Fesztivál: Mosoly és szolidaritás (Hangulatképek a Mittelfestről)

Könyv

Szívderítő mosoly nyílik az arcokon, amikor a helyi minivasút tizennégy perces döcögés után beérkezik Udinéből Cividale del Friuliba. Pasolini szülőföldjén vagyunk, a messzeség ködébe vesző Giuliai Alpoktól övezett egykori longobárd székhelyen. Az elmúlt tizenkét évben a Mittelfest, Közép-Európa prózai, színházi, zenei, film-, tánc-, marionettfesztiváljának ritmusára lüktet az élet Cividaléban július utolsó hetében.
Szívderítő mosoly nyílik az arcokon, amikor a helyi minivasút tizennégy perces döcögés után beérkezik Udinéből Cividale del Friuliba. Pasolini szülőföldjén vagyunk, a messzeség ködébe vesző Giuliai Alpoktól övezett egykori longobárd székhelyen. Az elmúlt tizenkét évben a Mittelfest, Közép-Európa prózai, színházi, zenei, film-, tánc-, marionettfesztiváljának ritmusára lüktet az élet Cividaléban július utolsó hetében.

Sok víz folyt le a Natisone folyón, amióta fehér asztalok mellett a friuli borok zamatára megszületett a hajdani Pentagonale tagországai prominens képviselőinek fejében Közép-Európa művészeti fesztiváljának ötlete. A Mittelfest legádázabb védelmezője, hivatását illetően művészeti igazgatója, szellemi atyja

Giorgio Pressburger

író-műfordító-publicista, színházi, rádiós, televíziós, filmes rendező. Eddig sok mindent megélt a régió történelmi-társadalmi változásainak tükrében a Mittelfest. Most éppen a túléléséért küzd egy kulturális végkorszakban, amelyben az ún. rétegkultúrára pokolian nehéz idők járnak. A bal és jobboldalról egyaránt túlpolitizált kultúrpolitika a "vagy megváltozik, vagy megszűnik" ultimátumát tűzte ki a Mittelfest jövőjéül.

A tematikájában, hangvételében inkább komor, a migráció, az útkeresés, a faji üldözések kérdéseit feszegető fesztivál 2003-ban a mosoly szolidaritásával felelt az ultimátumra. A Mittelfest rámosolygott az új tagországokkal, köztük Magyarországgal bővülő Európai Unióra, és az unió visszamosolygott rá. Az idei fesztivál címében szereplő mosoly - Giorgio Pressburger szavaival élve - egyaránt utal az emberi szellem hozzáállására, amely a valóság kritikai szemlélete mellett harmóniára is törekedhet, nem csak haszonelvűségre, agresszióra.

Luciano Berio tiszteletére szóltak a képzeletbeli harangok a cividalei Szent Ferenc-templom előtt felállított színpadon, ugyanis röviddel halála előtt vállalta el a Mittelfest zenei vezetését.

Amaz édes nap emlékezete

- a Petrarca Győzelmek című költeményére komponált Berio-mű eredetileg Maurice Béjart és a lausanne-i balett-társulat felkérésére íródott 1974-ben. A jelenetek főszereplői lovas kocsin érkeztek a helyszínre. Az áhítat mosolya kísérte minden idők talán leghíresebb olasz prímabalerinája, Carla Fracci "jutalomtáncát" a hírnévről szóló jelenetben. Hasonló áhítat és rajongás övezte a román koreográfus és balettfenomén, Georghe Iancu és az ifjú firenzei balettcsillag, Letizia Giuliana kettősét a költő és ihletadó múzsája, Laura érzéki táncában. Ha volt miért kivárni e színpompás tisztelgés kimenetelét, akkor az kétségkívül a minimalista mozdulataival izzó jelenlétet varázsoló brit csoda, Lindsay Kemp, aki azúrkék denevérpalástjával elborította az idő rabságában vergődő, mulandó embert, a barcelonai Xavier Martinez tünékeny, rejtőzködő megformálásában.

Hagyományt bontott, hagyományt újított a Mittelfest az opera buffa, a vígopera műfajában. A 18. századi mester,

Pergolesi

legnépszerűbb műve, Az úrhatnám szolgáló az 1752-es párizsi bemutató óta megannyi feldolgozáson esett át. Most azonban műfajtörténeti újítás született: Az úrhatnám szolgálólány címen az Opera Bazar társulata egy kortárs zeneszerző, bizonyos Aldo Tarabella műve nyomán továbbszőtte a gazdag Umberto szolgálólányának, Serpinának a történetét. A Teatro Ristori színpadán a commedia dell`arte legnemesebb hagyományait és az abszurd színházat ötvöző előadás született a szerepjátszásról, a senki nem az, akinek látszik filozófiájával. Giacchino Rossinit nem kell bemutatni a vígoperák és a receptkönyvek kedvelőinek. Örökzöldjét, az Alkalom szüli a tolvajt Giorgio Pressburger öltöztette új köntösbe a cividalei Paolo Diacono téren. Erkélyen éneklő angyalok, házfalakra vetített nápolyi tájképek, komputer-játékok: a modern technikát a gesztusszínházzal vegyítő elevenség, humor, báj jellemezte a darab cividalei feldolgozását.

