Szovjet típusú találkozások

Natalija Nyikityina: Fizetés nélküli szabadság

  • - legát -
  • 2012. március 24.

Könyv

Nyikolaj hazatér a háborúból, és a munka frontján is hőstetteket hajt végre. A jóisten se tudná megmondani, hány tonna orosz (szovjet) regény született hasonló felütéssel, azonban mindjárt más a helyzet, ha Koljan nem a második világ-, hanem a csecsen háborúból tér haza.

Elég csak a kultuszfilmként emlegetett, 1997-es A fivérre, pláne "tarantinós" folytatására, A fivér 2-re gondolnunk, hogy lássuk, mekkora változáson ment keresztül a hőstett fogalma ötven év alatt: Alekszej Balabanov hőse a két epizódban nagyjából a teljes orosz alvilággal számol le.

Nyikityina regényében nem várhatunk efféle igazságosztást, noha a főszereplő, Nyikolaj Buzikin szintén Groznij alatt edződött. Hazatérve szerelemre gyúl egy utcán látott ismeretlen szépség iránt, és régi szenvedélye, a festészet is foglalkoztatni kezdi. Csak az a baj, hogy e léha gondolatok miatt Kolja elhanyagolja munkáját - művezető egy gyárban -, sőt egy igazán klassz asszony szerelmét sem tudja komolyan venni. A Fizetés nélküli szabadság tehát "őrlődésregény": a főhős azon tépelődik, otthagyja-e a gyárat - ahol időközben egy főmérnöki állással is megkínálják -, hogy kizárólag a festészetnek élhessen. Vagy: keresse tovább az álomnőt, vagy bútorozzon össze Tányával - az amúgy tökéletes testű szépséggel -, aki rajong érte?

Sorsdöntő kérdések ezek - állítja Nyikityina, amit nem is vitatunk, ám miközben hősét esendő vidéki srácként, sőt tipikus, hétköznapi figuraként ábrázolja, vagyis a műben tombol a "kritikai" realizmus, jobban elrugaszkodik a valóságtól, mint Szorokin legvadabb rémálmában. Nyikityina Oroszországa egyszerű, mint az ék: menthetetlenül "züllik", de amíg élnek olyan "jó" emberek - amilyen például Buzikin -, addig van remény. A legjobb, amit a Fizetés nélküli szabadságról elmondhatunk, hogy az 1970-es években írtak hasonlókat "szókimondó" szovjet szerzők.

Fordította: Katona Erzsébet. Libri, 2011, 333 oldal, 2990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.