Könyv

Elmore Leonard: Tishomingo Blues

  • - banza -
  • 2016. július 2.

Könyv

Egyszerűen nem lehet betelni vele. Az 1925-ben született és 2013-ban meghalt Elmore Leonard alighanem a legnagyobb amerikai bűnregényíró Chandler óta. A legritkább esetben lépteti fel a klasszikus krimi főalakjait, nála elvétve működnek magándetektívek, rendőrök, helyszínelők, boncolóorvosok. A prímet kisebb és nagyobb kaliberű gengszterek és kurvák viszik, valamint „a törvény embe­rei”, rendőrbírók, óvadékügynökök, olyan alakok, akik a bűnüldözés (és persze a bűn) perifériáján lébecolnak. Leonard a peremlények írója.

Kallódó ember az angolul 2002-ben megjelent regény főhőse, Dennis Lenahan, a toronyugró is, aki 24 méterről ugrik bele egy víztartályba, amely „fentről akkorának látszik, mint egy földre dobott ötvencentes”. Az első mondattal már el is kap az író. És egyenesen elbűvöl, amikor egy polgárháborús csata újrajátszásába kerülünk bele, ráadásul e díszletek közt kulminálnak a bűnügyi események is. Leonard laza bónuszként epés szatíráját adja a történelmi hagyományok ápolói, azaz a „megszállott újrajátszók” lélektanának: a főrendőr még a nyomozást is hétfőre halasztja, nehogy lemaradjon a hétvégi mímelt ütközetről, miközben megvetéssel beszél a „műanyag huszárokról”, akik a 35 fokban nem hosszú alsónadrágot viselnek az „eredeti” jelmezekhez. Közben folyamatosan a fekete gengszter, Robert Taylor előadásait élvezhetjük a vérbeli néger bluesről, melynek egyik zsenije, Robert Johnson ott virít gitárjával a borítón. Káprázatos regény, remek fordítás.

Fordította: Illés Róbert. Jaffa, 2016, 268 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.