Szovjet típusú találkozások

Natalija Nyikityina: Fizetés nélküli szabadság

  • - legát -
  • 2012. március 24.

Könyv

Nyikolaj hazatér a háborúból, és a munka frontján is hőstetteket hajt végre. A jóisten se tudná megmondani, hány tonna orosz (szovjet) regény született hasonló felütéssel, azonban mindjárt más a helyzet, ha Koljan nem a második világ-, hanem a csecsen háborúból tér haza.

Elég csak a kultuszfilmként emlegetett, 1997-es A fivérre, pláne "tarantinós" folytatására, A fivér 2-re gondolnunk, hogy lássuk, mekkora változáson ment keresztül a hőstett fogalma ötven év alatt: Alekszej Balabanov hőse a két epizódban nagyjából a teljes orosz alvilággal számol le.

Nyikityina regényében nem várhatunk efféle igazságosztást, noha a főszereplő, Nyikolaj Buzikin szintén Groznij alatt edződött. Hazatérve szerelemre gyúl egy utcán látott ismeretlen szépség iránt, és régi szenvedélye, a festészet is foglalkoztatni kezdi. Csak az a baj, hogy e léha gondolatok miatt Kolja elhanyagolja munkáját - művezető egy gyárban -, sőt egy igazán klassz asszony szerelmét sem tudja komolyan venni. A Fizetés nélküli szabadság tehát "őrlődésregény": a főhős azon tépelődik, otthagyja-e a gyárat - ahol időközben egy főmérnöki állással is megkínálják -, hogy kizárólag a festészetnek élhessen. Vagy: keresse tovább az álomnőt, vagy bútorozzon össze Tányával - az amúgy tökéletes testű szépséggel -, aki rajong érte?

Sorsdöntő kérdések ezek - állítja Nyikityina, amit nem is vitatunk, ám miközben hősét esendő vidéki srácként, sőt tipikus, hétköznapi figuraként ábrázolja, vagyis a műben tombol a "kritikai" realizmus, jobban elrugaszkodik a valóságtól, mint Szorokin legvadabb rémálmában. Nyikityina Oroszországa egyszerű, mint az ék: menthetetlenül "züllik", de amíg élnek olyan "jó" emberek - amilyen például Buzikin -, addig van remény. A legjobb, amit a Fizetés nélküli szabadságról elmondhatunk, hogy az 1970-es években írtak hasonlókat "szókimondó" szovjet szerzők.

Fordította: Katona Erzsébet. Libri, 2011, 333 oldal, 2990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.