Indul a Narancs új gyerekirodalmi melléklete

Gyereknek vegyenek!

  • narancs.hu
  • 2012. május 30.

Könyv

Jó hírünk van: a kortárs magyar gyerekkönyvek világszínvonalúak. A nagyközönség egyelőre mégis szívesebben nosztalgiázik klasszikusokkal, de a pedagógusok és az irodalmárok – mély tisztelet a kivételnek – szintén információhiánnyal küzdenek. A Narancs új vállalkozása, az évente kétszer jelentkező gyerekmelléklet ezen kíván változtatni.

Miközben a magyar könyvpiac évről évre zsugorodik, a gyermek- és ifjúsági irodalom virágkorát éli: egyre több könyv jut el egyre több olvasóhoz. Kapaszkodjanak meg: évente 10 milliárd forintot költünk ilyen kiadványokra a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése tavalyi adatai szerint. Azt viszont már csak találgatni lehet, hogy ebből mennyi az igényes munka, és mennyi a kortárs irodalom aránya. Mindenesetre a választék hatalmas, a piac mozgalmas és sokszínű, és a kereslet is óriási. Ebben a rengetegben segít eligazodni a Magyar Narancs ezentúl évente kétszer – nyár elején, tél elején – jelentkező könyvmelléklete. Az olvasók választását orientáló kritikák mellett a legújabb irodalmi trendeket és a kapcsolódó társadalmi-pedagógiai kérdéseket is elemezzük, fórumot biztosítva akár színvonalas polémiáknak is.

Nem lehet elég korán kezdeni


Nem lehet elég korán kezdeni

Fotó: Sióréti Gábor

A melléklet fontos része lesz Maximum tizenegyes! című gyerekirodalmi sikerlistánk. A Narancs népszerű szépirodalmi rangsora, a Minimum tizenegyes! mintájára a szakma rangos képviselői szavaznak az elmúlt időszak legjobb könyveiről. Lapunk gyerekirodalmi ítészei pedagógusok és a témában jártas irodalomkritikusok: Boczán Bea, Both Gabi, Gombos Péter, Komáromi Gabriella, Lovász Andrea, Nagy Boldizsár, Németh Eszter, Pompor Zoltán, Rácz I. Péter, Tamás Zsuzsa, Varga Betti.

A holnap megjelenő Narancs mellékletében a kritikák mellett riportot olvashatnak kortárs irodalom és iskolai oktatás találkozásáról, egy olvasási paradigmaváltás szükségességéről; esszét a töketlen magyar ifjúsági irodalomról és belemenős külföldi példákról; míg az IBBY-díjas Darvasi László interjúban mondja el véleményét a „nagy, ármányos és fontos üzletről”, ami szerinte a gyerekkönyvkiadás, mesél liberális mutánsokról, az illusztrációk fontosságáról, és arról, mikor kell „pelenkázni a lelket”.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.