje. A második részben a betegség megtanulásának, a kommunikáció új módjai felfedezésének lehetünk tanúi. A harmadik rész az egészségügy útvesztőit mutatja be, negyedik, leghosszabb részben az anya által ismert és felidézett szovjet-orosz popkulturális termékek nőképein keresztül a nemiszerep-elvárások elemzése zajlik, az otthonápolás minden érintettjének (gondozott, hozzátartozó, fizetett gondozó) kiszolgáltatottságával összefüggésben.

Egy ilyen élethelyzetben kiváltságnak számít, ha a gondozó leülhet írni, összeszedheti a gondolatait – jelen esetben azonban maga a gondozott is bevonódik a szövegalkotás folyamatába. A (nem lineárisan) hanyatló elméjű, orosz-zsidó gyökerű anya, Rája azokban az órákban, amikor valamennyit visszanyer az emlékeiből, felidézi életének epizódjait, sőt egyes életeseményeinek más és más végkifejleteket elképzelve, szóban szinte egy regényt is alkot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.