A könyvszakma és a virtuális valóság

Élet és halál ura

Könyv

Hogyan veszítsünk el egy könyv- és egy filmszerződést, egy ügynököt, valamint a teljes olvasóközösségünk jóindulatát pár könnyű lépésben? Egy elsőkönyves szerző esete élesen rávilágított a Goodreads nevű könyves közösségi oldal veszélyeire és arra is, hogy milyen nagy befolyással bírnak az online szereplők a könyves világban.

A Goodreads nevű online könyves oldal ötletgazdái nem a könyves világból érkeztek: a szájtot 2007-ben alapította Otis Chandler programozó és Elizabeth Khuri újságíró. Eleinte csak a barátaik számára tervezték működtetni a könyvajánló oldalt, és egy nagyjából 800 főből álló közösséget építettek. A feliratkozók száma egyre csak duzzadt, az ígéretes platformot azután 2013-ban felvásárolta az Amazon, s mára mintegy 150 millió felhasználója van. Ezzel jelenleg a Goodreads a világ legnagyobb könyves platformja. A Goodreadsen a felhasználók összeállíthatják a saját virtuális könyvespolcukat, értékeléseket, véleményeket is írhatnak, illetve könyvajánlásokat is kapnak a korábbi olvasmányaik és megjelölt preferenciáik alapján, ehhez a szájt 20 milliárd adatot hívhat segítségül. (Itthon a moly.hu működik hasonlóan, persze jóval kisebb léptékben.) Az oldal tartalmait önkéntes „könyvtárosok” gondozzák. Ám ők csak a problémásnak jelölt bejegyzéseket vizsgálják, részben ez az oka a sokat kritizált moderálási hiányosságoknak, amelyek lehetőséget adnak a visszaélésekre is, ahogy a példánk is mutatni fogja.

Rebecca F. Kuang regényének, a Sárgának a főhősei Athena és Juniper, pályájuk elején álló szerzők, akik együtt indultak, majd előbbi az első regényével ki is lőtt: szakmai megbecsültséget, lelkes olvasótábort és persze pénzt szerzett, míg a másikuk debütáló regénye visszhangtalan maradt. Utóbbi, immár a kötet főszereplőjeként és meglehetősen megbízhatatlan narrátoraként egy baleset következtében, amelyben riválisa meghal, ottmaradt Athena kiadatlan könyvével, amelyről senki más nem tud. Juniper kihasználja a kínálkozó alkalmat, és a szöveget kissé átdolgozva megjelenteti, szerzőként magát tüntetve fel.

A 2023-ban megjelent kötet éles kritikát fogalmaz meg a könyves színtér valamennyi szereplőjével szemben a kiadóktól a szerzőkön, olvasókon, könyves megmondóembereken át egészen az irodalmi rendezvények szervezőiig. A Sárga egy kifejezetten kényelmetlen olvasmány részben Juniper miatt, akivel egy idő után nagyon nehéz együtt érezni, másrészt pedig azért, mert a könyv olvasása közben ugyanazt a tehetetlenséget élhetjük meg, amit a főhősünk, aki online követheti, hogyan omlik össze írói karrierje és lesz a cancel culture áldozata – más kérdés, hogy jogosan –, és nem tehet ellene semmit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.