Könyv

Dávid Ádám: Millennium Expressz - A potyautas

Könyv

A képregényrajzoló Futaki Attila készítette borítóból már sejthető: a századfordulón játszódik a sztori. A címszereplő egy különös gőzvonat, amely ugyanakkor egy bármilyen sínen közlekedni képes száguldó árvaház.

Vezetője a gépkarú, öreg Kazán, de az igazi főhősök a tizenkétpluszos kölykök és az életükre törő gonoszok. A szerző igényes nyelven ír, a kalandok és szerelmek megjelenítésében erős, de a regény nem hibátlan. Az egyik árvát a vonaton, aki feszt okoskodik és fontoskodik, mindig azzal oltják le: "Dugulj el, Dezső." Néha az olvasó is így van ezzel. A Millennium utasai közt megtaláljuk a fiatal Ady Endrét, Ziegler (Gárdonyi) Gézát, Hajós Alfrédot. Közülük kétségtelenül a fiatal Ady szerepeltetése a leginkább megkérdőjelezhető: csak egy iszákos, sültbolond pojáca, aki folyton klasszikus művek soraival beszél. A szereplők bejárják a Senki szigetét, tiszteletüket teszik a Ferenc József híd avatásánál, Godard kapitány ballonján, az első modern kori olimpián, de a Lumiére testvérek, valamint Drakula gróf is felbukkan. Mindez még az ifjú Indiana Jonesnak is becsületére válna. A műfajt a steam-infotainment szóval lehetne leírni, ahol az info ezúttal a kelleténél nagyobb hangsúlyt kapott. Az jó, hogy a reformkor szépen megelevenedik, nem tragédia, hogy ismert figurák és események rendre megemlítődnek, de az ismeretterjesztés szándéka lehetett volna egy fokkal jámborabb.

Tilos az Á Könyvek, 2013, 246 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.