Nekrológ

Az erdélyi világpolgár

Könyv

Kovács András Ferenc (1959–2024)

 

De elrejt száz ciráda –

S mennyóceán zúg száz, új, más világra.

(Kovács András Ferenc: Tengerész Henrik búcsúzik)

 

a pince mélyén gyermeked ////////

papírsárkánnyá változott

hazudja már mi jó s mi rossz – ///

kitörte isten tejfogát

bújócskát játszik egymaga /////////

nem védi padlás – pince sem

rejtőzködésben is hunyó /////////////

holtában lesz csak nagykorú

/////// BORÍTSD BE BOLDOG ÉRTELEM///////

(Kovács András Ferenc: Kazinczy utca 22.)

Itt hagyott bennünket Kovács András Ferenc, a költő. De személyében nem csupán egy hatalmas költőt veszített el a magyar, sőt a világirodalom, hanem legalább tucatnyi életmű zárult le végleg: Lázáry René Sándor, Alekszej Pavlovics Asztrov, Tengerész Henrik, Christophorus, Jack Cole, a haikuköltő, a francia trubadúr, a perzsa költő, a magyar klasszika kiváló ismerője, a pazar fantáziájú gyerekversek írója és még számtalan alteregója hagyott itt minket.

Rendkívül gazdag költői munkássága több ezer oldalt kitesz. Mindig csodálattal, sőt némi irigységgel is olvastam őt: miképp lehet, hogy valaki ilyen következetesen ilyen magas színvonalat képviseljen minden egyes szövegében? Tömérdek irodalmi díj igazolja: József Attila-díj, Kossuth-díj, A Magyar Köztársaság Babérkoszorús Költője díj, Bertók László-költészeti díj – hogy csak néhányat említsek. De leginkább mégis az jelzi fontosságát, hányan rendültek meg halálhíre kapcsán. Mégis, a temetésén mindössze 150 ember gyűlt össze – pedig jelentőségét mérve legalább 1500 fős tömeg kellett volna utolsó újtára. Ezzel talán összefüggésben áll, hogy sajnos az utóbbi évtizedekben egyre csendesebbé vált úgy költőként, mint emberként. És fájt, nagyon fájt neki, hogy cserbenhagyták a szavak, és nem tud már úgy verset írni.

Bármikor, bármiről

Napjaink kultúrájának elitellenessége KAF kifinomult, vérbeli reneszánsz műveltségével nehezen összeférhető. Márpedig ő nem tűrt semmiféle felszíneskedést, félműveltséget és légüres zseniskedéseket: számára a költészet élet-halál kérdés. Enciklopédikus tudása letaglózó volt: földrajz, biológia, magyar- és világtörténelem vagy az egyetemes irodalomtörténet egyaránt a kisujjában volt: Madagaszkár élővilágáról legalább olyan tartalmasan lehetett beszélni vele, mint a francia szimbolizmusról. És ez a műveltség tette költészetét hitelessé. Minden szerepverse mögött elmélyült tájékozódás rejlik, írjon akár a tengerészéletről vagy az orosz tundrákról, az adott világban minden a helyén van, és a figurái elevenségtől duzzadnak. Maximalizmusából sosem adott alább. Kíváncsi volt a világra, és minden erejével azon volt, hogy néven nevezze a dolgokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.