Steve Malins: Depeche Mode – Black Celebration

Bőrbe kötve

  • - minek -
  • 2012. május 29.

Könyv

 


A kiváló brit popszakértő és szabadúszó újságíró (aki többek között John Foxx és Gary Numan munkatársaként is dolgozott – így azután belülről ismeri ezt a szcénát) számos remek könyvet szentelt korunk zenei ikonjainak – alkalmasint a Depeche Mode-ról is ő írta a legjobb biográfiát. Ami könyvét valamennyi vetélytársa (már ha akadnának ilyenek) fölé helyezi, az a rendkívüli tárgyi tudással és lenyűgöző rock/pop történeti műveltséggel párosult kontextusteremtő erő. Nem egyszerűen egy hihetetlen sikereket arató szintipop fiúbanda indulását és karrierjét láthatjuk – bár magát a történetet is sokszor zavarba ejtő részletességgel kapjuk meg –, hanem határozott korrajzot, a punk utáni elektronikus popzene kibontakozásának sztoriját és a kölcsönös kulturális hatások és referenciák sűrű hálózatát. Apróbb bepillantást enged a zenekar szocializációjának titkaiba is, ám annál alaposabb kultúrantropológiai esetleírással szolgál a kor (leginkább persze a késő hetvenes, no meg a nyolcvanas évek) folyton változó divathóbortjairól, a zenéről és az azok által táplált vagy éppen abból kinövő szubkultúrákról. Malins számára nyilvánvaló, hogy a DM történetében a zene csak az egyik (ha mégoly fontos) tényező – ám azzal behatóan és szakszerű pontossággal foglalkozik. Az elektronikus zenekészítés szempontjából laikus publikum számára is érthetően és élvezetesen magyarázza el, milyen hatást gyakorolt a zenecsináló kütyük folytonos evolúciója a nyolcvanas–kilencvenes évek muzsikáira, az ekkor feltörő új stílusokra, irányzatokra, a zenéhez való hozzáállásra – és mennyiben szabta ez meg a DM sikeres albumokban mérhető továbbfejlődését.

 

Mindig is vita tárgya marad (s persze nem csak a DM kapcsán), hogy ez a zene mennyire volt eredeti, s hogy a mindenkori mából visszatekintve mennyire tűnik maradandónak – mindenesetre Malins hatásosan érvel, érzékletes leírásai pedig legalább annyira kedvcsinálók ebben a tekintetben, mint a DM hatástörténetéről felhozott példák (a basildoni fiúkra ihletőjükként hivatkozó Nine Inch Nailstől, Smashing Pumpkinstól a Ladytronig). S valóban ez a kötet egyik legfőbb pozitívuma: szinte oldalanként csinál étvágyat ahhoz, hogy személyes kontextusteremtés céljából elővegyük zenegyűjteményünk témába illő és itt is sűrűn emlegetett darabjait. Ahogy egy idő után bizony rájár a kezünk a netes videomegosztók keresőablakára is – a Black Celebration befogadása egyszerűen elképzelhetetlen anélkül, hogy az olvasó fel ne pattanna, és hol az előzmény Warm Letherette-re (mentoruk és producerük, Daniel Miller alapvetésére), hol a könyv lapjain megelevenedő kortársakra (például Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle) vagy mondjuk Johnny Cash karizmatikus Personal Jesus-feldolgozására kattanva tegye teljessé az olvasás élményét.

És persze, ha eddig nem mondtuk volna, teljesülnek az alig titkolt olvasói elvárások is: szakmai és magánéleti műhelytitkok sorára derül fény. Anton Corbijn kreatív működésétől kezdve a rajongók és követők között stílus- és divatteremtő jelentőségűvé váló (a nem rajongók által pedig teli szájjal gúnyolt) fekete bőrrucik vissza-visszatérő kultuszán át Martin Gore és Dave Gahan (mondjuk azért a sajtóban is bőven traktált) magánéleti viharaiig, beleértve természetesen akut drog- és alkoholabúzussal teljes életformájukat, és utóbbi sajnálatos halál közeli élményeit. Örvendetes, hogy ha némi (na jó: pusztán fél évtizedes) késéssel, de a magyar olvasók is megismerkedhetnek Malins DM-bibliájával – ezért mindenképpen köszönet jár a könyvet fordító és kiadó stábnak. Nem volt egyszerű feladat magyarítani a kifejezetten sűrű szöveget, nem is mindig sikerült meglelni a legfrappánsabb, legodaillőbb fordulatokat, s némi további molyolás is ráfért volna a szövegre – de az összkép ebben a tekintetben is inkább pozitív.

Fordította: Gáspár Zita, Horváth Judit, Kutnyánszky Anikó. Saturday City, 2011, 284 oldal. 4990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.