Könyv

Benedek Szabolcs: A fiumei cápa

  • - urfi -
  • 2017. szeptember 17.

Könyv

Kevés olyan izgalmas hely van Európában, mint a ma Rijekának nevezett város. Amikor egy éve elolvastam Techet Péter Fiume, a gall falu alcímű egotripjét (lásd: Svarcgelb, Magyar Narancs, 2016. május 19.) a nacionalista hülyeség tengerén hánykolódó multikulti szigetről, a többnemzetiségű Osztrák–Magyar Monarchia és a jugo­szláv sokszínűség hagyományait egyaránt megbecsülő Rijekáról, a második gondolatom rögtön az volt, hogy milyen jó lenne olvasni valami regényt róla. (Az első nyilván az, hogy oda akarok utazni.) Így teljesüljön minden kívánságom: Benedek Szabolcs igazi Fiume-regényt írt, amely annyira elmerül a város föld-, víz- és néprajzában, illetve az olaszok, magyarok és horvátok varázslatos együttéléséről és kibékíthetetlen konfliktusairól való lelkes és élvezetes sztorizásban, hogy a cselekmény értékelhető része és a szereplők bemutatása úgy a könyv felénél kezdődik. Ezt csak akkor lehet megbocsátani, ha az olvasó hevesen érdeklődik Fiume, a Magyar Királyság „csatolt testének” minden apró hajlata iránt – de hát miért ne érdeklődne, ugye.

A békeidők pesti sajtójában a fiumei cápát a hírlapi kacsa közeli rokonaként tartották számon, rendes évi felbukkanását az uborkaszezonban megélénkülő újságírói fantáziának tulajdonították. Pedig a cápatámadások ugyanúgy történelmi tények, mint az olasz irredenták bombamerényletei vagy a szökőár. A regény ezeket kevergeti ügyesen az első világháború előtti forrongó hangulatban. Az olvasói kedélyeket a szöveg körülményeskedése, apró modorosságai hűthetik csak, amúgy minden adott egy remek nyári olvasmányhoz.

Helikon, 2017, 400 oldal, 3299 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.