rés a présen

„Egyből érzi”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. július 3.

Könyv

Rényi Ádám író, kommunikációs szakember

rés a présen: Most, hogy a harmadik novellásköteted, az Erika néni is megjelent, tudod magadat íróként aposztrofálni?

Rényi Ádám: Komfortosabb nekem a szerző kifejezés. Részben azért szeretek távolságot tartani az íróságtól, mert alapvetően mindentől szeretek távolságot tartani, másfelől a titulusokban mindig ott van az elvárás is. Én nagyon szeretek írni, szórakoztat, kikapcsol, egyfajta játék nekem. Szeretném magamnak megőrizni a játékot és nem megfelelni elvárásoknak. Annak ellenére is, hogy a visszajelzések fontosak nekem. Számos dologgal foglalkozom az íráson kívül, szerintem író az, aki képes a teljes lényét az írásnak szentelni. Nagyon tisztelem őket, de én nem vagyok ilyen.

rap: Roald Dahlhoz, Örkényhez meg Efrájim Kishonhoz hasonlítottak a kritikák már az első, Osztálytalálkozó és más mesék, inkább felnőtteknek című köteted kapcsán is. Hogyan viszonyulsz ezekhez az írókhoz?

RÁ: Nagyon szeretem őket. Az összehasonlítás túlzó és megtisztelő. Dahl meghökkentő meséi alapélményeim, talán ő volt a legnagyobb hatással rám. Örkénynek rajongója vagyok, nem is annyira a novelláinak, mint a színpadi műveinek. A Macskajátékot a magyar drámairodalom csúcsának tartom. Szeretem a jó értelemben vett hétköznapiságát, ahogy Kishon esetében is. Én is azt vallom, hogy nem kell, hogy egy történet egzotikus környezetben játszódjon és sárkányok szerepeljenek benne, mert egy pesti gangos házban is jó helye van egy tragédiának. És jó, ha keveredik a realista a groteszkkel, jó, ha a humorban dráma van, a drámában pedig humor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.