Könyv

Benedek Szabolcs: A fiumei cápa

  • - urfi -
  • 2017. szeptember 17.

Könyv

Kevés olyan izgalmas hely van Európában, mint a ma Rijekának nevezett város. Amikor egy éve elolvastam Techet Péter Fiume, a gall falu alcímű egotripjét (lásd: Svarcgelb, Magyar Narancs, 2016. május 19.) a nacionalista hülyeség tengerén hánykolódó multikulti szigetről, a többnemzetiségű Osztrák–Magyar Monarchia és a jugo­szláv sokszínűség hagyományait egyaránt megbecsülő Rijekáról, a második gondolatom rögtön az volt, hogy milyen jó lenne olvasni valami regényt róla. (Az első nyilván az, hogy oda akarok utazni.) Így teljesüljön minden kívánságom: Benedek Szabolcs igazi Fiume-regényt írt, amely annyira elmerül a város föld-, víz- és néprajzában, illetve az olaszok, magyarok és horvátok varázslatos együttéléséről és kibékíthetetlen konfliktusairól való lelkes és élvezetes sztorizásban, hogy a cselekmény értékelhető része és a szereplők bemutatása úgy a könyv felénél kezdődik. Ezt csak akkor lehet megbocsátani, ha az olvasó hevesen érdeklődik Fiume, a Magyar Királyság „csatolt testének” minden apró hajlata iránt – de hát miért ne érdeklődne, ugye.

A békeidők pesti sajtójában a fiumei cápát a hírlapi kacsa közeli rokonaként tartották számon, rendes évi felbukkanását az uborkaszezonban megélénkülő újságírói fantáziának tulajdonították. Pedig a cápatámadások ugyanúgy történelmi tények, mint az olasz irredenták bombamerényletei vagy a szökőár. A regény ezeket kevergeti ügyesen az első világháború előtti forrongó hangulatban. Az olvasói kedélyeket a szöveg körülményeskedése, apró modorosságai hűthetik csak, amúgy minden adott egy remek nyári olvasmányhoz.

Helikon, 2017, 400 oldal, 3299 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."