poeta.doc

Az iszákos puttó

Könyv

Berda József: Különös idill

Berda József: Különös idill

 

Rámjött a szükség s bármily fertelmes

beszélni erről: mégis nagy, emberi

öröm volt leguggolni a széles derekú

fűzfa mögé s ripsz-ropsz, máris ott

párolgott a kis barna dombocska a csillogó

fehér havon. Mindez oly közönségesen kedves

mívelet vala, hogy inkább hallgatni illenék róla,

de feltápászkodásom közben egy karcsú szán

ringott el közelemben, tele jókedvű társasággal.

Nyilván rajtam derültek harsogó nevetéssel,

meglátván a furán felkelő napot, mi

végül engem is köhögésig menő nevetésre

ingerelt, érezvén gyarlóságom félszeg okát.

De még ennél is nevetségesebb volt az a drámai

pillanat, mikor elhagyván megkönnyebbülésem

színhelyét, mint a kilőtt nyilak tömege, úgy

repültek otthagyott maradványomra a csikorgó

fagyban oly sokat koplaló árva verebek,

hogy szinte nem tudtam: sírjak-e, nevessek-é?

S ha láttad volna, mint csipogtak-csiripeltek,

örvendeztek és verekedtek e komoly bőség láttán!

Csak akkor értenél meg igazán: mire is volt jó

ez a szemérmet sértő, egészséges művelet, s

bizony nem botránkoznál meg sohasem, ha ilyen

furcsa gondolatok is foglalkoztatják elmém néhanap.

Berda József Kosztolányit nevezi a felfedezőjének, rövid életrajzában idéz is egy leveléből: „Ezek a versek valósággal kiharsantak. Csak akkor kell verset írni, ha ésszel nem tudjuk kifejezni azt, amit mondani akarunk, s annyi bennünk a bátorság s a csikótűz, hogy semmire sem vagyunk tekintettel.” A fenti versnek alighanem minden olvasója egyetért abban, hogy a költő ezúttal igazán nem volt tekintettel semmire.

Berda csakugyan a kiharsanó élet költője volt. Címzett verset például egy anyadisznóhoz, a húsleveshez, a libához, és egy kövér szakácsnőhöz is. De a péklegényekhez is írt egy homoerotikus mozzanatoktól sem mentes költeményt, maradandó műveit valamiféle mindent felfalni akaró, lelkesült pánerotika járja át. Ahogy Érzékiség című versében írja: „Tele van a levegő erotikával: húsok, / gyümölcsök, italok szagával…” Az „erotikával” után álló „húsok” még mintha az emberi testre utalna, de az ezt követő szavak már az étkezést idézik fel, az Ünnepi alkalomra című verssel szólva, a „remekművek: kacsák, libák és disznók” húsát.

Berda versei azt a hatást keltik, mintha egy szuszra szakadtak volna ki a költőből, és ha éppen több mondatra vagy – ritkábban – több strófára tagolódnak, általában akkor is egyetlen futamból állnak. Ezt mutatja az is, hogy amikor Berda költői ereje megfogyatkozott, a futamok lendületével a versei néhány sorossá csökkentek. Ezek a rövid darabok az epigrammák gúnyos vagy vádló hangján szólnak, de általában a műfajra jellemző friss szellemesség nélkül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.