Élet + mód : A plazák éve

  • Nerobol Family
  • 1998. december 17.

Könyv

Válság van. A művészettörténet mindig magabiztosan szállítja a tüneteket: a görögöknél bejön a végsőkig cizellált korinthoszi oszlopfő, XV. Lajosnál a rokokó, az arabok a bomláskor azon háborognak, hogy a lányok bendzsós csávókért rajonganak. Magyarország világújdonság-tünettel lép a színre: 1998-ban megjelent a Shyguys nevű fiúzenekar, melyben többen is ki vannak gyúrva, így hát a csapat valójában latens Chippendale, hát ide jutottunk.
Válság van. A művészettörténet mindig magabiztosan szállítja a tüneteket: a görögöknél bejön a végsőkig cizellált korinthoszi oszlopfő, XV. Lajosnál a rokokó, az arabok a bomláskor azon háborognak, hogy a lányok bendzsós csávókért rajonganak. Magyarország világújdonság-tünettel lép a színre: 1998-ban megjelent a Shyguys nevű fiúzenekar, melyben többen is ki vannak gyúrva, így hát a csapat valójában latens Chippendale, hát ide jutottunk.

Az ortopéd cipészeknek semmi okuk a csüggedésre: az űrhajós, vastag talpú patacipők jövőre is kitartanak. Nemcsak a szilvásváradi Imperiál diszkóban, de a nagyvárosok sétálóutcáiban is változatlan tömegben vannak jelen. Emberi számítás szerint már ki kellett volna menniük a divatból, a lányok azonban nem hagyják; végre valamitől a kicsik is magas benyomást kelthetnek, méltányos áron. A testmagasság és lábhossz növelése cipő mellett számítógépes trükkel is elérhető. Mariah Careynek például soha nem volt olyan hosszú lába, mint a jelenlegi óriásplakátokon.

Már nemcsak görényt

kapni a kisállat-kereskedésben, megjelentek a csüngő hasú törpedisznók egy Visegrádi utcai bolt hideg kirakatában. A jogelőd, a budaörsi csüngő hasú farmer még kifejezetten húscélokra tenyésztette a disznókat, és tényleg úgy néztek ki, mint egy fűrészelt lábú nápolyi mastiff: városi hobbitartásra alkalmatlan jószág. Egykori szerkesztőségünktől nem is olyan messze egy palit már többen láttak disznót sétáltatni. A boxereket veri a víz, hogy kerül ide ez a patás zsákmányállat, a malac meg csendes depresszióval kopog a flaszteren - eggyel többféle szar lesz a városi járdákon, amennyiben ez fejlődés. A műholdas Discovery Chanelen fél éve adták a riportfilmet, ami a lecsengett ausztrál disznóőrület utóhatásait dolgozta fel. A disznók, akikről a kereskedők annak idején azt állították, ha nem zabáltatják agyon őket, 8-10 kilósak maradnak, esetenként 100 kilónál is nagyobbra nőttek. A disznó nem véletlenül futotta be a domesztikációban azt a karriert, amit: ő olyan állat, mint Hakapeszi Maki, aki ha kap, eszi. Zabál, zabál, zabál a végtelenségig, és ha a gazdi nem kifejezetten szadista, nem tudja megállni, hogy ne táplálja. A 8-10 kiló az éheztetésre vonatkozik - Ausztráliában már malacmenhelyek őrzik a megméretett és nehéznek találtatott, kidobott malacokat. A magyar kereskedő az ausztrálokhoz képest kifejezetten korrekt, ő negyven kiló élősúlyt prognosztizál. A kisdisznó egyébként nyolcezer forint.

A felső tízezer

arra fogékony szegmense tengeri akváriumot rendel, talán a Duna Televízió éjszakai ismeretterjesztő állóképének hatására. A tengeri minimálprogram 200 liter, ez nagyjából félmillió forint, a tengeri akváriumok literára tehát körülbelül 2-3000 Ft kompletten, élőlény nélkül. Az élőlény képviselheti a törzsfejlődés számtalan szintjét és árkategóriáját a 3-30 ezer forintos koralloktól és a virágállatoktól a hasonló árterjedelmű halakig. A magyar tengeriakvárium-rekordot az a versenyző tartja, aki úszómedencéje felét áldozta fel akváriumnak, vastag üvegfallal szeparálódván a sósvízi, kopoltyús fürdőzőktől.

