Könyv

Benedek Szabolcs: A fiumei cápa

  • - urfi -
  • 2017. szeptember 17.

Könyv

Kevés olyan izgalmas hely van Európában, mint a ma Rijekának nevezett város. Amikor egy éve elolvastam Techet Péter Fiume, a gall falu alcímű egotripjét (lásd: Svarcgelb, Magyar Narancs, 2016. május 19.) a nacionalista hülyeség tengerén hánykolódó multikulti szigetről, a többnemzetiségű Osztrák–Magyar Monarchia és a jugo­szláv sokszínűség hagyományait egyaránt megbecsülő Rijekáról, a második gondolatom rögtön az volt, hogy milyen jó lenne olvasni valami regényt róla. (Az első nyilván az, hogy oda akarok utazni.) Így teljesüljön minden kívánságom: Benedek Szabolcs igazi Fiume-regényt írt, amely annyira elmerül a város föld-, víz- és néprajzában, illetve az olaszok, magyarok és horvátok varázslatos együttéléséről és kibékíthetetlen konfliktusairól való lelkes és élvezetes sztorizásban, hogy a cselekmény értékelhető része és a szereplők bemutatása úgy a könyv felénél kezdődik. Ezt csak akkor lehet megbocsátani, ha az olvasó hevesen érdeklődik Fiume, a Magyar Királyság „csatolt testének” minden apró hajlata iránt – de hát miért ne érdeklődne, ugye.

A békeidők pesti sajtójában a fiumei cápát a hírlapi kacsa közeli rokonaként tartották számon, rendes évi felbukkanását az uborkaszezonban megélénkülő újságírói fantáziának tulajdonították. Pedig a cápatámadások ugyanúgy történelmi tények, mint az olasz irredenták bombamerényletei vagy a szökőár. A regény ezeket kevergeti ügyesen az első világháború előtti forrongó hangulatban. Az olvasói kedélyeket a szöveg körülményeskedése, apró modorosságai hűthetik csak, amúgy minden adott egy remek nyári olvasmányhoz.

Helikon, 2017, 400 oldal, 3299 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.