rés a présen

„Egyből érzi”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. július 3.

Könyv

Rényi Ádám író, kommunikációs szakember

rés a présen: Most, hogy a harmadik novellásköteted, az Erika néni is megjelent, tudod magadat íróként aposztrofálni?

Rényi Ádám: Komfortosabb nekem a szerző kifejezés. Részben azért szeretek távolságot tartani az íróságtól, mert alapvetően mindentől szeretek távolságot tartani, másfelől a titulusokban mindig ott van az elvárás is. Én nagyon szeretek írni, szórakoztat, kikapcsol, egyfajta játék nekem. Szeretném magamnak megőrizni a játékot és nem megfelelni elvárásoknak. Annak ellenére is, hogy a visszajelzések fontosak nekem. Számos dologgal foglalkozom az íráson kívül, szerintem író az, aki képes a teljes lényét az írásnak szentelni. Nagyon tisztelem őket, de én nem vagyok ilyen.

rap: Roald Dahlhoz, Örkényhez meg Efrájim Kishonhoz hasonlítottak a kritikák már az első, Osztálytalálkozó és más mesék, inkább felnőtteknek című köteted kapcsán is. Hogyan viszonyulsz ezekhez az írókhoz?

RÁ: Nagyon szeretem őket. Az összehasonlítás túlzó és megtisztelő. Dahl meghökkentő meséi alapélményeim, talán ő volt a legnagyobb hatással rám. Örkénynek rajongója vagyok, nem is annyira a novelláinak, mint a színpadi műveinek. A Macskajátékot a magyar drámairodalom csúcsának tartom. Szeretem a jó értelemben vett hétköznapiságát, ahogy Kishon esetében is. Én is azt vallom, hogy nem kell, hogy egy történet egzotikus környezetben játszódjon és sárkányok szerepeljenek benne, mert egy pesti gangos házban is jó helye van egy tragédiának. És jó, ha keveredik a realista a groteszkkel, jó, ha a humorban dráma van, a drámában pedig humor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.