Könyv

Emlékezetpolitikai kérdések

György Péter: Múzeum - A tanuló-ház

Könyv

Nem véletlenül esett a választás a kéthavonta megjelenő MúzemCafé című magazin könyvsorozatában az első kötet szerzőjére. A legtöbb idegen kifejezést egyetlen mondatba belezsúfoló előadó címére is méltán pályázó, rendre igen komoly asszociációs hálókat megmozgató György Péter unikális és kritikus szempontú, néhol metsző gúnnyal átszőtt írásainak egy része ugyanis a múzeumi paradigma átalakulásával, az urbanisztikai kontextusok megváltozásával foglalkozik.

A könyvben tizenhét esszészerű esettanulmány olvasható, melyeknek többsége korábban már megjelent az Élet és Irodalomban, illetve a MúzeumCaféban. A három kakukktojás közül az első éppen a kötet nyitótanulmánya - ezért is kár, hogy az egyik kedvenc tanárom nem élt az általa az egyik lábjegyzetben csak "ráncfelvarrásnak" nevezett szerkesztői beavatkozással, hiszen így kissé nehézkesen indulhat el az egyébként igen érdekes és elgondolkodtató könyv befogadása.

Ebben a bevezető tanulmányban György összegzi a nyilvános múzeumok egyetemes történetét, kezdve az individuális múzeumgráfiától a felvilágosodás hevében kitört múzeumi építkezésekig és egészen a bevett paradigmák gyökeres megváltozásáig (amelyet leginkább az utazó kiállítások és az olyan "élménymúzeumok" testesítenek meg, ahol az épület látványvilága szinte lehetetlenné teszi az autonóm műalkotások bemutatását - lásd: Guggenheim Múzeum, Bilbao), továbbá az 1989 után épült kortárs múzeumok szerepéig.

Az elsődlegesen külföldi (ezen belül is német, osztrák, angol és francia) példákból kiinduló tanulmányok a különféle tipikus, mégis egyedi múzeumkoncepciókat ismertetetik. A minta, a Napóleon által elhurcolt gyűjteményeket és műtárgyakat a nép elé táró "ősmúzeum", a berlini Altes Museum hűen tükrözi a 19. században eluralkodó oktató-tanító múzeumfelfogást: a tökéletes antikvitástól indul ki, gipszmásolatokat használ, s úgy követi a szigorú történeti rendet, hogy közben egyfajta vallási áhítatot sugároz, s nem mellesleg a nagy univerzális művészet totális bemutatását célozza meg. Egy adott múzeum "képét" azonban más elemek is befolyásolják: a politikai akarat, a lokális és globális kontextus, az urbanisztikai pozíció, a célközönség vagy a gyűjtemény jellege és installálása. Bár ez a múzeum-típus régen túlélte önmagát (a gipszmásolatok már régen a raktárakban porosodnak), a bennük elhelyezett művek esztétikai vagy kulturális értéke sokkal lassabban (vagy éppen sehogyan sem) erodálódik. György vizsgálódásaiban ezért kiemelt szerepe van a múzeumi átépítések és bővítések jellegének: milyen módon reflektál az adott múzeum önmagára, az évek során változó szerepére, arra a lokális-globális kontextusra, amelyben történetileg elhelyezkedik. A szerző számára - bár felsorolja hátrányait is - az ideális és mindenki számára nyitott, demokratikus múzeum éppen akkor tölthet be új és radikálisan más pozíciót a jövőben, ha feltárja saját történeti rétegeit, az őt körülvevő kulturális emlékezet sűrű hálózatát.

Bár a könyvben számos szellemes (például Malraux habitusára vonatkozó) megjegyzés, meghökkentő, bár egészen hétköznapi tény (amely feltárja, hogy miért a padlás felé bővítették ki a drezdai Albertinum "új szárnyát") és már-már lírai leírás olvasható (főkent a Rügen-szigeti hatalmas és félbehagyott üdülőtelepről, a prorai "Kolosszusról"), a legérdekesebb írások a restitúció bonyolult és sokat vitatott kérdéseivel foglalkoznak. Ezekhez a komplex és elgondolkodtató példákhoz jól illeszkedik a könyv tagolása (Hegedűs Márton Escher munkái nyomán kialakított, többnézetű Frustro Outline betűtípusa) és a fekete-fehér képanyag. Bár a kiadó egyúttal egy tényleg különleges könyvtárgyat is létrehozott (a gerinc nem illeszkedik a fedélhez), a könyvön eluralkodó vibráló neonnarancs szín kicsit idegesítő. De nem lehet minden tökéletes.

MúzeumCafé Könyvek 1. kötet, Szépművészeti Múzeum, 2013, 406 oldal, ár nélkül, 4800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.