Könyv

Egy ágyban két párnával

Deres Péter (szerk.): Jegesmedvék. Kortárs svéd drámák

  • Kovács Bálint
  • 2013. június 10.

Könyv

A színházigazgató legjobb barátja nem a kutya, hanem a Jegesmedvék című válogatás. Deres Péter úgy állította össze a szövegeket, hogy minden legyen bennük, amiből egy színháznak hiánya jelentkezhet.
false

Van dráma két középkorú és egy idős színésznőre (Jegesmedvék), van női monodráma (A karmester szeretője), három nyolcvanéves vagy idősebb színésznek munkát adó darab (Szex, drog, erőszak) és új színházi nyelvvel kísérletező szövegkönyv egy elképzelt, majdnem posztdramatikus előadáshoz (Szörnyek). És hogy a színidirektorokon és dramaturgokon kívül az olvasó is jól járjon: van benne mestermű is. Igaz, abból csak egy: a Háború.

Hiányzik belőle viszont (gondolom, valakinek biztosan) a remény meg a szép kilátások. A négyszáz, apró betűkkel szorosan teleírt oldal legjobb két mondata pontosan jellemzi az egész kötetet: "Te is majd azt csinálod, mint én: két párnával az ágyadban alszol. Egyiket a fejed alá teszed, a másik pedig azért kell, hogy ne érezd túl nagynak az ágyat." A magány és az oda nem figyelés, az emberek közti látszatkapcsolatok legcsúfabb fajtáiról szól különböző formákban a Jegesmedvék; csak az eszközök váltakoznak benne, a hangulat nem. Lars Norén különleges erejű és súlyú Háborújában a halottnak hitt apa tér haza az épp véget ért háború miatt elembertelenedett házába - vakon, hogy ne lássa, amit el akarnak rejteni előle: a feleség új "férjét". S nemcsak a metafora, de az emberiség alapkérdéseit boncolgató téma vagy a feszes dramaturgia is méltó a görög drámákhoz.

Az ilyen-olyan családi-szerelmi kapcsolatok vetkőznek meztelenre, és mutatják meg fekélyeiket több másik darabban is. A legprofibban Jonas Gardell teremt családi tűzfészket: az anya és az általa tönkretett két lánya van csak jelen, de rájuk telepszik az anya imádva babusgatott fia, hogy a dráma végére az árnyéka agyon is nyomja, aki csak alátéved. Lehetetlen nem szeretni egy színdarabot, amiben ennyi az okosan ábrázolt szeretetlenség. Bezzeg Kristina Lugn hasonló tárgyú, egy pszichológus és a gyógyszex után belészerető páciense viszonylatait vizsgálgató darabját, a Lopott ékszereket lehet nem szeretni: öncélú és kiforratlan abszurditása ránehezedik a vázlatosan kifejtett tartalomra. Lisa Langseth viszont egészen a végéig derekasan küzd monodrámájáért: a karmester kissé egyoldalúnak tűnő érzelmeket tápláló szeretője a szerelem és a művészet elegyétől sajátos istenélményt él át; de a butácska, közhelyes és semmitmondó vég agyonüti a korábbi pontos jellemábrázolást és sajátos filozófiai tartalmat. Hasonló a helyzet az időskori önmegvalósítás kudarcán keresztül az elfecsérelt életekről szóló Szex, drog, erőszak esetében is: a kezdeti majdnem realizmussal sokkal kifejezőbben és pontosabban ábrázolja a szerző a problémákat, mint a végkifejlet túlzó őrületével.

A pokol valahol Svédországban lehet - ez az érzés kerülgeti a kötet olvasóját, és nem is olyan rossz érzés ez. Csak jobb lenne, ha a hét lenyomó drámából nem csak egy-kettő lenne - így vagy úgy, de - felemelő is.

Napkút Kiadó, 2012, 412 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.