Gyerek+könyv

Carl-Johan Forssén Ehrlin: Aludj el szépen, Bendegúz!

  • - greff -
  • 2015. december 26.

Könyv

A kisgyerekkel felszerelt szülők mentális állapota bonyolult, többismeretlenes, egyéni variációkban felettébb dús egyenletek függvényeként jellemezhető, amelyek elemei között ugyanakkor mindig megtalálhatjuk az alvással kapcsolatos problematikát. Civilizált emberi normák szerint elfogadható időben sohasem ágyba bújó, hajnalok hajnalán turbó fokozatra kapcsoló, szülei megfelelő ébredési időpontja előtt súlyos félórákkal randalírozni kezdő gyerekekkel bonyolítjuk társas életünket, megbízhatóan táskásodó szemek, diszkrét kézremegés, elmélyülő irritáltság és masszív koffeinfüggés kíséretében – úgyhogy ha egy szerző kipróbált altatási metódust kínál, akkor fokozott figyelemmel fordul felé az egész nyugati világ. A svéd pszichológus altatós mesekönyvének brutális sikere így kevéssé meglepő, de szerencsére a szöveg is jótáll magáért. Az egyre mélyebb és csendesebb tartományok felé vezető mesében Bendegúz, a kis nyúlfi felkeresi az álomspecialista varázslót, mert nagyon el akar aludni (a nyúlmama pedig még annál is inkább akarja, hogy kidőljön végre a fáradhatatlan pamacsos). A retorikailag is ügyesen tagolt szöveg spirálisan, jó néhány (az álomvonatra való felkapaszkodást biztosító) megállót kínálva halad a célja felé, és közben komplett relaxációs módszert ad át a gyerekeknek. A felnőttszemmel – a funkcionalitása miatt – erősen didaktikus mese feldíszítésében sokat segítenek Agócs Írisz rajzai, amelyek a bűbájosság maximumfokát érik el a nyúlábrázolás sokat látott frontjain.

Fordította: Sárvári Töttős Györgyi. Kolibri, 2015, 30 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.