A bostoni krétakör

Dennis Lehane: Hideg nyomon

  • - ts -
  • 2011. december 22.

Könyv


Már Agatha Christie vagy Conan Doyle is ezt csinálta. A bűnügyi irodalom öröklétének, illetve az illetékes szerzők legalább élethosszig tartó halhatatlanságának tuti záloga a visszatérő hős, pláne hősök, majdnem azt írtuk, a regényciklus – ez alól aztán senki nem tudja kivonni magát, szériaeffektus: vagy megszokod, vagy megszereted.

Mi is eléggé rajta vagyunk a szerző „Kenzie–Gennaro-sorozatán”, már az első kötetet (Egy pohárral a háború előtt) mint a társadalomábrázolás újkori remekét ünnepeltük – talán kicsit gyorsan is. Szerencsére a harmadik kötet (Megszentelt életek) tökéletesen nyilvánvalóvá tette Lehane, illetve egyes szám első személyben zúzó hőse, Patrick Kenzie elbeszélői gyengéit. Nos, a szimpatikusnak szánt magánnyomozó páros (Angie Gennaro a lány) negyedik fellépése Magyarországon kifejezetten hátrányosan startol, hisz a könyvből készült film – Ben Geza Affleck rendezése – már három éve megjárta a mozikat, s DVD-n is elérhető. Ugyanakkor az, hogy esetleg néhány olvasó tudja, ki a tettes, aligha ment fel az olcsó moralizálás bűne alól, s ez a könyv – egy szövevényes, vagy inkább szövődményes gyerekrablási eset körítéseként – mással sem szolgál. Míg menetelünk a megoldásig, megkapja a magáét mindenki, aki valaha is ferdén nézett egy gyerekre, vagy bármit is el akart neki adni – hogy mindebben a szerzőnek igaza van, az bizonyára nagy dolog, jobb helyeken a falvédőre is felírják. De mindez semmi, mert amikor a megoldás kirajzolódik, a hősök kerülnek szörnyű morális válságba és szembe egymással. Jaj, mi lesz velük a következő kötetben?

Lehane regénye úgy épül fel, hogy párbeszéd, párbeszéd, párbeszéd, Kenzie elmondja, hova mennek, kikkel találkoznak, mit csinálnak velük, s még benne van a bostoni kulőr lokál is: kötekedő bunkók, büdös kocsmák, ócska házak (minden kulőr lokál tök egyforma már hosszú ideje: unalmas). A Hideg nyomon kifejezetten gyenge krimi.

Fordította: Huszár András. Agave, 2011, 383 oldal, 2980 forint


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.