Tavaszi programajánló

Dakota beszáll

A legtrendibb kiegészítő: a könyv

Könyv

Te hogy választod ki, hogy melyik könyv illik legjobban az aktuális outfitedhez? Elég tudatosan alakítottad ki a könyvespolcodat, hogy a megfelelő képet sugározd az interjúid vagy a Zoom-meetingek alatt?

 

Hogy a könyvek divatos kiegészítővé válnak, már néhány éve ott volt a levegőben. Például 2019-ben Bella és Gigi Hadid modellek/influenszerek képei körül alakult ki hangos (social) médiavisszhang, amikor egyiküket egy Camus-, másikukat egy Stephen King-kötettel kapták lencsevégre a fotósok, de készültek fényképek Kendall Jennerről (szintén modell, Kardashian-klán) is, amint egy jachton olvasgat, Kaia Gerber (színész, modell, Cindy Crawford lánya) pedig egy könyv mögé rejtőzve menekült a paparazzók elől. A 90-es évek filmjeiben a szemüveges, furcsa ruhákat viselő, könyvmolyként felbukkanó szereplő még a divatos csajok ellentéte, sőt ellensége volt, mára azonban a stílusikonok is könyvekkel fotóztatják magukat. A divat és a könyvek világa mindkét irányból közeledett egymáshoz.

A nagy divatházak is ekkortájt fordultak az irodalom felé. A könyvek az ízlés és az önkifejezés eszközei, bizonyosfajta státusszimbólummá váltak. A Valentino divatház kreatív igazgatója, Pier­paolo Piccioli 2018-as japán divatbemutatójuk utáni partira Rupi Kaur költőt kérte fel egy felolvasásra, 2021-ben pedig a tisztán szöveg alapú, The Narratives cí­mű kampányban együtt dolgoztak a könyves influenszerként fellépő Emma Robertsszel és Karah Preiss-szel. Következő kampányukban 17 írót kértek fel, hogy írjanak a szerelemről szóló szövegeket a plakátjaikra – köztük Douglas Couplandet, Michael Cunninghamet, André Acimant és Emily Ratajkowskit (utóbbi persze elsősorban modell).

Olasz riválisával párhuzamosan a Chanel is irodalmi programot indított, a Rendez-vous littéraires eseményein és podcastjében női kérdésekről beszélgetnek, főleg női szerzőkkel. A Loewe és azt Etro pedig egyenesen összedolgozta a divatbemutatók katalógusát, illetve meghívóját egy-egy irodalmi szöveggel. A Dior emelte a tétet, és 2022-es őszi férfikollekciójának modelljei Jack Kerouac Útonjának gigantikussá növelt, végtelen tekercsként gördülő szövegén sétáltak végig, a 2024-es koppenhágai divathéten a Skall Studio pedig kiegészítőként könyveket adott a modellek kezébe a kifutón.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk