Könyv

Emlékezetpolitikai kérdések

György Péter: Múzeum - A tanuló-ház

Könyv

Nem véletlenül esett a választás a kéthavonta megjelenő MúzemCafé című magazin könyvsorozatában az első kötet szerzőjére. A legtöbb idegen kifejezést egyetlen mondatba belezsúfoló előadó címére is méltán pályázó, rendre igen komoly asszociációs hálókat megmozgató György Péter unikális és kritikus szempontú, néhol metsző gúnnyal átszőtt írásainak egy része ugyanis a múzeumi paradigma átalakulásával, az urbanisztikai kontextusok megváltozásával foglalkozik.

A könyvben tizenhét esszészerű esettanulmány olvasható, melyeknek többsége korábban már megjelent az Élet és Irodalomban, illetve a MúzeumCaféban. A három kakukktojás közül az első éppen a kötet nyitótanulmánya - ezért is kár, hogy az egyik kedvenc tanárom nem élt az általa az egyik lábjegyzetben csak "ráncfelvarrásnak" nevezett szerkesztői beavatkozással, hiszen így kissé nehézkesen indulhat el az egyébként igen érdekes és elgondolkodtató könyv befogadása.

Ebben a bevezető tanulmányban György összegzi a nyilvános múzeumok egyetemes történetét, kezdve az individuális múzeumgráfiától a felvilágosodás hevében kitört múzeumi építkezésekig és egészen a bevett paradigmák gyökeres megváltozásáig (amelyet leginkább az utazó kiállítások és az olyan "élménymúzeumok" testesítenek meg, ahol az épület látványvilága szinte lehetetlenné teszi az autonóm műalkotások bemutatását - lásd: Guggenheim Múzeum, Bilbao), továbbá az 1989 után épült kortárs múzeumok szerepéig.

Az elsődlegesen külföldi (ezen belül is német, osztrák, angol és francia) példákból kiinduló tanulmányok a különféle tipikus, mégis egyedi múzeumkoncepciókat ismertetetik. A minta, a Napóleon által elhurcolt gyűjteményeket és műtárgyakat a nép elé táró "ősmúzeum", a berlini Altes Museum hűen tükrözi a 19. században eluralkodó oktató-tanító múzeumfelfogást: a tökéletes antikvitástól indul ki, gipszmásolatokat használ, s úgy követi a szigorú történeti rendet, hogy közben egyfajta vallási áhítatot sugároz, s nem mellesleg a nagy univerzális művészet totális bemutatását célozza meg. Egy adott múzeum "képét" azonban más elemek is befolyásolják: a politikai akarat, a lokális és globális kontextus, az urbanisztikai pozíció, a célközönség vagy a gyűjtemény jellege és installálása. Bár ez a múzeum-típus régen túlélte önmagát (a gipszmásolatok már régen a raktárakban porosodnak), a bennük elhelyezett művek esztétikai vagy kulturális értéke sokkal lassabban (vagy éppen sehogyan sem) erodálódik. György vizsgálódásaiban ezért kiemelt szerepe van a múzeumi átépítések és bővítések jellegének: milyen módon reflektál az adott múzeum önmagára, az évek során változó szerepére, arra a lokális-globális kontextusra, amelyben történetileg elhelyezkedik. A szerző számára - bár felsorolja hátrányait is - az ideális és mindenki számára nyitott, demokratikus múzeum éppen akkor tölthet be új és radikálisan más pozíciót a jövőben, ha feltárja saját történeti rétegeit, az őt körülvevő kulturális emlékezet sűrű hálózatát.

Bár a könyvben számos szellemes (például Malraux habitusára vonatkozó) megjegyzés, meghökkentő, bár egészen hétköznapi tény (amely feltárja, hogy miért a padlás felé bővítették ki a drezdai Albertinum "új szárnyát") és már-már lírai leírás olvasható (főkent a Rügen-szigeti hatalmas és félbehagyott üdülőtelepről, a prorai "Kolosszusról"), a legérdekesebb írások a restitúció bonyolult és sokat vitatott kérdéseivel foglalkoznak. Ezekhez a komplex és elgondolkodtató példákhoz jól illeszkedik a könyv tagolása (Hegedűs Márton Escher munkái nyomán kialakított, többnézetű Frustro Outline betűtípusa) és a fekete-fehér képanyag. Bár a kiadó egyúttal egy tényleg különleges könyvtárgyat is létrehozott (a gerinc nem illeszkedik a fedélhez), a könyvön eluralkodó vibráló neonnarancs szín kicsit idegesítő. De nem lehet minden tökéletes.

MúzeumCafé Könyvek 1. kötet, Szépművészeti Múzeum, 2013, 406 oldal, ár nélkül, 4800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.