Steve Malins: Depeche Mode – Black Celebration

Bőrbe kötve

  • - minek -
  • 2012. május 29.

Könyv

 


A kiváló brit popszakértő és szabadúszó újságíró (aki többek között John Foxx és Gary Numan munkatársaként is dolgozott – így azután belülről ismeri ezt a szcénát) számos remek könyvet szentelt korunk zenei ikonjainak – alkalmasint a Depeche Mode-ról is ő írta a legjobb biográfiát. Ami könyvét valamennyi vetélytársa (már ha akadnának ilyenek) fölé helyezi, az a rendkívüli tárgyi tudással és lenyűgöző rock/pop történeti műveltséggel párosult kontextusteremtő erő. Nem egyszerűen egy hihetetlen sikereket arató szintipop fiúbanda indulását és karrierjét láthatjuk – bár magát a történetet is sokszor zavarba ejtő részletességgel kapjuk meg –, hanem határozott korrajzot, a punk utáni elektronikus popzene kibontakozásának sztoriját és a kölcsönös kulturális hatások és referenciák sűrű hálózatát. Apróbb bepillantást enged a zenekar szocializációjának titkaiba is, ám annál alaposabb kultúrantropológiai esetleírással szolgál a kor (leginkább persze a késő hetvenes, no meg a nyolcvanas évek) folyton változó divathóbortjairól, a zenéről és az azok által táplált vagy éppen abból kinövő szubkultúrákról. Malins számára nyilvánvaló, hogy a DM történetében a zene csak az egyik (ha mégoly fontos) tényező – ám azzal behatóan és szakszerű pontossággal foglalkozik. Az elektronikus zenekészítés szempontjából laikus publikum számára is érthetően és élvezetesen magyarázza el, milyen hatást gyakorolt a zenecsináló kütyük folytonos evolúciója a nyolcvanas–kilencvenes évek muzsikáira, az ekkor feltörő új stílusokra, irányzatokra, a zenéhez való hozzáállásra – és mennyiben szabta ez meg a DM sikeres albumokban mérhető továbbfejlődését.

 

Mindig is vita tárgya marad (s persze nem csak a DM kapcsán), hogy ez a zene mennyire volt eredeti, s hogy a mindenkori mából visszatekintve mennyire tűnik maradandónak – mindenesetre Malins hatásosan érvel, érzékletes leírásai pedig legalább annyira kedvcsinálók ebben a tekintetben, mint a DM hatástörténetéről felhozott példák (a basildoni fiúkra ihletőjükként hivatkozó Nine Inch Nailstől, Smashing Pumpkinstól a Ladytronig). S valóban ez a kötet egyik legfőbb pozitívuma: szinte oldalanként csinál étvágyat ahhoz, hogy személyes kontextusteremtés céljából elővegyük zenegyűjteményünk témába illő és itt is sűrűn emlegetett darabjait. Ahogy egy idő után bizony rájár a kezünk a netes videomegosztók keresőablakára is – a Black Celebration befogadása egyszerűen elképzelhetetlen anélkül, hogy az olvasó fel ne pattanna, és hol az előzmény Warm Letherette-re (mentoruk és producerük, Daniel Miller alapvetésére), hol a könyv lapjain megelevenedő kortársakra (például Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle) vagy mondjuk Johnny Cash karizmatikus Personal Jesus-feldolgozására kattanva tegye teljessé az olvasás élményét.

És persze, ha eddig nem mondtuk volna, teljesülnek az alig titkolt olvasói elvárások is: szakmai és magánéleti műhelytitkok sorára derül fény. Anton Corbijn kreatív működésétől kezdve a rajongók és követők között stílus- és divatteremtő jelentőségűvé váló (a nem rajongók által pedig teli szájjal gúnyolt) fekete bőrrucik vissza-visszatérő kultuszán át Martin Gore és Dave Gahan (mondjuk azért a sajtóban is bőven traktált) magánéleti viharaiig, beleértve természetesen akut drog- és alkoholabúzussal teljes életformájukat, és utóbbi sajnálatos halál közeli élményeit. Örvendetes, hogy ha némi (na jó: pusztán fél évtizedes) késéssel, de a magyar olvasók is megismerkedhetnek Malins DM-bibliájával – ezért mindenképpen köszönet jár a könyvet fordító és kiadó stábnak. Nem volt egyszerű feladat magyarítani a kifejezetten sűrű szöveget, nem is mindig sikerült meglelni a legfrappánsabb, legodaillőbb fordulatokat, s némi további molyolás is ráfért volna a szövegre – de az összkép ebben a tekintetben is inkább pozitív.

Fordította: Gáspár Zita, Horváth Judit, Kutnyánszky Anikó. Saturday City, 2011, 284 oldal. 4990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.