Emlékek ölelése - Fejtő Ferenc: Érzelmes utazás

  • - kovácsy -
  • 2008. szeptember 25.

Könyv

Az elmúlt évtized(ek?)ben mintha divatja volna egyfajta, valóság és fikció határvidékén bóklászó irodalomnak, amely furcsaságukban izgalmas történeti tények (vagy ál-tények), valamint az egyes szám első személyben megnyilvánuló szerző/főhős ezekkel mindinkább egybemosódó kalandjai köré szervez regényes történeteket. Fejtő Érzelmes utazása persze nem tekinthető e műfaj közvetlen előzményének, de ha nem ismernénk a születési körülményeit, olvashatnánk ilyesfajta szövegként is, legfeljebb a stílus kifinomult veretességét és azt az intenzív odaadást éreznénk szokatlannak, ahogy a tárgyához fordul a szerző, legyen szó Zágrábról, egy távoli rokonról, fürdésről a tengerben vagy újságírói modorban alakított, kérdés-válasz típusú beszélgetésről.

Az elmúlt évtized(ek?)ben mintha divatja volna egyfajta, valóság és fikció határvidékén bóklászó irodalomnak, amely furcsaságukban izgalmas történeti tények (vagy ál-tények), valamint az egyes szám első személyben megnyilvánuló szerző/főhős ezekkel mindinkább egybemosódó kalandjai köré szervez regényes történeteket. Fejtő Érzelmes utazása persze nem tekinthető e műfaj közvetlen előzményének, de ha nem ismernénk a születési körülményeit, olvashatnánk ilyesfajta szövegként is, legfeljebb a stílus kifinomult veretességét és azt az intenzív odaadást éreznénk szokatlannak, ahogy a tárgyához fordul a szerző, legyen szó Zágrábról, egy távoli rokonról, fürdésről a tengerben vagy újságírói modorban alakított, kérdés-válasz típusú beszélgetésről. A könyv jóval több, mint útinapló, bár kétségtelenül az is, mégpedig részben abban a modorban, ahogy a két világháború közötti falukutatók közeledtek a tárgyukhoz: éles szemmel, szociális elkötelezettséggel, a jobbítás lehetőségeit keresve, kétkedve mérlegelve a változást ígérő politikai erők elfogultságait, féligazságait. Más részben meg fölékerekedik ennek a lázas kíváncsiságnak a szerető és ujjongó ráismerés a gyerekkor önfeledt boldogságára, színeire, illataira. Családtörténeti fényképalbumnak is mondhatnánk az Érzelmes utazást, megrázóan újraélt emlékdarabkák fokozatosan képpé szerveződő mozaikjának, amely a közeli és távolabbi családtagokat bemutatva, szavaikat idézve áll össze. De fejlődésnapló is egy kicsit, az alkotó ön-újrafelfedezés lelkesítő, irigyelni való dokumentuma.

Fejtő Ferenc a harmincas évek elején bölcsészhallgatóként baloldali társaságban mozgott - közismert József Attilához fűződő barátsága -, 1932-ben kommunista agitációs tevékenység miatt majd' egy évet töltött börtönben, egyetemi tanulmányait félbe kellett hagynia. A következő évben megnősült, és nem sokkal ezután következett az a bő egy hónapos jugoszláviai utazás, aminek a Nyugatban 1935-ben megjelent Zágrábi útinapló, egy évvel később pedig ennek szerkesztői biztatásra írott könyvváltozata, az Érzelmes utazás lett az írott következménye. A gondolati pedig Fejtő eltávolodása az általa túl merevnek, szektásnak ítélt illegális kommunista mozgalomtól. "...szakítottam egy világképpel, amely zsarnoki gondolkodásmódot, tőlem idegen esztétikát és puritánságot akart rám erőszakolni. Visszatértem ahhoz, amit renegáltam: a szabad szellemhez" - írja az 1989-es új Magvető-kiadáshoz írott, itt is közölt előszavában.

Politikai eszmefuttatásnak persze ennek ellenére sem tekinthető a könyv. A horvátországi társadalmi valóságról apró és futólagos benyomásokat említve, illetve egy-két interjú jellegű beszélgetésben esik szó (találkozott például Miroslav Krlezával). Fejtő utazása elsősorban lubickolás volt a gyerekkori családi melegség, az erőt adó, öntudatos, mégis érzelemgazdag, nem eszményített, hiszen jóságot és gonoszságot egyaránt magában foglaló, de pont ezért valóságos, otthonos polgári miliőben. Vagyis az idézett felismerésben, miszerint saját, ideológiák kényszerétől mentes, individuális útján kell keresnie a boldogságot, illetve elsősorban igenis, önmagára hallgatva, igenis a boldogságot kell keresnie. Egész élete, munkássága a bizonyíték, hogy mennyire tágasan és gazdagon értelmezte, mennyi elkötelezettséggel telítette "polgári individualizmusát", amelyben egymás mellett állt az ügyszeretet és az élet minden szépségének az élvezete. Egymást táplálta ez a magatartás és az a lelkesült, de a fegyelmet jól tűrő kiegyensúlyozottság, amelynek nyomai viszont már felcsillannak az Érzelmes utazás lapjain. Úgysem tudnám pontosabban mondani, mint Hevesi Sándor egykor a Nyugatban: "Prózájában nincs semmi görcsös, nagyigényű vagy feszengő hangsúly, mindvégig gyöngéd, szeliden tartózkodó, nemesen urbánus."

Kossuth Kiadó, 2008, 198 oldal, 2600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.