Debreceni páros - Csányi és Vidnyánszky a Csokonai Színház élén

  • M. László Ferenc
  • 2006. január 26.

Könyv

A 2006-tól a Csokonai Színház élére kinevezett két színházcsináló közép-európai távlatokban gondolkodva kívánja megreformálni a középmezőnynél is mélyebbre süllyedt debreceni színházi életet. Totális átalakítás - hirdeti a sok vitát kiváltott terebélyes pályázatuk, mely új színházépületet, regionális kereteket, nemzetközi fesztivált, színiakadémiát álmodott meg a cíviseknek.

A 2006-tól a Csokonai Színház élére kinevezett két színházcsináló közép-európai távlatokban gondolkodva kívánja megreformálni a középmezőnynél is mélyebbre süllyedt debreceni színházi életet. Totális átalakítás - hirdeti a sok vitát kiváltott terebélyes pályázatuk, mely új színházépületet, regionális kereteket, nemzetközi fesztivált, színiakadémiát álmodott meg a cíviseknek.

Valami mocorog Debrecenben. Lehet, hogy a kultúra. Felpezsdülni látszik ugyanis az egyébként álmatag és konzervatív szellemiségű város kulturális élete; az elmúlt fél évben több olyan rendezvényt, fesztet tartottak a "legkeletibb nyugati városban", amire hosszú évek óta nem volt példa. Beindult az Alföld folyóirat szervezésében a Regényünnep, több neves irodalmárt a városba invitálva; új galéria épül (Demo-galéria, Magyar Narancs, 2005. október 27.). Decemberben egy nagyszabású könyvszemle hozta le a szakma jelentékeny képviselőit vidékre, majd év végén robbant a hírbomba: Csányi János, a Bárka igazgatója (lásd erről: Bárka vagy Titanic?, Magyar Narancs, 2005. december 15.) és Vidnyánszky Attila, a beregszászi Illyés Gyula vezetője, illetve az Opera egykori főrendezője Debrecenbe készül, a Csokonai Színház élére.

Természetesen - ahogy ez ilyenkor a színházi berkekben szokás - számtalan mendemonda, pletyka előzte meg jövetelüket; ennek ellenére azt lehet mondani, hogy a helyi közélet nagy része örömmel és bizakodással fogadta a hírt. Az egykoron nagy nevekkel (Hofi Géza, Latinovits Zoltán, Márkus László, Mensáros László, Szendrő József) fémjelzett Csokonai ugyanis az elmúlt évtizedben a középmezőnynél is mélyebbre süllyedt, teljességgel kikerült az országos vérkeringésből, így a Csányi-Vidnyánszky névpár hallatán egyeseken valóságos messiásvárás lett úrrá, de még az óvatosabb véleményformálók is belelkesedtek. Annál csak jobb lehet, mint ami a Csutka-időszakban volt - mondogatták.

Időzített bomba?

A több száz oldalas pályázattal való ismerkedés során viszont egyre több kétely fogalmazódott meg, végül több színtéren zajló vita bontakozott ki. A közgyűlés kulturális bizottságában még azok is megrettentek, akik általában lojálisak a városvezetés iránt. Volt, aki grandiózus utópiának nevezte a terveket, mások a koncepció anyagi vonatkozásait firtatták, attól tartva, hogy az elkövetkező öt évben vállalhatatlan kötelezettségeket rónak majd a város büdzséjére. Kovács László liberális városatya pedig a helyi nyilvánossághoz fordulva, a Bárka esetét példaként felhozva azt hangoztatta, hogy Csányival időzített bombát vesz a nyakába Debrecen, hiszen a direktor újabb és újabb követelésekkel fog előállni, és a szükséges pénzeket az iskoláktól vagy a szociális szférától kell majd elvonni.

