Tavaszi programajánló

Dakota beszáll

A legtrendibb kiegészítő: a könyv

Könyv

Te hogy választod ki, hogy melyik könyv illik legjobban az aktuális outfitedhez? Elég tudatosan alakítottad ki a könyvespolcodat, hogy a megfelelő képet sugározd az interjúid vagy a Zoom-meetingek alatt?

 

Hogy a könyvek divatos kiegészítővé válnak, már néhány éve ott volt a levegőben. Például 2019-ben Bella és Gigi Hadid modellek/influenszerek képei körül alakult ki hangos (social) médiavisszhang, amikor egyiküket egy Camus-, másikukat egy Stephen King-kötettel kapták lencsevégre a fotósok, de készültek fényképek Kendall Jennerről (szintén modell, Kardashian-klán) is, amint egy jachton olvasgat, Kaia Gerber (színész, modell, Cindy Crawford lánya) pedig egy könyv mögé rejtőzve menekült a paparazzók elől. A 90-es évek filmjeiben a szemüveges, furcsa ruhákat viselő, könyvmolyként felbukkanó szereplő még a divatos csajok ellentéte, sőt ellensége volt, mára azonban a stílusikonok is könyvekkel fotóztatják magukat. A divat és a könyvek világa mindkét irányból közeledett egymáshoz.

A nagy divatházak is ekkortájt fordultak az irodalom felé. A könyvek az ízlés és az önkifejezés eszközei, bizonyosfajta státusszimbólummá váltak. A Valentino divatház kreatív igazgatója, Pier­paolo Piccioli 2018-as japán divatbemutatójuk utáni partira Rupi Kaur költőt kérte fel egy felolvasásra, 2021-ben pedig a tisztán szöveg alapú, The Narratives cí­mű kampányban együtt dolgoztak a könyves influenszerként fellépő Emma Robertsszel és Karah Preiss-szel. Következő kampányukban 17 írót kértek fel, hogy írjanak a szerelemről szóló szövegeket a plakátjaikra – köztük Douglas Couplandet, Michael Cunninghamet, André Acimant és Emily Ratajkowskit (utóbbi persze elsősorban modell).

Olasz riválisával párhuzamosan a Chanel is irodalmi programot indított, a Rendez-vous littéraires eseményein és podcastjében női kérdésekről beszélgetnek, főleg női szerzőkkel. A Loewe és azt Etro pedig egyenesen összedolgozta a divatbemutatók katalógusát, illetve meghívóját egy-egy irodalmi szöveggel. A Dior emelte a tétet, és 2022-es őszi férfikollekciójának modelljei Jack Kerouac Útonjának gigantikussá növelt, végtelen tekercsként gördülő szövegén sétáltak végig, a 2024-es koppenhágai divathéten a Skall Studio pedig kiegészítőként könyveket adott a modellek kezébe a kifutón.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.