Szovjet típusú találkozások

Natalija Nyikityina: Fizetés nélküli szabadság

  • - legát -
  • 2012. március 24.

Könyv

Nyikolaj hazatér a háborúból, és a munka frontján is hőstetteket hajt végre. A jóisten se tudná megmondani, hány tonna orosz (szovjet) regény született hasonló felütéssel, azonban mindjárt más a helyzet, ha Koljan nem a második világ-, hanem a csecsen háborúból tér haza.

Elég csak a kultuszfilmként emlegetett, 1997-es A fivérre, pláne "tarantinós" folytatására, A fivér 2-re gondolnunk, hogy lássuk, mekkora változáson ment keresztül a hőstett fogalma ötven év alatt: Alekszej Balabanov hőse a két epizódban nagyjából a teljes orosz alvilággal számol le.

Nyikityina regényében nem várhatunk efféle igazságosztást, noha a főszereplő, Nyikolaj Buzikin szintén Groznij alatt edződött. Hazatérve szerelemre gyúl egy utcán látott ismeretlen szépség iránt, és régi szenvedélye, a festészet is foglalkoztatni kezdi. Csak az a baj, hogy e léha gondolatok miatt Kolja elhanyagolja munkáját - művezető egy gyárban -, sőt egy igazán klassz asszony szerelmét sem tudja komolyan venni. A Fizetés nélküli szabadság tehát "őrlődésregény": a főhős azon tépelődik, otthagyja-e a gyárat - ahol időközben egy főmérnöki állással is megkínálják -, hogy kizárólag a festészetnek élhessen. Vagy: keresse tovább az álomnőt, vagy bútorozzon össze Tányával - az amúgy tökéletes testű szépséggel -, aki rajong érte?

Sorsdöntő kérdések ezek - állítja Nyikityina, amit nem is vitatunk, ám miközben hősét esendő vidéki srácként, sőt tipikus, hétköznapi figuraként ábrázolja, vagyis a műben tombol a "kritikai" realizmus, jobban elrugaszkodik a valóságtól, mint Szorokin legvadabb rémálmában. Nyikityina Oroszországa egyszerű, mint az ék: menthetetlenül "züllik", de amíg élnek olyan "jó" emberek - amilyen például Buzikin -, addig van remény. A legjobb, amit a Fizetés nélküli szabadságról elmondhatunk, hogy az 1970-es években írtak hasonlókat "szókimondó" szovjet szerzők.

Fordította: Katona Erzsébet. Libri, 2011, 333 oldal, 2990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.