Egyszer jóllakni? (Különvélemény Werckmeister-ügyben)

  • Jánossy Lajos
  • 2001. április 5.

Könyv

"Az igazságban az ábrázoló mozzanat általában a szépség menedékhelye."

Különvélemény Werckmeister-ügyben

(Walter Benjamin)Nem emlékszem, hogy a kritika bármikor ilyen sebességgel és problémátlan konszenzussal kanonizált volna műalkotást, mint most a Werckmeister harmóniák esetében. (A díjakon túl elsősorban az Élet és Irodalomban megjelent Báron-reflexióra, a Magyar Narancsban közölt Forgách András-írásra, a Filmvilágban rögzített Kovács András Bálint-Szilágyi Ákos-Forgách András-beszélgetésre és a szintén ugyanitt hozott Balassa-esszére gondolok.) Az említett szerzők körülbelül a következő megállapításokban, értékítéletekben értenek egyet: 1. Tarr filmje remekmű, olyan dramaturgiai és képi erővel felépített művészi teljesítmény, amelyhez mérhető példák a magyar filmművészetben alig akadnak, a nemzetközi piacon esetleg több a vetélytársa. 2. A rendező megteremtette világ mitologikus tér- és időstruktúrájánál fogva újult érvénnyel lelkesítette át a nagyforma és a nagytémák kínálta, mára elfeledettnek hitt lehetőségeket, a fekete-fehér kockák mégis speciális magyar klímát őriznek és ábrázolnak. 3. A film olyan hagyományrétegeket szólít meg és bír szóra, melyek veszedelmesen távolodnak tőlünk - a mű egykori szellemi otthonunkkal és identitásunkkal szembesít. 4. Végül: forma és tartalom feltétlen és kikezdhetetlen egységével van dolgunk, minden mindenre rímel, összevág, rövidre zár és passzol. (Talán csak Báronnak voltak finom - a Sátántangót figyelembe vett - összehasonlító fenntartásai.) Mindezeken túl persze mindannyiuknak megvannak az egyéni észrevételeik, amiket nem részletezek, de pusztán az érzékeltetés végett egyet-egyet felvillantok: Szilágyi egy helyütt "démonikus paródiáról" beszél, Kovács "Tarr legszemélyesebb alkotásának" tartja, Balassa szerint Tarr az "utóbbi időszak párját ritkító, régi - és dramaturgiai-vizuális értelemben vett - művésze", Forgách szuperlatívuszokban nem épp szűkölködő észrevételeinek egyike, hogy a filmben látható német arcok "nem német arcok, hanem egyetemes arcok". Ezek a kritikák a filmben a világot mint egészet közvetítő ábrázolásnak a megújított lehetőségét és megvalósítását ünneplik, vagyis azt, hogy Tarr műve - a modernitás paradigmájának jegyében és az úgynevezett posztmodern trendekkel szemben - az emberi állapotra vonatkozó művészi kérdések és az ezekre adható válaszok létrangját állítja helyre. Nem e fordulat elvi lehetőségét vonom kétségbe, hiszen minden ebbe az irányba mutató elképzelést feltétlen rokonszenvvel figyelek, pusztán azt állítom, hogy ebben a konkrét esetben nem sikerült megvalósítani, a katarzis, amit a mű drámaisága vitathatatlanul megcéloz, elmaradt.

A moziból mindkét alkalommal érintetlenül léptem ki.

Valami nem engedett közelebb, elzárta a bejáratot, hogy belépjek a Werckmeisterbe, Valuskával legyek, menjek vele postáról szállodába, Eszter úrtól bálna-házba. Kísértem ugyan, de nem voltam vele.

A konstrukció tételessége

hagyott és tartott hidegen. Másképp: ha a szerzői szándék a kulturális és civilizációs végállapot totális víziójának bemutatására és a maradék emberi méltóság felmutatására irányul, márpedig Tarr alkotásának ez minden bizonnyal egyik "üzenete", akkor ezt sokféleképpen teheti, ám kétségkívül vékony jégen jár, ha a metafizikai negativitás, a pusztulás mindent átjáró gondolatán és állapotrajzán belül még helyet kínál a személynek, a cselekvő individuumnak, a pusztulás mítoszához pedig realista helyszíneket rendel. Ha a sátáni fenyegetettség tárgytalan erői már nemcsak mindenütt ólálkodnak, hanem munkálkodnak is, ha a kultúrkritikai reflexió egy pontban jelöli ki a katasztrófatörténet kezdetét (a görög harmónia elvesztése, a werckmeisteri fondorlat idejéből), akkor az erről való beszéd történetfilozófiai historizmushoz vezet, hangütése pedig óhatatlanul egyszólamú, tehát profetikus lesz - az ábrázolás tárgyául a prófécia beteljesült állapotát választja, azt próbálja elbeszélni, ami lényege szerint közvetíthetetlen. Az úgynevezett realista történetkezelést minduntalan elnyomja az apokaliptikus hittétel, a figurákat, a helyzeteket a sötét háttér fekete lyukként gravitálja, aminek következtében az arányok eltolódnak, a gondolat egydimenziós igazságakarása felülkerekedik a művészi igazságon. A gondolat tárgyát és formáját keresi, terepet teremt, ami azonban a kompozícióban megreked a leképezés, az illusztráció peremvidékein. A főcsapások ismételten szimbólum-, sőt allegóriafejtést provokálnak, mert e nélkül a Werckmeister vékony szálú mese, ezzel viszont az égvilágon