A legkeményebb ellenállás a társulat részéről mutatkozott. December 6-án a színészek, színházi dolgozók előtt bemutatkozó Csányit és Vidnyánszkyt parázs hangulat fogadta, az egymást túlharsogó társulati tagok többször belefojtották a szót az igazgatóaspiránsba. Persze a tagokat nem a két rendező által képviselt esztétikai elvek izgatták, hanem a várható leépítés, illetve a létrehozandó közhasznú társaság ügye. Öt évvel ezelőtt Csutka Istvánt is ilyetén kérdésekkel bombázták, ha úgy tetszik, akkor is a középszer harsogott, de mivel a nagyszabású tervekből nem lett semmi, a debreceni állóvíz végül meg sem moccant, mindenki megnyugodhatott. Persze Csányi és Vidnyánszky esetében azért ilyen fordulat nem várható, biztos, hogy radikális változások lesznek, így a kétségbeesett színészek aláírásgyűjtésbe kezdtek. "Kellett ez nekünk, jaj lesz nekünk!" - suttogták a nevezetes találkozón. A nagy lázadás rövid ideig tartott: ahogy megtörtént a kinevezés, illetve abban a pillanatban, amikor Kósa Lajos polgármester év végén tiszteletét tette a színházban, máris elcsendesültek a hangadók.

A szakmát igencsak meglepte Csányi és Vidnyánszky egymásra találása. A helyi döntéshozók, a városvezetés állítja, hogy nem lesz gond, a hatáskörök tisztázottak. Csányi lesz a szervező menedzser, Vidnyánszky felségterülete a társulat és a repertoár. Az utóbbi időben vessző-paripa lett Debrecenben a feladatkörök ilyetén megosztása, a Kodály Kórus és a filharmonikusok élén is két ember áll: a brüsszeli Magyar Intézet volt gazdasági vezetője, Herboly Domonkos, illetve a művészeti kérdésekkel foglalkozó Kocsár Balázs (aki - elkerülendő a nagy botrányt kiváltott eddigi szervezési ügyeket - a színház zenei tagozatának vezetője is egyben).

Közben olyan híresztelések is lábra kaptak, hogy a pályáztatás nem volt valami demokratikus. Egyesek tudni vélik, hogy Csányi Jánoson kívül mások is jelentkeztek volna, de lebeszél-ték őket. A véleményezésre felkért Cserhalmi György azért mondta vissza a városvezetés kérését, mert egy pályázat lévén, nem volt összehasonlítási alapja.

Csányi és Vidnyánszky Debrecenbe invitálása nem mai történet. Vidnyánszkyval - látva a városvezetés, hogy Csutkával bakot lőttek - már két évvel ezelőtt tárgyaltak, művészeti vezetőnek szerették volna kinevezni, de végül az akkori igazgató ellenállásán (nem volt hajlandó kiadni bizonyos hatásköröket a kezéből) megbukott a dolog. Csányi legelőször tavasszal került képbe, amikor nyilvánosságra hozták Debrecen Európa Kulturális Fővárosa programját, ahol a most kinevezett direktor az újonnan építendő színház programigazgatójaként szerepelt. A pályázat október 24-én jelent meg a Kulturális Közlönyben, a közgyűlés pedig már december 13-án áldását adta a kinevezésre. Kevesebb mint két hónap állt rendelkezésre, Csányiék mégis egy kétszáznegyven oldalas, számos szándéknyilatkozattal megspékelt tervvel álltak elő, és ez a gyorsaság sokakat meglepett. Tegyük hozzá: valahol természetes dolognak tekinthető, hogy egy vidéki város vezetői nem bízzák a véletlenre egyetlen színházuk jövőjét. Pusztán csak az a furcsa, hogy Csányi ősszel még az általa gründolt, de az utóbbi időben válságba került Bárka igazgatója volt, és a pesti közönség még azt várta tőle, hogy kihúzza az intézményt a slamasztikából.

