Csobánka Zsuzsa: Belém az ujját

  • K. N.
  • 2011. december 22.

Könyv

Csalás, szerelem, házasság, baszás. Szeretők és barátok családregényét olvasom Csobánka új könyvében. Eddig költőként ismerhettük őt, bátor, eredeti versekkel jelentkezett, a Bog (2009) és a Hideg bűnök (2011) erős indulás a pályán. "Apám programozó volt, te se dilemmázz." Ez egy jó mondat, és szerencsére tele van ilyenekkel a könyv, lehet csemegézni, az éles mondatok cölöpök, pszichodramatikus alapok. Marla és Martin, két szerető a főhős, váltakozva beszélik el testük, viszonyaik és családjuk történetét. Az utolsó lapon látható egy családfa, szerencsére, mert amúgy igen kusza volna mindez.

 

Aztán vannak kevésbé jó mondatok, kár értük. Érthetetlen átfűzések, leleplező elszólások: "Érzem az ízét, Éva édes, összenevetünk, ő cigit kér, a férfi arca borongós, neki csak annyit mondok róla, Nekem ő rossz. Szeretné, de nem hiszem, hogy érti." Mintha a szerző belém törölné használt törülközőjét. Belém dugná regényét. Primer érzések. Semmi dolgom az anyaggal: csak hallgatom a hangokat, lustulok az önmarcangolástól. A figurák szennyes ruhát teregetnek. Szimpatikus író, vonzó téma. Hiteles, provokatív, eredeti. Esetleg túl direkt az egész? Baj volna? Az ötödik fejezetnél elmaradok: nem akarom követni az eseményeket. Újra szorongás, seb, elhagyás, túlreagálás, szakítás, szeretkezés, katarzis. Pózok szereplők helyett, az emberi viszonyok csupasz váza tabunyelven. Kapcsolatok mint rágógumik a széklábon, csak úgy odaragasztva - idegesítően hatnak. Persze ez szándékos. Se előre, se hátra, előzmény és következmény összemosódik. Kiüresedik a provokáció, halkul a pornó. A frappáns mondat is megunható, ha nincs mögötte titok, vagy ha a titok mindig a szenynyes. Talán jobb szerkesztő kellett volna. Amikor végre befejeztem, szomorú és üres lettem. Még az irodalom is idegesített, hogy ilyen is lehet.

 

JAK-Prae.hu, 2011, 171 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."