Képregény

Blacksad – Néma pokol

  • - kg -
  • 2018. július 28.

Könyv

A cinikus magánmacskahekus ezúttal a nagy New Orleans-i fülledtségben adja a cinikus magánhekusság szakmai követelményeit túl is teljesítő noirhőst, a private dick és a gumshoe macskamegfelelőjét. Méregkeverés, párducsztriptíz, bárjazz és börtönlátogatás – és még csak az első három oldalon vagyunk túl. Van haldokló megbízó (kecske) és felkutatásra váró heroinista (bokszer), a magánzsarubizniszben nyomuló piás víziló és egy olyan pokolvízió, amihez foghatót nemigen látni az állatos képregények piacán. És persze van vudu, kreol konyha és mindhalálig jazz. Már az előző részek kapcsán megjegyeztük, hogy az alkotók (Juan Díaz Canales és Juanjo Guarnido) film noirt reggeliznek, ebédelnek és vacsorálnak, ami vonzó életmód, de a fékezhetetlen rajongás olykor az eredetiség ellen dolgozik. Ezúttal is eljátszhatjuk a noir ki-kicsodát, Az aranykezű férfi biztos befutó és A vágy villamosából is bedöcög a vili – éljen Elia Kazan, akinek ez már a második New Orleans-i filmje volt a Pánik az utcán után! Ami a Blacksad 4. utcáit illeti, azok a legjobbak. Míg a sztori a nagy noirfelhalmozás miatt varrás mentén reped, addig a tobzódás jót tesz a képeknek. Szemrevaló nagyon az a kétoldalnyi, szövegtelen karnevál­őrület, aminél egy bolondos tollseprű sem lehetne színesebb, az élénk színorgiát pedig egy erőteljesen kékes és majdhogynem végzetes éjszakai vizes jelenet teszi zárójelbe. A vizes és cinikus hősök láttán egy igazi műfaji nagyhal, az Alkony su­gárút halakkal alvó narrátora juthat az eszünkbe – kár, hogy ezúttal nem a vízi hulla a mesélő.

Fordította: Nagy Krisztián. Pesti Könyv Kiadó, 2018, 55 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.