rés a présen

Sikítani szabad-e

Madarász Éva író, színész  

  • rés a présen
  • 2021. június 16.

Könyv

"Mindig is foglalkoztatott az írás gondolata"

rés a présen: Mi inspirált a Hullámvasút című, most megjelent regényed írásakor?

Madarász Éva: Mindig is foglalkoztatott az írás gondolata. Mivel kamasz és kiskamasz gyerekeim vannak, nem állt távol tőlem, hogy ennek a korosztálynak írjak. A regényem már a pandémiás időszak előtt elkészült. Amikor megtudtam, hogy 2019 szeptemberében van kéziratleadás a Móra Kiadónál, akkor odaadtam nekik. A kezdetben még Eszter könyve munkacímű regényt 900 kézirat közül választották ki. Egyszer csak kaptam egy üzenetet, hogy menjek be hozzájuk, és Pacskovszky Zsolt, a későbbi szerkesztőm azzal fogadott, hogy szeretnék kiadni. Mire én megkérdeztem, hogy sikítani szabad-e.

rap: Miért a napló formát választottad a regényhez?

MÉ: Egy tizenéves lány szemével szerettem volna bemutatni a világot. A napló tűnt a legalkalmasabb formának arra, hogy megmutassam, mit érez egy kamasz, amikor szétesik a megszokott kis világa, amikor a felnőttek döntenek helyette a sorsáról, és ő csak „járulékos veszteség” lesz. Eszter szülei elválnak, és minden darabokra hullik körülötte: el kell költöznie, ráadásul éppen elkezdi a gimnáziumot, sok új dolog szakad rá hirtelen és szüksége van némi időre, míg megérti, hogy a változás jó is lehet, nem csak rossz.

rap: Hogyan tudtál belehelyezkedni egy iskolás lány bőrébe? Segített, hogy színész az eredeti szakmád?

MÉ: Igen, biztosan számít, hogy színész vagyok. Meg az is, hogy rendkívül intenzíven él bennem a saját kamaszkorom, a gimnazista éveim meghatározó szerepet töltenek be az életemben. A mai napig vannak barátaim, akiket a középiskolában szereztem. A színészet talán abban is segített, hogy a könyvem sok jelenete nagyon filmszerű lett, mintha a vásznon peregnének az események.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.