Könyv

Barlog Károly: Maxim

  • Czinki Ferenc
  • 2013. április 7.

Könyv

Elhibázott cím ez, még akkor is, ha elsőre jól hangzik, könnyen megjegyezhető, és tulajdonképpen bármit rejthet maga mögött. Ezt a titokzatosságot igyekszik is fenntartani Barlog, noha sok értelme nincsen, hiszen a Maxim nevű hős csak az első novellákat uralja, ez a három szöveg viszont nincs komoly hatással a kötet egészére. Maxim afféle posztmodern Huckleberry Finn vagy Dean Moriarty lenne, aki szerzőnket kézen fogva kószál a szövegrengetegben, és közben pufogtatja jóravaló féligazságait. Barlognak azonban sokkal jobban áll a posztmodern anekdotázás, amikor csinálja, mint amikor beszél róla.

A Maxim-történetek nehézkessége után nagyszerű humorú, ötletes, a műfajokat bátran váltogató vagy éppen ötvöző szövegek következnek. A három ciklusban a szerző a legkülönbözőbb kvalitásait mutatja meg, miközben jól tudjuk: végig ugyanarról van szó. A teremtő és a múltját újrahasznosító ember áll a középpontban, e két feladat minden nehézségével, bizonytalanságával és persze örömével. "S hogy mivel ajándékoznám meg az embert? A múltjával. Hisz mindig a boldog múlt után sóvárog" - elmélkedik az egyszeri teremtő a hentesüzlet felé tartva. Ezt csak annyiban pontosítanánk, hogy valójában a megszépült múltra vágyik, és a szerző is tisztában van ezzel, hiszen kevesen tudnak olyan megbocsátó érzékenységgel írni gyermekkorról, a régi Jugoszláviáról, Titóról, háborúról, mint Barlog a Kártyanovellák ciklusban. Az utolsó darabok az újvidéki irodalmi életből az "anyaországi", nyolcadik kerületi rögvalóságba átköltöző szerző útját mutatják meg keresetlen egyszerűséggel, e két ciklus közé pedig a Kovács Istenke mindennapjait bemutató rész ékelődik pofátlan humorával, és bizonyos EP és JA angyalokkal, akik alaposan rendet tesznek a szövegben és a Földön. Menni fog ez, csak nem szabad abbahagyni a mesélést.

Forum-JAK-Prae.hu, 2012, 129 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.