Könyv

Elmore Leonard: Tishomingo Blues

  • - banza -
  • 2016. július 2.

Könyv

Egyszerűen nem lehet betelni vele. Az 1925-ben született és 2013-ban meghalt Elmore Leonard alighanem a legnagyobb amerikai bűnregényíró Chandler óta. A legritkább esetben lépteti fel a klasszikus krimi főalakjait, nála elvétve működnek magándetektívek, rendőrök, helyszínelők, boncolóorvosok. A prímet kisebb és nagyobb kaliberű gengszterek és kurvák viszik, valamint „a törvény embe­rei”, rendőrbírók, óvadékügynökök, olyan alakok, akik a bűnüldözés (és persze a bűn) perifériáján lébecolnak. Leonard a peremlények írója.

Kallódó ember az angolul 2002-ben megjelent regény főhőse, Dennis Lenahan, a toronyugró is, aki 24 méterről ugrik bele egy víztartályba, amely „fentről akkorának látszik, mint egy földre dobott ötvencentes”. Az első mondattal már el is kap az író. És egyenesen elbűvöl, amikor egy polgárháborús csata újrajátszásába kerülünk bele, ráadásul e díszletek közt kulminálnak a bűnügyi események is. Leonard laza bónuszként epés szatíráját adja a történelmi hagyományok ápolói, azaz a „megszállott újrajátszók” lélektanának: a főrendőr még a nyomozást is hétfőre halasztja, nehogy lemaradjon a hétvégi mímelt ütközetről, miközben megvetéssel beszél a „műanyag huszárokról”, akik a 35 fokban nem hosszú alsónadrágot viselnek az „eredeti” jelmezekhez. Közben folyamatosan a fekete gengszter, Robert Taylor előadásait élvezhetjük a vérbeli néger bluesről, melynek egyik zsenije, Robert Johnson ott virít gitárjával a borítón. Káprázatos regény, remek fordítás.

Fordította: Illés Róbert. Jaffa, 2016, 268 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."