"riási várakozás, rossz állapotban

Csányiékkal szemben tehát óriási a várakozás. A Csokonai Színház nagyon rossz állapotban van. Kevés a játszóhely, számuk a Kölcsey Közművelődési Központ lebontásával tovább csökkent. Bár egy régi mozit kényszermegoldásként kamaraszínházzá alakítottak, felszereltsége, kialakítása egyáltalán nem felel meg a céloknak. Régóta várat magára a színház belső rekonstrukciója is, mert a szép külső lepukkant belső tereket rejt. A jegy- és bérleteladás tekintetében is csehül állnak, a nagyjából hasonló vonzáskörzettel és társadalmi közeggel, illetve támogatottsággal bíró vidéki színházakhoz képest nem túl jók a mutatók. A látogatók számában még Miskolc és Győr is megelőzi a Csokonait. Tapasztalatból tudjuk, hogy a debreceni teátrumnak nem sikerült megnyernie a városban tanuló egyetemi, főiskolai hallgatókat sem. Háromszázhetven feletti az előadások száma, ami nagymértékben leterheli a színészeket, rövid a felkészülési idő, nincs lehetőség a darabok időközbeni csiszolására. A társulat kevés nagyszabású tehetséget tudhat tagjai között, az egykoron nagy hírű Ady-gimnázium tehetséggondozása is hagy kívánnivalót maga után. Az utóbbi években sokan - köztük komoly díjakat szerző rendezők - hagyták el Debrecent. A raktárak, műhelyek szanaszét szórva a városban, illetve a pénzügyek rejtelmeit ismerő bennfentesek egyértelműen pazarló gazdálkodásról panaszkodnak. El kell ismerni, hogy Csányiék - a rendelkezésükre álló információk alapján - alaposan kivesézték pályázatukban ezeket a problémákat, csakhogy a javallott recept első látásra is gigantikusnak, valószerűtlennek tűnik. Ismerve a városvezetés kulturális beruházásokhoz való viszonyát - tény, hogy ez mostanság változóban van, csakhogy spontán, kapkodó, bizonytalan ötletek mentén -, a nagy magyar valóságot, félő, hogy nem sok minden fog megvalósulni. Sokat elárul a közgyűlés faramuci döntése: az igazgató személyét megszavazták, a pályázatban szereplő tervekről később adnak ki szándéknyilatkozatot. Márpedig Csányiék többször is világossá tették: a koncepciójukban minden mindennel összefügg, mazsolázás nincs!

A legreálisabb - és legsürgetőbb - célkitűzés a társulat átszervezése. Vidnyánszky tisztában van azzal, hogy esztétikai elvei igencsak vitatottak, arra számít, hogy heves kritikákat fognak kiváltani a szakmában. A helyi internetes hírportálnak, a vagy.hu-nak adott interjújában kifejtette: a nemzeti, magyar jelleget kívánja a szláv színházzal beoltani. Azaz főleg a határon túli teátrumokat (az újvidékit és a sepsiszentgyörgyit kiemelve) vonná be a munkába, illetve Debrecenbe hozná Andrzej Bubient, a toruni fesztivál művészeti vezetőjét és a Moszkvában és Lyonban iskolát működtető Anatolij Vasziljevet, egy-egy rendezés vagy mesterkurzus erejéig. Bevallottan előbb akar nemzetközi tekintélyt kovácsolni a debreceni színháznak, mint hazait. Végignézte a Csokonai négyévnyi videoanyagát, és a jelenlegi évad végéig igyekszik minden debreceni darabot megtekinteni, hiszen jön majd a feketeleves. Akik illeszkednek a koncepciójába, akiket tehetségesnek lát, maradnak, a többieknél rövidesen előhúzzák a szerződéseket. A legnagyobb veszélyben a tánc "tagozat" van - egyébként ők tiltakoztak a leghangosabban a páros kinevezése ellen. Vidnyánszky hallani sem akar a helyi erőforrásokról, ragaszkodik Horváth Csaba meghívásához. Viszonylag könnyű helyzetben van, hiszen tényleges tagozat nincs, Csutka István úgy építgette, hogy nem kapta meg hozzá a városvezetés áldását, tehát hivatalosan nem létezik. Sokan attól tartanak, hogy a művészeti igazgató a leépítések után saját társulatát hozza el Beregszászról, vagy befogadó színházat csinál a Csokonaiból. Vidnyánszky agyrémnek tartja a híreszteléseket. Állítja, hogy a produkciók és előadások számát pont a társulat érdekében csökkentené, az Illyést pedig nem akarja tizenhárom évnyi küzdelem után feladni, mindössze négy-öt embert hozna át. Nagyobb célkitűzései: évi rendszerességgel nemzetközi fesztet szervezne a COMET mintájára, illetve a kortárs drámaírók megnyerése érdekében Debrecenbe hozná a DESZKA (Drámaírók és színházak kerekasztala) fesztivált. Ennek persze máris jelentősebb anyagi vonzata lenne. Az egyetemre tervezett színészakadémia - még színházkritikusokat is képeznének! - pedig már igencsak necces kihívás akkor, amikor a Debreceni Egyetem súlyos pénzgondokkal küszködik, szakokat vonnak össze, és az akkreditáció is rendkívül bonyolult, időigényes folyamat.

