Könyv

Benedek Szabolcs: A fiumei cápa

  • - urfi -
  • 2017. szeptember 17.

Könyv

Kevés olyan izgalmas hely van Európában, mint a ma Rijekának nevezett város. Amikor egy éve elolvastam Techet Péter Fiume, a gall falu alcímű egotripjét (lásd: Svarcgelb, Magyar Narancs, 2016. május 19.) a nacionalista hülyeség tengerén hánykolódó multikulti szigetről, a többnemzetiségű Osztrák–Magyar Monarchia és a jugo­szláv sokszínűség hagyományait egyaránt megbecsülő Rijekáról, a második gondolatom rögtön az volt, hogy milyen jó lenne olvasni valami regényt róla. (Az első nyilván az, hogy oda akarok utazni.) Így teljesüljön minden kívánságom: Benedek Szabolcs igazi Fiume-regényt írt, amely annyira elmerül a város föld-, víz- és néprajzában, illetve az olaszok, magyarok és horvátok varázslatos együttéléséről és kibékíthetetlen konfliktusairól való lelkes és élvezetes sztorizásban, hogy a cselekmény értékelhető része és a szereplők bemutatása úgy a könyv felénél kezdődik. Ezt csak akkor lehet megbocsátani, ha az olvasó hevesen érdeklődik Fiume, a Magyar Királyság „csatolt testének” minden apró hajlata iránt – de hát miért ne érdeklődne, ugye.

A békeidők pesti sajtójában a fiumei cápát a hírlapi kacsa közeli rokonaként tartották számon, rendes évi felbukkanását az uborkaszezonban megélénkülő újságírói fantáziának tulajdonították. Pedig a cápatámadások ugyanúgy történelmi tények, mint az olasz irredenták bombamerényletei vagy a szökőár. A regény ezeket kevergeti ügyesen az első világháború előtti forrongó hangulatban. Az olvasói kedélyeket a szöveg körülményeskedése, apró modorosságai hűthetik csak, amúgy minden adott egy remek nyári olvasmányhoz.

Helikon, 2017, 400 oldal, 3299 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.