Csobánka Zsuzsa: Belém az ujját

  • K. N.
  • 2011. december 22.

Könyv

Csalás, szerelem, házasság, baszás. Szeretők és barátok családregényét olvasom Csobánka új könyvében. Eddig költőként ismerhettük őt, bátor, eredeti versekkel jelentkezett, a Bog (2009) és a Hideg bűnök (2011) erős indulás a pályán. "Apám programozó volt, te se dilemmázz." Ez egy jó mondat, és szerencsére tele van ilyenekkel a könyv, lehet csemegézni, az éles mondatok cölöpök, pszichodramatikus alapok. Marla és Martin, két szerető a főhős, váltakozva beszélik el testük, viszonyaik és családjuk történetét. Az utolsó lapon látható egy családfa, szerencsére, mert amúgy igen kusza volna mindez.

 

Aztán vannak kevésbé jó mondatok, kár értük. Érthetetlen átfűzések, leleplező elszólások: "Érzem az ízét, Éva édes, összenevetünk, ő cigit kér, a férfi arca borongós, neki csak annyit mondok róla, Nekem ő rossz. Szeretné, de nem hiszem, hogy érti." Mintha a szerző belém törölné használt törülközőjét. Belém dugná regényét. Primer érzések. Semmi dolgom az anyaggal: csak hallgatom a hangokat, lustulok az önmarcangolástól. A figurák szennyes ruhát teregetnek. Szimpatikus író, vonzó téma. Hiteles, provokatív, eredeti. Esetleg túl direkt az egész? Baj volna? Az ötödik fejezetnél elmaradok: nem akarom követni az eseményeket. Újra szorongás, seb, elhagyás, túlreagálás, szakítás, szeretkezés, katarzis. Pózok szereplők helyett, az emberi viszonyok csupasz váza tabunyelven. Kapcsolatok mint rágógumik a széklábon, csak úgy odaragasztva - idegesítően hatnak. Persze ez szándékos. Se előre, se hátra, előzmény és következmény összemosódik. Kiüresedik a provokáció, halkul a pornó. A frappáns mondat is megunható, ha nincs mögötte titok, vagy ha a titok mindig a szenynyes. Talán jobb szerkesztő kellett volna. Amikor végre befejeztem, szomorú és üres lettem. Még az irodalom is idegesített, hogy ilyen is lehet.

 

JAK-Prae.hu, 2011, 171 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.

Ég és föld

Hol veszik leginkább semmibe a közigazgatásban dolgozók munkáját? Minden szektorban a budapesti bérek a legmagasabbak? Miért nem keresnek átlag egymilliót a Békés megyei informatikusok?