A piranha még mindig

a szegény akvarista pitbullja,

a gazdagok közt azonban feltűntek az első magyar cápatartók. A cápatartó nevet természetesen azok érdemlik ki, akik cápa formájú cápát nevelnek, és nem a rendszertanilag ugyan cápa, formájában azonban békés megjelenésű, fenéken hasaló törpe macskacápát, ami tényleg inkább hasonlít cicára, mint a horrorfilm fehér emberevőjére. A legkisebb cápa alakú cápa a fekete uszonyhegyű zátonycápa, 80-100 ezer forintért, ha jól tápláljuk, két méterre is megnő, akkor aztán lejátszhatjuk vele, kié a medence.

Vamos a la plaza

A plaza kétségtelenül az év intézménye lett. Tág a kastély, mienk a világ, ahogy a spanyol mondja, és mienk a plaza is. Boldogok leszünk benne, mint egy újonnan felszabadult gyarmat. Arra találták ki az amerikaiak, hogy ha kint fúj, akkor bent trópusi legyen a hangulat, mindenki érezze magát otthon kereskedelmileg. Így két évvel az apokalipszis előtt tehát semmiről sem kell lemondanunk, legkevésbé a vásárlásról és a látványfüggésről. Örök eső áztatta planétán a ragyogó napházak. A hülyék nyomulnak csak majd kifelé a világűrbe, a plazanépség elegánsan itt marad. Nekik már befele áll. Maradnak ott, ahol a nagy pszichedelikus terminálok, ezekkel a fantasztikus kései modern külsőkkel, mintha egy ufóból estek volna ki, le a város különböző pontjaira.

Valódi metropolis vagyunk

Betakarnak, megvédenek, boldoggá tesznek. A hatvanas évektől mondogatják, ám csak most lett igazán fogyasztói a fogyasztói társadalmunk. Vége a bálás butikok korának. Nincs többé: "nézd, mit túrtam", most már csak: "Beugrottam a Lurdyba, a Mammutba leárazásra." Csak ott lehet gyakorolni a rendes fogyasztói magatartást. Hétvégén vásárlás ürügyével mehet kikapcsolódni az egész család. Többé nem gond az ünnepi bevásárlás, mert vigyáznak a gyerekre, a nagymamákra, facsarnak nekik zöldséglevet centrifugával, decijét háromszázért. Zeller, répa, paradicsom, és meg van oldva az egész heti kalóriabevitel. Odabenn lehet meleg fagyit nyalni, közben korcsolyázni is kicsi, koncentrikus körökben, Szűcs Judit-remixre.

A mozivászon mérete akkora, mint egy tengerjáró hajó oldalnézetben, és olyan nagy vödör pattogatott kukoricát adnak a filmhez, hogy kiegyensúlyozza a lúdtalpakat. A művészmozi-mozgalomnak itt off-Broadway a neve. Blier hisztérikus főszereplői nagyon idiótán néznének ki ötszázszoros nagyításban.

A melegben elhelyezett padokon egész évben lehet csókolózni, kézben I love you feliratú lufival, és gyermeket nemzeni, akár a tengerimalacok, amit már négyezerért a vevő után hajítanak a plaza kisállat-kereskedéseiből. Minden műszaki kirakatában megy a Viva tévé, minden butikból szól a diszkrét techno, és hogy ne zavartassuk magunkat, még a bombariadót is úgy rendezik, mintha fizetnünk kellett volna érte. Vége a McDonald´s-kaják egyeduralmának, táplálkozási multikultúra van. A kínai kváziszakácsok előttünk sütik a hirtelen abrakot, kis méretű akváriumokban úsztatják a kipusztulóban lévő macskacápákat, thainak nevezik a kínai kaját.

Dohányozni tilos

A félvirtuális videojátékoknak se vége, se hossza, és mindig akad hozzá partnernek egy-egy kóbor férj is, aki órák óta vár a feleségére, amíg az a legújabb Rabic-modelleket próbálja sorra. Néhány alkalom után már becsukott szemmel is el lehet találni a számos kedvezményes egzotikus utazást ígérő irodától a szépségszalonig. A közlekedéssel soha nem lesz gond, mert a plazák a legjobban megközelíthető objektumok. Ide konvergál a város összes buszjárata. A legtöbbjük gyalog és görkorcsolyával is megközelíthető.

A plaza konzervál és rezervál is. A szélsőségek korában élünk. Csak a fekete marad örök, a gyász, a marsvörös, a permanens technikai forradalom, a Micimackó, a Malacka plüssváltozatban és az Intercity.

Nerobol Family

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.