poeta.doc

Elmaradt születés  

Könyv

Kortárs költészet

Luca Anna: Szőlőszem

 

Egy meleg szőlőszemben ülök. Kívül

süt a nap: tengerzöldsárga derengés.

Langyos falatokat szippantok a húsból,

a szőlő borostyán húsából, apró falatonként mindig

többet és többet (türelmes folyamat

az irracionális idő furcsa egysége sokszorozza magát),

míg a monstrum szőlőszem lassan összetöpped,

belül csak én s a körém ráncolódó

héj, a kifordított léggömb,

nedves gumijaként körém roskadó sötét héj marad.

Luca Annának húsz éve jelent meg egy vékony kis verseskötete A kép a képtelenben címmel. Úgy emlékszem, elég visszhangtalan maradt. Mégsem hiszem, hogy a költőnek ez vette volna el a kedvét a versektől, mert már addig is nagyon keveset írt. Több mint harminc éve már, hogy törzstagnak számított Lator László egyetemi szemináriumán, ami nem csoda, mert akkor már öt éve publikált. Később, elvétve, a Holmiban jelentek meg versei, sőt a lap első antológiájába is beválogatták két négysorosát. Ha termékenyebb, akkor talán az olvasók szemében is bekerülhetett volna abba a virtuális körbe, amelybe egyébként is beletartozott, és ahová a kilencvenes évek első felében Imre Flórát, Szabó T. Annát és talán Tóth Krisztinát sorolták, akiket egyébként Térey János némi szexizmustól sem mentes kajánsággal így nevezett akkoriban: „a Holmi-görlök”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”