poeta.doc

Elmaradt születés  

Könyv

Kortárs költészet

Luca Anna: Szőlőszem

 

Egy meleg szőlőszemben ülök. Kívül

süt a nap: tengerzöldsárga derengés.

Langyos falatokat szippantok a húsból,

a szőlő borostyán húsából, apró falatonként mindig

többet és többet (türelmes folyamat

az irracionális idő furcsa egysége sokszorozza magát),

míg a monstrum szőlőszem lassan összetöpped,

belül csak én s a körém ráncolódó

héj, a kifordított léggömb,

nedves gumijaként körém roskadó sötét héj marad.

Luca Annának húsz éve jelent meg egy vékony kis verseskötete A kép a képtelenben címmel. Úgy emlékszem, elég visszhangtalan maradt. Mégsem hiszem, hogy a költőnek ez vette volna el a kedvét a versektől, mert már addig is nagyon keveset írt. Több mint harminc éve már, hogy törzstagnak számított Lator László egyetemi szemináriumán, ami nem csoda, mert akkor már öt éve publikált. Később, elvétve, a Holmiban jelentek meg versei, sőt a lap első antológiájába is beválogatták két négysorosát. Ha termékenyebb, akkor talán az olvasók szemében is bekerülhetett volna abba a virtuális körbe, amelybe egyébként is beletartozott, és ahová a kilencvenes évek első felében Imre Flórát, Szabó T. Annát és talán Tóth Krisztinát sorolták, akiket egyébként Térey János némi szexizmustól sem mentes kajánsággal így nevezett akkoriban: „a Holmi-görlök”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."