Baj van - Békés Pál (1956-2010)

  • Csáki Judit
  • 2010. június 3.

Könyv

Azt akartam mondani még akkor, de nem mondtam, mert letettük a telefont, hogy talán a "minden jót", az kontextussemleges. Mármint egy ilyen születésnapon, mint amilyen Békés Palinak legutoljára adatott, a halála előtt pontosan két hónappal és egy nappal. Mert abban gyorsan megegyeztünk, hogy a "boldog születésnapot" a körülmények és a helyzet durva semmibevétele, fej a homokban, jó mélyen. Röhögtünk: ki tud momentán ennyire lehajolni? Fej a homokba, de jó volna...

Azt akartam mondani még akkor, de nem mondtam, mert letettük a telefont, hogy talán a "minden jót", az kontextussemleges. Mármint egy ilyen születésnapon, mint amilyen Békés Palinak legutoljára adatott, a halála előtt pontosan két hónappal és egy nappal. Mert abban gyorsan megegyeztünk, hogy a "boldog születésnapot" a körülmények és a helyzet durva semmibevétele, fej a homokban, jó mélyen. Röhögtünk: ki tud momentán ennyire lehajolni? Fej a homokba, de jó volna...

Az átok-áldás világhálón gyászolunk együtt, kopogjuk a klaviatúrába a döbbenetet meg a jajokat. És erre a virtuális és spontán torra (mi a fenét keres ennyi ember hét végén a komputernél?) ki-ki kis csomaggal jön, benne Minorka Vidor, aki doktor, a Félőlény, a kétbalkezes varázsló, mert már nemzedékek nőttek föl velük és rajtuk. Pakolják az asztalra ismerőseiket, én kezdhetném Horoggal a Darvakból, mert az volt az első könyv, és befejezhetném Kristonnal, a most már végleg utolsó kötet, a Semmi baj (mekkora baj volt már) utolsó írásának hősével - rémes, hogy ez a címe: Állva temessetek.

'rülten kapkodok a könyvek közt; kérdezem másoktól, hol is van az a nagy történet, a "Catch the Flying Money", amin annyit nevettünk azon a réges-régi bulin: ugrál egy pasi egy átlátszó falú fülkében, amelybe nagy csövön át orkánszerű szelet fújnak, meg dollárokat mellé, és amennyit összekapkod, annyi az övé - de azok szórakoznak igazán jól, akik nézik őt. Nem találom, a very veryben sincsen, pedig a rózsaszín plüsselefánt megvan hiánytalanul.

Mert ezt nem írta meg - csak elmondta. Nem lehet másképp. Ez a történet csak bennünk van meg, akik hallottuk, és most majd továbbmeséljük. És biztos van még rengeteg történet, amit csak ő ismer, és ez már így is marad.

Történet: ez volt Békés Pál otthona - történetek születtek, amikor írt. Négysorosak meg kisregények, drámák és bélyegek. A történetek sűrűn és gazdagon teremtek figurákat, s ha nem vigyáztunk - vagy ő nem vigyázott, vagy épp nagyon is vigyázott -, hát ráismertünk a sarki újságosra, egyetemi évfolyamtársunkra, ismerősünk ismerősére. Aki éppen egy irigylésre méltóan nagy történet kellős közepén forgott; de ha csak a széléről bámulta, akkor is milyen szerencsés volt...

Pali hőseivel mindig fontos dolgok történtek; a történelem történt velük, csak ők persze nem tudták, ahogy mi sem tudjuk, hogy velünk is az történik. Ezért fontos egy leszakadt felső vezeték vagy egy szirénázó mentőautó - történelmi-dramaturgiai kellékek.

A történet pedig az életből terem. Úgy történt a valóságban, ahogy a könyvben írva van. Amerika olyan. Egy poshadt, sorsfordító nyár is olyan. Egy kocsmai találkozás is olyan. Pali világának színe, szaga, tapintása meg zaja van: eleven, él. A pontos szavak, azok keltik életre.

A múltat és a jelent, mert ez a kettő érdekelte, semmi más. Benne az egyes ember, a család, a csoport meg az ország - aztán a világ is, ha úgy fordult. A történelem mintha jelen idő lenne - és gyöngéden súgja, hogy jelenünk is történelem, máris. A sorsfordítónak mondott események alulnézetből - pincéből vagy egy pár hónapos csecsemő szemszögéből. Szeretem, ahogy gondolkodik. Gondolkodott. Ahogy kitalálta, összerakta, besűrítette. Kíváncsian és akkurátusan. Megcsinálta. Pedig ez a megcsinálás, ez nem szimpla ügylet.

Békés Pálnak kézre állt az írás, a nyelv - ezért volt elsőrangú műfordító is, jól járt vele például Nabokov. A tágabb irodalom volt az otthona, nem elefántcsonttorony, és nem otthontalanság. Irodalmi közélet, teendők az irodalom körül, szerkesztés-tervezés a televízióban, a Nagy Könyv életre gründolása, ez mind és hasonlók; tudott benne élni, viselkedni, ügyet intézni, szervezni. Ment neki az is, amit "alkalmazott íróságnak" mondunk, a fordítás, az adaptálás, az átírás, utánírás, felülírás, meg még a tárcák, glosszák, publicisztikák is.

Nem volt megközelíthetetlen, nem lengte körül az alkotás fennkölt levegője. Nem volt zabolátlan - zabolás volt. Fegyelmezetten csinálta a dolgát, és fegyelmezett dolgokat csinált.

"Beáraztak", mondta akkor régen; ez kesernyés mondás volt, és igaz. Nem az olvasókra gondolt - sikere mindig volt, könyveit szeretik és veszik is -, hanem a kritikusokra, akik nehezen változtatnak könnyen vagy nehezen kialakított véleményükön. Fájt neki, hogy az irodalmi kánonban, a kritikai közvéleményben nem változik az ítélet, miközben változik az író. Ezért is fontos, hogy nem akárki és nem akárhogy tette mérlegre íróságát: Fodor Géza utolsó megjelent írása pályaképet rajzolt, és az a változásról szólt. Tűélesen a lényegre mutatott: Pali munkamódszere, a well-made, a megkonstruált, gondosan mért történet egyszer csak igazolni kezdte önmagát, és megtalálta optimális létezési módját. Bélyeggyűjtemény. Csikágó. Semmi baj.

De hát arról nem volt szó, hogy ez a pályakép már az a pályakép legyen: a summa, az összefoglalás, az úgynevezett életmű, ami - ez is rémes - a haláltól válik életművé, mert addig csak könyvek sora.

És most mi van? Törlesztünk adósságot? Elővesszük a New-Budát? Filmet csinálunk a Csikágóból? Ezt mind együtt?

Emlékeket idézünk, képeket nézegetünk, ülünk a virtuális nagyasztalnál, mesélünk történeteket, a te történeteidet. Folyik a könnyünk. Nevetünk, sírunk, ezt mind együtt. Szeretnéd, hogy ennyien szeretnek, Pali.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.