Tavaszi programajánló

Dakota beszáll

A legtrendibb kiegészítő: a könyv

Könyv

Te hogy választod ki, hogy melyik könyv illik legjobban az aktuális outfitedhez? Elég tudatosan alakítottad ki a könyvespolcodat, hogy a megfelelő képet sugározd az interjúid vagy a Zoom-meetingek alatt?

 

Hogy a könyvek divatos kiegészítővé válnak, már néhány éve ott volt a levegőben. Például 2019-ben Bella és Gigi Hadid modellek/influenszerek képei körül alakult ki hangos (social) médiavisszhang, amikor egyiküket egy Camus-, másikukat egy Stephen King-kötettel kapták lencsevégre a fotósok, de készültek fényképek Kendall Jennerről (szintén modell, Kardashian-klán) is, amint egy jachton olvasgat, Kaia Gerber (színész, modell, Cindy Crawford lánya) pedig egy könyv mögé rejtőzve menekült a paparazzók elől. A 90-es évek filmjeiben a szemüveges, furcsa ruhákat viselő, könyvmolyként felbukkanó szereplő még a divatos csajok ellentéte, sőt ellensége volt, mára azonban a stílusikonok is könyvekkel fotóztatják magukat. A divat és a könyvek világa mindkét irányból közeledett egymáshoz.

A nagy divatházak is ekkortájt fordultak az irodalom felé. A könyvek az ízlés és az önkifejezés eszközei, bizonyosfajta státusszimbólummá váltak. A Valentino divatház kreatív igazgatója, Pier­paolo Piccioli 2018-as japán divatbemutatójuk utáni partira Rupi Kaur költőt kérte fel egy felolvasásra, 2021-ben pedig a tisztán szöveg alapú, The Narratives cí­mű kampányban együtt dolgoztak a könyves influenszerként fellépő Emma Robertsszel és Karah Preiss-szel. Következő kampányukban 17 írót kértek fel, hogy írjanak a szerelemről szóló szövegeket a plakátjaikra – köztük Douglas Couplandet, Michael Cunninghamet, André Acimant és Emily Ratajkowskit (utóbbi persze elsősorban modell).

Olasz riválisával párhuzamosan a Chanel is irodalmi programot indított, a Rendez-vous littéraires eseményein és podcastjében női kérdésekről beszélgetnek, főleg női szerzőkkel. A Loewe és azt Etro pedig egyenesen összedolgozta a divatbemutatók katalógusát, illetve meghívóját egy-egy irodalmi szöveggel. A Dior emelte a tétet, és 2022-es őszi férfikollekciójának modelljei Jack Kerouac Útonjának gigantikussá növelt, végtelen tekercsként gördülő szövegén sétáltak végig, a 2024-es koppenhágai divathéten a Skall Studio pedig kiegészítőként könyveket adott a modellek kezébe a kifutón.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.