Mesébe csomagolt filmtörténet

Brian Selznick: A leleményes Hugo Cabret

  • - köves -
  • 2012. március 25.

Könyv


Bácsi, kérem, a híres filmrendezőnek tetszik lenni? Igen, kisfiam, és ha már így rákérdeztél, adok egy cukorkát, és elmesélem, mivel is érdemeltem ki előkelő helyem a film történetében. Az úgy kezdődött, hogy...

Ennél azért Brian Selznick sokkal leleményesebben meséli el, ki az ördög az a Georges Méliés, és mivel érdemelte ki előkelő helyét a film történetében. Míg Méliés kiléte a filmtörténészkedő kevesek magánügye, egy jól kifundált mese már majdhogynem közügy. És mivel a mesék részéről mindig is nagy volt az igény varázslókra, Méliés pedig igazoltan az volt, hát nem kézenfekvő, hogy mesébe kell csomagolni a filmtörténetet? Persze, hogy nem az, ahhoz Brian Selznicknek kellett születni, hogy kipattanjon egy ilyen ötlet, ám ez csak félsiker, a happy endhez, úgy a szerző, mint a mese tekintetében, magát a mesét is ki kellett még találni. A lényeg, hogy milyen út vezet el Méliés-ig; és itt lép életbe Selznick második leleménye: a szerző legalább annyit bíz saját kezű rajzaira, mint a szövegre, hol a képek, hol a mesébe illően rövid szövegek viszik előre a cselekményt.

Ez az elbeszélői sok lábon állás jól áll a történetnek, melynek hőse egy Dickenstől szalasztott árva, aki ugyanannak a pályaudvarnak a titkos lakója, amelynek egyik boltját a filmrendezőként rég elfeledett Méliés igazgatja az elfeledett filmrendezők minden bújával. Kettős cél felé robog tehát e vonatokban gazdag, s a filmtörténetet a sínek felől (Lumiére fivérek: A vonat érkezése) is megidéző mese. Mint minden regényes árvának, Hugónak is család kell, s mint minden rendezőnek, Méliés-nek is közönség. És amikor a bácsi tényleg mesélni kezdi, hogy miért vele kezdődik a filmtörténet, a mesének már van annyi fedezete, hogy ne a filmtörténeti segédanyagot halljuk ki belőle, hanem a nettó mesehőst.

Fordította Dunajcsik Mátyás. Libri, 543 oldal, 3990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.