rés a présen

„Egyből érzi”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. július 3.

Könyv

Rényi Ádám író, kommunikációs szakember

rés a présen: Most, hogy a harmadik novellásköteted, az Erika néni is megjelent, tudod magadat íróként aposztrofálni?

Rényi Ádám: Komfortosabb nekem a szerző kifejezés. Részben azért szeretek távolságot tartani az íróságtól, mert alapvetően mindentől szeretek távolságot tartani, másfelől a titulusokban mindig ott van az elvárás is. Én nagyon szeretek írni, szórakoztat, kikapcsol, egyfajta játék nekem. Szeretném magamnak megőrizni a játékot és nem megfelelni elvárásoknak. Annak ellenére is, hogy a visszajelzések fontosak nekem. Számos dologgal foglalkozom az íráson kívül, szerintem író az, aki képes a teljes lényét az írásnak szentelni. Nagyon tisztelem őket, de én nem vagyok ilyen.

rap: Roald Dahlhoz, Örkényhez meg Efrájim Kishonhoz hasonlítottak a kritikák már az első, Osztálytalálkozó és más mesék, inkább felnőtteknek című köteted kapcsán is. Hogyan viszonyulsz ezekhez az írókhoz?

RÁ: Nagyon szeretem őket. Az összehasonlítás túlzó és megtisztelő. Dahl meghökkentő meséi alapélményeim, talán ő volt a legnagyobb hatással rám. Örkénynek rajongója vagyok, nem is annyira a novelláinak, mint a színpadi műveinek. A Macskajátékot a magyar drámairodalom csúcsának tartom. Szeretem a jó értelemben vett hétköznapiságát, ahogy Kishon esetében is. Én is azt vallom, hogy nem kell, hogy egy történet egzotikus környezetben játszódjon és sárkányok szerepeljenek benne, mert egy pesti gangos házban is jó helye van egy tragédiának. És jó, ha keveredik a realista a groteszkkel, jó, ha a humorban dráma van, a drámában pedig humor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.