A bostoni krétakör

Dennis Lehane: Hideg nyomon

  • - ts -
  • 2011. december 22.

Könyv


Már Agatha Christie vagy Conan Doyle is ezt csinálta. A bűnügyi irodalom öröklétének, illetve az illetékes szerzők legalább élethosszig tartó halhatatlanságának tuti záloga a visszatérő hős, pláne hősök, majdnem azt írtuk, a regényciklus – ez alól aztán senki nem tudja kivonni magát, szériaeffektus: vagy megszokod, vagy megszereted.

Mi is eléggé rajta vagyunk a szerző „Kenzie–Gennaro-sorozatán”, már az első kötetet (Egy pohárral a háború előtt) mint a társadalomábrázolás újkori remekét ünnepeltük – talán kicsit gyorsan is. Szerencsére a harmadik kötet (Megszentelt életek) tökéletesen nyilvánvalóvá tette Lehane, illetve egyes szám első személyben zúzó hőse, Patrick Kenzie elbeszélői gyengéit. Nos, a szimpatikusnak szánt magánnyomozó páros (Angie Gennaro a lány) negyedik fellépése Magyarországon kifejezetten hátrányosan startol, hisz a könyvből készült film – Ben Geza Affleck rendezése – már három éve megjárta a mozikat, s DVD-n is elérhető. Ugyanakkor az, hogy esetleg néhány olvasó tudja, ki a tettes, aligha ment fel az olcsó moralizálás bűne alól, s ez a könyv – egy szövevényes, vagy inkább szövődményes gyerekrablási eset körítéseként – mással sem szolgál. Míg menetelünk a megoldásig, megkapja a magáét mindenki, aki valaha is ferdén nézett egy gyerekre, vagy bármit is el akart neki adni – hogy mindebben a szerzőnek igaza van, az bizonyára nagy dolog, jobb helyeken a falvédőre is felírják. De mindez semmi, mert amikor a megoldás kirajzolódik, a hősök kerülnek szörnyű morális válságba és szembe egymással. Jaj, mi lesz velük a következő kötetben?

Lehane regénye úgy épül fel, hogy párbeszéd, párbeszéd, párbeszéd, Kenzie elmondja, hova mennek, kikkel találkoznak, mit csinálnak velük, s még benne van a bostoni kulőr lokál is: kötekedő bunkók, büdös kocsmák, ócska házak (minden kulőr lokál tök egyforma már hosszú ideje: unalmas). A Hideg nyomon kifejezetten gyenge krimi.

Fordította: Huszár András. Agave, 2011, 383 oldal, 2980 forint


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.