olvasótapló

Nyaraló lélekbúvárok

Az elmélyülés, pihenés heteiben nagy segítség lehet egy-egy, a lelki egészséggel foglalkozó munka. Sláger­terület, nehéz a raklapszám megjelenő kötet között eligazodni.

Máté Gábor, a magyar származású, Torontóban élő orvos az egész eddigi pályáját szintetizáló, 2022-ben megjelent Normális vagy után (a cím az eredeti – The Myth of Normal – nem túl szerencsés fordítása) egyet visszalép, és ismét egy részterületre, nevezetesen a gyereknevelésre fókuszál. Máté elsősorban a traumát magát kutatja, illetve mindent, ami a szervezetünkben és ezáltal a személyiségünkben a sérülések által megváltozik. Ahogy a testünket is egyetlen egységként kezeli (sokat foglalkozott a függőség természetével, illetve azzal, hogy a stressz hogyan befolyásolja a betegségek kialakulását), úgy az egyént a társadalom „szervezetének” részeként vizsgálja. A család ereje című, Ragaszkodj a gyermekeidhez alcímű, Gordon Neufeld pszichiáterrel közösen jegyzett munkája azt tekinti át, hogy a gyermek hogyan viszonyul a családjához, az őt körülvevő szűk kortárs közösségekhez. A mű eredeti nyelven 2004-ben jelent meg, hozzánk csaknem tizenöt év késéssel érkezett, majd most, az új ki­adásban az egy fejezettel kibővített változatát olvashatjuk. Máté népszerű előadó is, járja a világot, így nem meglepő, hogy az anyagai bővülnek, főleg egy olyan témában, amelyben a digitális forradalom, utóbb pedig a Covid-járvány sok alapvetést átírt. Persze a legfontosabbat nem tudta átírni, hogy tudniillik a szülőség nem más, mint a kapcsolat maga. A könyv arról beszél, hogy hogyan tudjuk a kapcsolódásokat megtartani és megerősíteni, hogyan lehet szülőként a közösségi média és a külső kapcsolatok mellett megmaradni a gyerek legbiztosabb hátországának. Mint Máté többi művénél, most is sok ponton vitatható, amiről beszél, de a stílusa élvezhető és világos, fontos dolgokra hívja fel a figyelmünket, és mindig kellően megalapozza az állításait, s azokat részletes jegyzetapparátussal és magyarázatokkal is megtámogatja. (Open Books)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.