Könyv

Dávid Ádám: Millennium Expressz - A potyautas

Könyv

A képregényrajzoló Futaki Attila készítette borítóból már sejthető: a századfordulón játszódik a sztori. A címszereplő egy különös gőzvonat, amely ugyanakkor egy bármilyen sínen közlekedni képes száguldó árvaház.

Vezetője a gépkarú, öreg Kazán, de az igazi főhősök a tizenkétpluszos kölykök és az életükre törő gonoszok. A szerző igényes nyelven ír, a kalandok és szerelmek megjelenítésében erős, de a regény nem hibátlan. Az egyik árvát a vonaton, aki feszt okoskodik és fontoskodik, mindig azzal oltják le: "Dugulj el, Dezső." Néha az olvasó is így van ezzel. A Millennium utasai közt megtaláljuk a fiatal Ady Endrét, Ziegler (Gárdonyi) Gézát, Hajós Alfrédot. Közülük kétségtelenül a fiatal Ady szerepeltetése a leginkább megkérdőjelezhető: csak egy iszákos, sültbolond pojáca, aki folyton klasszikus művek soraival beszél. A szereplők bejárják a Senki szigetét, tiszteletüket teszik a Ferenc József híd avatásánál, Godard kapitány ballonján, az első modern kori olimpián, de a Lumiére testvérek, valamint Drakula gróf is felbukkan. Mindez még az ifjú Indiana Jonesnak is becsületére válna. A műfajt a steam-infotainment szóval lehetne leírni, ahol az info ezúttal a kelleténél nagyobb hangsúlyt kapott. Az jó, hogy a reformkor szépen megelevenedik, nem tragédia, hogy ismert figurák és események rendre megemlítődnek, de az ismeretterjesztés szándéka lehetett volna egy fokkal jámborabb.

Tilos az Á Könyvek, 2013, 246 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.