minden belelátható és magyarázható:

a bálna szeme természetesen Isten szeme, a meztelen öregember nyilván a noéi történetre játszik, Valuska tulajdonképpen Hermész stb. stb. A Walter Benjamin-i idézet kifordítható: az igazság a szépségben nem menedékre lel, hanem kioltja annak gazdagságát. "Mitológia és nyers hétköznapiság azonban nem látszik összebékíthetőnek, a kettő közül valamelyik biztosan nem >>igazgábrázolást" - írja Bán Zoltán András Krasznahorkai Sátántangójáról, és megfigyelése megkockáztatható a Werckmeisterrel kapcsolatban is. Mert bármennyire állítja Tarr a filmről, hogy "annyiban hasonlít ez is a Sátántangóhoz és az összes többi filmemhez, hogy állapotról van szó. (...) a film az kép, hang, ritmus, zaj, zene, emberi tekintetek, metakommunikáció, minden olyan dolog, ami nem sztori" (Magyar Narancs, XIII. évf. 6. szám), nem kerüli és nem kerülheti el a narráció "csapdáját", ami egyrészt ellentmond kijelentése első részének (igenis beteljesedik a jóslat, tehát történik és nem is kevés a filmben - erről bővebben később), másrészt a művészettel szemben olyan igénnyel lép fel, ami ennek a poétikának a keretein belül aligha kielégíthető.

Amikor Szilágyi Ákos démoni paródiáról beszél, általam tévesnek tartott kijelentése azért lényeges, mert bár a film ennek is magában hordja a lehetőségét, adósunk marad a megvalósítással. Ahol minden fekete, ott már semmi sem az, mondhatnánk, s ha az emberek egy ilyen közegben, minden állandósult lidérc dacára, úgymond teszik a dolgukat, az valóságos lehetősége a humornak, komikumnak, paródiának. Mint ahogy a hotelportás figurája és jelenetei, a parancsnok duhajkodása vagy Eszterné visszaköltözési manővere valóban kijátszható volna ebbe az irányba. Csakhogy a Werckmeister dramaturgiájának egyik, ha nem a leglényegesebb súlypontja mégiscsak az ominózus kórházi jelenet, ami egyrészt zavarba hozóan egyértelmű üzenetet sugall - a Herceg-Antikrisztus hagymázas szavaira elinduló tömeg nem érvényteleníti, hanem megvalósítja és megerősíti a mondottakat -, másrészt olyan csúcspont, amelynek fenséges intencióját nehéz volna felfüggeszteni. S ha a film vitán felül magukkal ragadó képei nézőként mindaddig fogva tartottak, vagyis az előtérbe nyomuló gondolatot a képsorok gyakran féken tartották, a műnek ezen a helyén a fentebb már szóba hozott

igazságakarás és kinyilatkoztatás

visszamenőleg is magával rántja az egészet. Azt, hogy a dühöngő tömeget a fürdőkádban álló öregember látványa meghátrálásra készteti, metafizikai giccsnek érzem. Abszolút ballasztnak tartom, mint ahogy Harrer halálát a film műidegen paródiájának, a helikopteres képsorokat pedig üres közhelynek.

Összegezve: a rendkívüli képi világ, a legtöbbször kiváló ütemérzékű időkezelés (vágás) és a színészek játéka létrehozza ugyan a film szuverén nyelvét, Susan Sontaggal szólva a mű erotikáját, ám a kompozíció alapjában saját külső hermeneutikájára épül, jelentéstulajdonításra áhítozó gesztusai kikezdik a képekben érzékelhető aprólékos nagyvonalúságot. A hosszú ideje metafizikai éhkoppon tartott szellem pedig zajosan reagál, hiszen minden böjtben eljön a pillanat, amikor az éhező kikerekedett szemmel csodálkozik a világra, az éhség pedig eltelik önmagával.

Jánossy Lajos

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.