Könyv

Tízezer ok

Borbély Szilárd: Egyre rövidebb szavak

Könyv

Tavaly november 1-jén lett volna hatvanéves Borbély Szilárd, és idén, február 19-én lesz éppen tíz éve, hogy az öngyilkosságot választotta. De valóban választás, és nem valamiféle szükségszerűség határozta-e meg a szerző halálának körülményeit?

Borbély nagyszabású, és alighanem egészében lezárt életműve lehetőséget ad arra, hogy a maga által választott halált érvényes döntésként foghassuk fel. Ugyanakkor a halál, az elmúlás tematizálása nem megkönnyíti a halál vállalását, hanem az elviselhetetlen teherrel való szembenézés felelősségének irtózatos súlyára reflektál újra meg újra. Nehéz, sötét, és a korai megszakítottságával együtt sem torzószerű ez az életmű. Az elmúlt években ráadásul jelentős művekkel egészült ki a Borbély-oeuvre: 2021-ben a Kafka fia című regény, tavalyelőtt pedig a Bukolikatájban című verseskötet látott napvilágot – amellett, hogy az életműsorozatban újra megjelent A Testhez, a Halotti Pompa és a Nincstelenek is. Láthatóan jelen vannak, működnek, hatnak a szerző munkái. A közelmúltban a hagyatékban maradt töredékek is megjelentek. Egyelőre úgy tűnik, nem maradt sok befejezetlen mű a szerző fiókjában, számítógépén, s ez ugyancsak az életmű lezártságának benyomását kelti.

Borbély könyveit halála után a Jelenkor kezdte gondozni (egészen addig a Kalligram volt műveinek otthona), az évfordulóról pedig bizonyos értelemben logikus, másfelől nézve mégis rendhagyó módon egy válogatáskötet megjelentetésével emlékeztek meg. Ha van életmű, amelyben az egyes kötetek belső koherenciája elsődleges szervező elvnek számított, akkor Borbélyé mindenképpen ilyen – s ez enyhén szólva sem könnyíti meg egy esetleges válogatás összeállítóinak a helyzetét. Mit és hogyan hagyjanak ki a Hosszú nap elből vagy a Berlin-Hamletből, esetleg a Halotti Pompa szekvenciáiból? Az sem biztos, hogy egy efféle szelektálásnak van, lehet relevanciája egy ennyire kompozíciócentrikus életmű esetében. (Angolul megjelent már egy ilyen kísérlet 2019-ben Ottilie Mulzet fordításában Final Matters: Selected Poems, 2004–2010 címmel, csakhogy az olyan olvasóknak szól, akik az egész köteteket nem láthatják a háttérben.)

Az Egyre rövidebb szavak című Válogatott írások mintha ezt a problematikát egy hatásos mozdulattal elkerülné. Az életmű esszenciáját kevesebb, mint száz, kis alakú oldalra sűrítve mutatja fel, amolyan alkalmi kötetként, mintha a válogatás paradigmatikus felelőssége alól is kivonná magát. Ez a tízezer példányban megjelent kis könyvecske nem is kerül hivatalos bolti forgalmazásba, de ott van a legtöbb Libri-üzlet pultján, ahonnan érvényes magyar diákigazolvánnyal ingyen elvihető. Korábban Mészöly Miklós, Nemes Nagy Ágnes és Nádas Péter műveiből készült hasonló, a legfiatalabb olvasórétegnek szóló válogatás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.