Könyv

Emlékezetpolitikai kérdések

György Péter: Múzeum - A tanuló-ház

Könyv

Nem véletlenül esett a választás a kéthavonta megjelenő MúzemCafé című magazin könyvsorozatában az első kötet szerzőjére. A legtöbb idegen kifejezést egyetlen mondatba belezsúfoló előadó címére is méltán pályázó, rendre igen komoly asszociációs hálókat megmozgató György Péter unikális és kritikus szempontú, néhol metsző gúnnyal átszőtt írásainak egy része ugyanis a múzeumi paradigma átalakulásával, az urbanisztikai kontextusok megváltozásával foglalkozik.

A könyvben tizenhét esszészerű esettanulmány olvasható, melyeknek többsége korábban már megjelent az Élet és Irodalomban, illetve a MúzeumCaféban. A három kakukktojás közül az első éppen a kötet nyitótanulmánya - ezért is kár, hogy az egyik kedvenc tanárom nem élt az általa az egyik lábjegyzetben csak "ráncfelvarrásnak" nevezett szerkesztői beavatkozással, hiszen így kissé nehézkesen indulhat el az egyébként igen érdekes és elgondolkodtató könyv befogadása.

Ebben a bevezető tanulmányban György összegzi a nyilvános múzeumok egyetemes történetét, kezdve az individuális múzeumgráfiától a felvilágosodás hevében kitört múzeumi építkezésekig és egészen a bevett paradigmák gyökeres megváltozásáig (amelyet leginkább az utazó kiállítások és az olyan "élménymúzeumok" testesítenek meg, ahol az épület látványvilága szinte lehetetlenné teszi az autonóm műalkotások bemutatását - lásd: Guggenheim Múzeum, Bilbao), továbbá az 1989 után épült kortárs múzeumok szerepéig.

Az elsődlegesen külföldi (ezen belül is német, osztrák, angol és francia) példákból kiinduló tanulmányok a különféle tipikus, mégis egyedi múzeumkoncepciókat ismertetetik. A minta, a Napóleon által elhurcolt gyűjteményeket és műtárgyakat a nép elé táró "ősmúzeum", a berlini Altes Museum hűen tükrözi a 19. században eluralkodó oktató-tanító múzeumfelfogást: a tökéletes antikvitástól indul ki, gipszmásolatokat használ, s úgy követi a szigorú történeti rendet, hogy közben egyfajta vallási áhítatot sugároz, s nem mellesleg a nagy univerzális művészet totális bemutatását célozza meg. Egy adott múzeum "képét" azonban más elemek is befolyásolják: a politikai akarat, a lokális és globális kontextus, az urbanisztikai pozíció, a célközönség vagy a gyűjtemény jellege és installálása. Bár ez a múzeum-típus régen túlélte önmagát (a gipszmásolatok már régen a raktárakban porosodnak), a bennük elhelyezett művek esztétikai vagy kulturális értéke sokkal lassabban (vagy éppen sehogyan sem) erodálódik. György vizsgálódásaiban ezért kiemelt szerepe van a múzeumi átépítések és bővítések jellegének: milyen módon reflektál az adott múzeum önmagára, az évek során változó szerepére, arra a lokális-globális kontextusra, amelyben történetileg elhelyezkedik. A szerző számára - bár felsorolja hátrányait is - az ideális és mindenki számára nyitott, demokratikus múzeum éppen akkor tölthet be új és radikálisan más pozíciót a jövőben, ha feltárja saját történeti rétegeit, az őt körülvevő kulturális emlékezet sűrű hálózatát.

Bár a könyvben számos szellemes (például Malraux habitusára vonatkozó) megjegyzés, meghökkentő, bár egészen hétköznapi tény (amely feltárja, hogy miért a padlás felé bővítették ki a drezdai Albertinum "új szárnyát") és már-már lírai leírás olvasható (főkent a Rügen-szigeti hatalmas és félbehagyott üdülőtelepről, a prorai "Kolosszusról"), a legérdekesebb írások a restitúció bonyolult és sokat vitatott kérdéseivel foglalkoznak. Ezekhez a komplex és elgondolkodtató példákhoz jól illeszkedik a könyv tagolása (Hegedűs Márton Escher munkái nyomán kialakított, többnézetű Frustro Outline betűtípusa) és a fekete-fehér képanyag. Bár a kiadó egyúttal egy tényleg különleges könyvtárgyat is létrehozott (a gerinc nem illeszkedik a fedélhez), a könyvön eluralkodó vibráló neonnarancs szín kicsit idegesítő. De nem lehet minden tökéletes.

MúzeumCafé Könyvek 1. kötet, Szépművészeti Múzeum, 2013, 406 oldal, ár nélkül, 4800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.