Az örömtenor - Luciano Pavarotti (1935-2007)

Könyv

Korszakos művész volt és osztályon felüli médiacelebritás. Teliszájas mosolya, önfeledt korpulenciája mindenkor felhőtlen boldogságot sugárzott, s ha énekelt, elhittük neki: dalból van a lelke.
Korszakos művész volt és osztályon felüli médiacelebritás. Teliszájas mosolya, önfeledt korpulenciája mindenkor felhőtlen boldogságot sugárzott, s ha énekelt, elhittük neki: dalból van a lelke.

Operaénekes volt, ráadásul tenor, méghozzá kifejezetten kövér, ízig-vérig olasz tenor - egy buta előítéletekkel körülsáncolt műfaj többszörösen hátrányos helyzetű képviselője. Ám Pavarotti körül egyhamar rajongó szeretetté alakult át az évszázados balítélet, összetéveszthetetlen, mézszínű hangja pedig még azokat is lenyűgözte, akik amúgy váltig beigazoltnak tekintették az előnytelen sztereotípiákat.

*

A modenai pék és amatőr tenorista fia a hatvanas évek elején kezdte operaénekesi pályafutását, amikor a világ operaszínpadait éppen a nagy szopránok uralták, irgalmatlanul, s egymás iránt kegyelmet nem ismerve. Pavarotti is a kor egyik vezető primadonnájának, Joan Sutherlandnek ("La Stupenda") az oldalán aratta első nemzetközi sikereit, miután a szálfatermetével gránátostisztet idéző ausztrál díva maga mellé vette turnéira a majd' két méter magas ifjút. Az olasz tenor rohamléptekben hódította meg Európa és Amerika jelentős operaházait, s üzembiztos magas regisztere rövid úton elismert és keresett márkává tette a nevét. Így a hetvenes évekre Pavarotti a bel canto-operák, Bellini és Donizetti (lásd az elhíresült kilenc magas C-t Az ezred lányában) műveinek specialistájává vált, igazi tenorsztárrá, amilyenből azért akkortájt még jó egynéhány akadt, Carlo Bergonzitól Alfredo Krausson át egészen Nicolai Geddáig.

Csakhogy Pavarottinak rendkívüli érzéke volt a karrierépítéshez, s amikor áriaestek és televíziós szereplések révén otthonosan belakta Amerikát s egyszersmind az amerikai médiát, pályafutása és népszerűsége egyaránt új szintre emelkedett. A nagyközönség ugyanis szívébe zárta ezt a derűs, mackós bájú óriáscsecsemőt, aki elmaradhatatlan, s idővel védjegyévé váló fehér kendőjét szorongatva oly behízelgően, s oly kikezdhetetlen könnyedséggel énekelt. Igaz, rövidesen komoly vetélytársa is akadt Plácido Domingo személyében, s kettejük fel-felszikrázó rivalizálása több mint egy évtizeden át izgalomban tartotta a világ operarajongóit. A Domingo-Pavarotti-korszak alighanem az operajátszás történetének egyik legszebb csillagórája volt, s a spanyol tenorral folytatott - többé-kevésbé - barátságos vetélkedés mindkettejük művészetének előnyére szolgált. Pavarottiból ugyan sohasem vált Domingóhoz mérhető énekes színész, hiszen játéka mindenkor illusztratív jellegű maradt, ám repertoárja szélesebb lett, szerepei közé bekerült Mozart Idomeneója, s szinte mindahány nagy olasz tenorszólam, így - általános meglepetésre - még a csodálatosan megküzdött, megszenvedett Otello is (Solti György lemezfelvételén).

1990-ben azután új korszak kezdődött, amikor az olaszországi labdarúgó-világbajnokság ürügyén összeállt a két vetélytárs, valamint a leukémiájából szerencsésen felgyógyult fiatalabb kolléga, José Carreras. A Caracalla termáiból közvetített, elementárisan kedélyes koncertet, benne a Kalaf herceg győzedelmes áriájával excelláló Pavarottit milliárdok látták, s a siker folytatást követelt. Az éveken át sorjázó Három tenor-koncertek révén mindhárman bebocsáttatást nyertek a tényleges világsztárok szűk elitcsapatába, s a kimondva-kimondatlanul Pavarotti által dominált trió a jelenkor egyik legismertebb és legsikeresebb formációjává, a populáris kultúra ikonjává vált. Ez persze korántsem tetszett mindenkinek: kritikusok, kollégák meg operaházat legfeljebb, ha kívülről ismerő allűrpurifikátorok kérték számon rajtuk a műfaj emelkedettségét, s szemforgató felháborodással emlegették gázsijukat, amely lassanként beérte a playbackre tátogó, kérészéltű fiúcsapatok szokott díjazását. Pavarotti ráadásul még mindenféle könnyűzenészekkel is összeadta magát, hogy a Modenában tisztelgésére eléjáruló Spice Girls, Bryan Adams és Bono mikrofonhangjához idomítva saját vócséját, humanitárius akciók valóságos tömkelegét támogathassa Boszniától Kambodzsáig, Libériától Guatemaláig.

A világszerte mind nyilvánvalóbbá és aggasztóbbá váló tenorapály kellős közepén távozott, előbb csak a színpadról, majd kevéssel utóbb az életből is, ám a nagyvilág korántsem a "magas C királyát" gyászolja személyében. Nem, még akkor sem, ha a tabloidok most is e bevett formulával hivatkoznak Pavarottira. Mert jóllehet manapság úgy tetszik, a tenorok általában is pótolhatatlannak tekinthetők, Luciano Pavarotti művészetének felbecsülhetetlen értékét valami egészen más adta. Kétely nélkül, diadalmasan és egyszersmind követésre csábítóan boldog volt, s ugyan melyik művésztől remélhetnénk ezután e merőben korszerűtlen érzés képviseletét?

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.