Csobánka Zsuzsa: Belém az ujját

  • K. N.
  • 2011. december 22.

Könyv

Csalás, szerelem, házasság, baszás. Szeretők és barátok családregényét olvasom Csobánka új könyvében. Eddig költőként ismerhettük őt, bátor, eredeti versekkel jelentkezett, a Bog (2009) és a Hideg bűnök (2011) erős indulás a pályán. "Apám programozó volt, te se dilemmázz." Ez egy jó mondat, és szerencsére tele van ilyenekkel a könyv, lehet csemegézni, az éles mondatok cölöpök, pszichodramatikus alapok. Marla és Martin, két szerető a főhős, váltakozva beszélik el testük, viszonyaik és családjuk történetét. Az utolsó lapon látható egy családfa, szerencsére, mert amúgy igen kusza volna mindez.

 

Aztán vannak kevésbé jó mondatok, kár értük. Érthetetlen átfűzések, leleplező elszólások: "Érzem az ízét, Éva édes, összenevetünk, ő cigit kér, a férfi arca borongós, neki csak annyit mondok róla, Nekem ő rossz. Szeretné, de nem hiszem, hogy érti." Mintha a szerző belém törölné használt törülközőjét. Belém dugná regényét. Primer érzések. Semmi dolgom az anyaggal: csak hallgatom a hangokat, lustulok az önmarcangolástól. A figurák szennyes ruhát teregetnek. Szimpatikus író, vonzó téma. Hiteles, provokatív, eredeti. Esetleg túl direkt az egész? Baj volna? Az ötödik fejezetnél elmaradok: nem akarom követni az eseményeket. Újra szorongás, seb, elhagyás, túlreagálás, szakítás, szeretkezés, katarzis. Pózok szereplők helyett, az emberi viszonyok csupasz váza tabunyelven. Kapcsolatok mint rágógumik a széklábon, csak úgy odaragasztva - idegesítően hatnak. Persze ez szándékos. Se előre, se hátra, előzmény és következmény összemosódik. Kiüresedik a provokáció, halkul a pornó. A frappáns mondat is megunható, ha nincs mögötte titok, vagy ha a titok mindig a szenynyes. Talán jobb szerkesztő kellett volna. Amikor végre befejeztem, szomorú és üres lettem. Még az irodalom is idegesített, hogy ilyen is lehet.

 

JAK-Prae.hu, 2011, 171 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.