Elágazó rejtekutakon

Kálmán C. György (1954–2021)

  • Balogh Magdolna
  • 2021. november 3.

Könyv

Október 17-én érkezett a lesújtó hír: meghalt Kálmán C. György. Máig felfoghatatlan halálával sokunk vesztett, sokan vesztettek nagyon sokat. Briliáns tehetségű és inspiráló munkatársat, szellemes és jóindulatú vitapartnert az Irodalomtudományi Intézetben és a pécsi bölcsészkaron, gondos szerkesztőtársat számos folyóirat szerkesztőségében, aktív blogolót és kommentelőt internetes fórumokon.

Gyuri – vagy ahogy mindannyian hívtuk: Kalogány – segítőkész és kedves kolléga volt. Bármikor, bárkinek szívesen elolvasta a véleményezésre elküldött írását, és ha tetszett, szinte gyermeki örömmel dicsérte meg, ha pedig volt mit kritizálni rajta, hihetetlen tapintattal mondott róla véleményt. Alapos elméleti felkészültségét, széles tájékozottságát, imponáló műveltségét az érintkezésben szerényen viselte: úgy tudott kommunikálni, hogy cseppet sem éreztette szellemi fölényét. Kivételesen sokoldalú és termékeny irodalmár volt: nehéz volna sorrendet felállítani a szűkebb értelemben vett szakmai tevékenysége: irodalomtudósi (ezen belül irodalomteoretikusi és -történészi) és kritikusi, szerkesztői működése, egyetemi tanári munkája, és publicisztikai aktivitása között.

A pesti bölcsészkaron Szegedy-Maszák Mihály tanítványa volt, s az ő révén került be az Irodalomtudományi Intézetbe a szakma ígéretes fiataljaiból szerveződő Szövegmagyarázó Műhely nevű informális csoportba, amelynek tagjai szerényen Okos Fiúknak nevezték magukat, s akik közé Bojtár Endre, Horváth Iván, Szegedy-Maszák Mihály, Szörényi László, Veres András, Zemplényi Ferenc, és legfiatalabbként maga Gyuri tartozott. Ez a szakma elméleti és módszertani megújításán dolgozó társaság a közös gondolkodással és együtt munkálkodással bizonyára inspiráló volt a csapat benjáminja számára. Az intézet könyvtárosából (1979) előbb a Modern Irodalmi Osztály munkatársa lett: e minőségében Sinkó Ervin Naplóinak szerkesztése volt az első munkája, amit példaszerű filológusi alapossággal végzett el. A kötet ma is megbízható kiindulópont Sinkó életművének kutatásához. 1988-tól az Irodalomelméleti Osztály munkatársa, később főmunkatársa lett. 1990-től 2007-ig tanított a pécsi Janus Pannonius (majd Pécsi Tudományegyetem) irodalomelméleti tanszékén, miközben éveken át tanszékvezető is volt. Kollégái és tanítványai körében méltán volt népszerű, a velük közösen alapított Sensus-csoport műhelyvitái pedig fontos hivatkozásként szerepelnek írásai előzményei között. A kutatás és a tanítás mellett több folyóirat szerkesztőségében is tevékenyen részt vett, a BUKSZ, a Helikon Világirodalmi Figyelő, a Literatura, a 2000, a Café Bábel és a Beszélő szerkesztőségének, illetve szerkesztőbizottságának is tagja volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.