Káhátéba kéne menni

A pályázatuk legkényesebb pontja a kht. kialakítása, melyet már 2006-ban véghez szeretnének vinni. A kulturális bizottsági meghallgatáson megjelenő Bodolay Géza egyszerűen hazardírozásnak, a pályázatot bíráló bizottságban részt vevő Hegedűs D. Géza (MASZK), illetve Vajda Márta (a Magyar Színházi Társaság titkára) kivitelezhetetlennek és veszélyesnek nevezte a tervet. Csányi állítja: csak így lehet felszaba-dítani a színház gazdálkodását, könnyebben lehetne növelni a bevételeket, egyszerűbben lehetne pályázni; a szakma csak azért fél a kht.-től, mert ismeretlen terület számára. A Bárka esetét pedig a következőképpen kommentálta: nem volt addig semmi gond, amíg a józsefvárosi önkormányzat nem hagyta cserben a színházát, márpedig Debrecen csak nem húzódik ki az egyetlen teátruma mögül. Itt máris két ellenvélemény fogalmazódott meg: lehet, hogy az önkormányzat nem hagyja cserben a Csokonait, de a pénz hatvan százalékát az államtól kapják, ott pedig lehetnek bajok. Az intézmény irányítását átvevő páros környezetéből származó információink szerint Csányiék számoltak is ezzel, gyakorlatilag Fidesz-győzelemben reménykednek. A másik félelem: Csányi - ahogyan állítólag a Bárkánál is megtörtént - rendszeresen kész helyzet elé állítja majd különféle vállalásaival a várost, az országos botrányoktól tartó önkormányzat pedig engedni fog.

Ha a pályázatban megfogalmazott célkitűzéseknek csak egy töredéke is megvalósul, a városnak kell állnia a cechet. Nem kis összegekről van szó, csak a 2008-ra befejezendő Latinovits Színház körülbelül négymilliárd lesz. A legóvatosabb becslések szerint a teljes koncepció összehozása tízmilliárd közelébe vinné a kiadásokat (amúgy jelen cikkünk hely hiányában még végig sem vette a pályázatban szereplő összes programpontot) - miközben Kósa Lajos a központi támogatások csökkenése és az önkormányzatok ellehetetlení-tése miatt panaszkodik. Nem beszélve arról, hogy a város évről évre egyre nagyobb terheket vesz a nyakába: új művészeti galéria, versenyuszoda, új villamosvonal, útépítések stb. Még ha pályázatok segítségével valósul is meg a tervek egy része, az önrész, illetve a későbbi fenntartás (a kiállítóhely, az uszoda és a Kölcsey Közművelődési Központ évente kb. hatszázmilliót emészt fel), hihetetlen összegekbe fog kerülni. Ha beletekintünk az éppen formálódó 2006-os debreceni költségvetés koncepciójába, láthatjuk: ebben az évben sem kívánnak több pénzt költeni a kultúrára, mint 2005-ben. Így sokak szerint nem is Csányi és Vidnyánszky, hanem a direktor és Kósa együttműködése jelenti a nagy kihívást. Ahogy egy forrásunk fogalmazott: egy robogó mozdony és egy imperátor találkozása a színházi boncasztalon.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.