Könyv

Emlékezetpolitikai kérdések

György Péter: Múzeum - A tanuló-ház

Könyv

Nem véletlenül esett a választás a kéthavonta megjelenő MúzemCafé című magazin könyvsorozatában az első kötet szerzőjére. A legtöbb idegen kifejezést egyetlen mondatba belezsúfoló előadó címére is méltán pályázó, rendre igen komoly asszociációs hálókat megmozgató György Péter unikális és kritikus szempontú, néhol metsző gúnnyal átszőtt írásainak egy része ugyanis a múzeumi paradigma átalakulásával, az urbanisztikai kontextusok megváltozásával foglalkozik.

A könyvben tizenhét esszészerű esettanulmány olvasható, melyeknek többsége korábban már megjelent az Élet és Irodalomban, illetve a MúzeumCaféban. A három kakukktojás közül az első éppen a kötet nyitótanulmánya - ezért is kár, hogy az egyik kedvenc tanárom nem élt az általa az egyik lábjegyzetben csak "ráncfelvarrásnak" nevezett szerkesztői beavatkozással, hiszen így kissé nehézkesen indulhat el az egyébként igen érdekes és elgondolkodtató könyv befogadása.

Ebben a bevezető tanulmányban György összegzi a nyilvános múzeumok egyetemes történetét, kezdve az individuális múzeumgráfiától a felvilágosodás hevében kitört múzeumi építkezésekig és egészen a bevett paradigmák gyökeres megváltozásáig (amelyet leginkább az utazó kiállítások és az olyan "élménymúzeumok" testesítenek meg, ahol az épület látványvilága szinte lehetetlenné teszi az autonóm műalkotások bemutatását - lásd: Guggenheim Múzeum, Bilbao), továbbá az 1989 után épült kortárs múzeumok szerepéig.

Az elsődlegesen külföldi (ezen belül is német, osztrák, angol és francia) példákból kiinduló tanulmányok a különféle tipikus, mégis egyedi múzeumkoncepciókat ismertetetik. A minta, a Napóleon által elhurcolt gyűjteményeket és műtárgyakat a nép elé táró "ősmúzeum", a berlini Altes Museum hűen tükrözi a 19. században eluralkodó oktató-tanító múzeumfelfogást: a tökéletes antikvitástól indul ki, gipszmásolatokat használ, s úgy követi a szigorú történeti rendet, hogy közben egyfajta vallási áhítatot sugároz, s nem mellesleg a nagy univerzális művészet totális bemutatását célozza meg. Egy adott múzeum "képét" azonban más elemek is befolyásolják: a politikai akarat, a lokális és globális kontextus, az urbanisztikai pozíció, a célközönség vagy a gyűjtemény jellege és installálása. Bár ez a múzeum-típus régen túlélte önmagát (a gipszmásolatok már régen a raktárakban porosodnak), a bennük elhelyezett művek esztétikai vagy kulturális értéke sokkal lassabban (vagy éppen sehogyan sem) erodálódik. György vizsgálódásaiban ezért kiemelt szerepe van a múzeumi átépítések és bővítések jellegének: milyen módon reflektál az adott múzeum önmagára, az évek során változó szerepére, arra a lokális-globális kontextusra, amelyben történetileg elhelyezkedik. A szerző számára - bár felsorolja hátrányait is - az ideális és mindenki számára nyitott, demokratikus múzeum éppen akkor tölthet be új és radikálisan más pozíciót a jövőben, ha feltárja saját történeti rétegeit, az őt körülvevő kulturális emlékezet sűrű hálózatát.

Bár a könyvben számos szellemes (például Malraux habitusára vonatkozó) megjegyzés, meghökkentő, bár egészen hétköznapi tény (amely feltárja, hogy miért a padlás felé bővítették ki a drezdai Albertinum "új szárnyát") és már-már lírai leírás olvasható (főkent a Rügen-szigeti hatalmas és félbehagyott üdülőtelepről, a prorai "Kolosszusról"), a legérdekesebb írások a restitúció bonyolult és sokat vitatott kérdéseivel foglalkoznak. Ezekhez a komplex és elgondolkodtató példákhoz jól illeszkedik a könyv tagolása (Hegedűs Márton Escher munkái nyomán kialakított, többnézetű Frustro Outline betűtípusa) és a fekete-fehér képanyag. Bár a kiadó egyúttal egy tényleg különleges könyvtárgyat is létrehozott (a gerinc nem illeszkedik a fedélhez), a könyvön eluralkodó vibráló neonnarancs szín kicsit idegesítő. De nem lehet minden tökéletes.

MúzeumCafé Könyvek 1. kötet, Szépművészeti Múzeum, 2013, 406 oldal, ár nélkül, 4800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.