Örömzenészek, Miles Davis és az amerikai blues, jazz legnemesebb vonulatait őrző muzsikusok éppúgy helyet kaptak a Mittelfest zenei panorámájában, mint rizsporos nosztalgiát idéző talján muzsikusok. Kezdjük a nosztalgiával. Az ötvenes évek Itáliájának nosztalgiájával, amikor is egy hivatására nézve sebészorvos egyik napról a másikra a lelkek orvosává lépett elő. Enzo Janacciról van szó. A szegények koldusa ő, a szubkultúra Itáliájáé. E megfakult útszéli trubadúr könnyes mosolyt fakaszt az arcokon, amikor a szavak közötti szünetekben patetikus mozdulataival csendet parancsol. Füstös-homályos lombardiai pianobárok hangulatát idézi egy Roberto Benigni naiv rácsodálkozásával: az élet szép, minden piszok ellenére, amit a politika kavar az emberi lelkekben. A cividalei Dóm tér közönsége nehezen ereszti el útszéli dalnokát. Tánc és rapszódia, magyarul, cigányul: táncrapszódia.

Markó Iván

és a Magyar Fesztivál Balett, a Budapesti Ifjúsági Kórus és a Rajkó Cigányzenekar az ünnepi pillanatok ízével írta be nevét a Mittelfest történetébe. A Viva Verdi után két évvel hatalmas várakozás előzte meg Markóék újabb vendégjátékát Cividaléban. Egy csillagfényes szombat estén zsúfolásig telt nézőtér előtt adták elő a cigányság múltját és jövőjét a félelem, a szeretet, a hit nyelvén megelevenítő Romantiádát. A cividalei utcák, terek, templomkülsők, kolostorudvarok szabadtéri és fedett díszletei elé tóduló közönség már megszokta, hogy kuriózumszámba menő ínyencségekkel is megkóstoltatják. Mint például Svejk, a derék katona vaskos humorával Jirí Trnka animációs filmjében vagy Miroslav Krleza balladáinak itáliai ősbemutatójával. Mindenféle furcsa népség árasztotta el a Dantéról elnevezett teret három színpadon, harmincnégy festői képben. Bosch ecsetje ihlette alakok vonultak fel: lótolvajok és halálraítéltek, nemesek és földi szentek a mennyekbe vágtázó hintókon, kardokkal, lovagokkal és hölgyeikkel, mutatványosokkal és jövendőmondókkal. És miközben Krleza veretes-vaskos szövegét Dante nyelve andalítóan meglágyította, az ide-oda tekintgető, sétáló nézőket a húszeurós jegy fejében frissen csapolt sör és helyben szeletelt főtt sonka várta.

Amúgy sem lehet oka panaszra annak, aki a művészeti élmények mellé némi betevő falatra és felüdítő nedűre vágyik. Két előadás között és után felpörgetett gasztronómiai intermezzók zajlanak Cividale kertvendéglőiben, borozói asztalainál. A parmezánnal, ruccolával díszített bresaula és carpaccio után jöhetnek a messze földön híres olasz pasták, a majonézes tonhalmártásos hideg borjúsült, netán a friuli sajtspecialitás, a fricco. Hozzá a zamatos tocai fehérbor vagy éppen a bíborvörös árnyalatú refosco. És máris könnyebben, fesztelenebbül tekinthetünk a kelet-közép-európai abszurd színház tükrébe vagy éppen Italo Svevo melodrámájának némafilmes, a német expresszionista színház hatását ötvöző feldolgozása elé. Két francia honos kelet-európai szerző rajzolt groteszk színeket a 2003-as Mittelfest színházi programjába. A falióra rendületlenül 12 óra 5 percet mutat a szerb-montenegrói Nemzeti Színház Ionescománia előadásában. Eduard Miller rendezése korunk kommunikációmegszállottjainak üzen a kimondott szavak káoszáról, az egymás mellett futó párbeszédekről, a szánalmas valóságról, ahol mindenki a maga börtönébe zártan monologizál. Roland Topor az asztal alatt szövi egy értelmiségi nő és egy kelet-európai emigráns képtelen szerelmi történetét az Egy tél az asztal alatt című groteszkjében. A krakkói Teatro Ludowy előadása az alul- és a felülnézetből szemlélt kelet-európai valóság fanyar szürrealizmusának élményével hat. A Mittelfest műértő kritikusai valóságos ovációval fogadták a Petroniusnak tulajdonított Satyricon zenés feldolgozását, Bruno Maderna kortárs olasz zeneszerző egyfelvonásos operáját. Az eredetileg szabad térre, Néro Rómájának babérkoszorús statisztákkal, a közönség beöltöztetésével megelevenítésre szánt előadásának diszkrét bája, hogy abszurd helyszínen, a cividalei tornacsarnokban rendezték meg az eső miatt. A Satyricon az idei Mittelfest leglehetetlenebb vállalkozásának tűnt, megannyi vélt és valós reminiszcenciával Fellini gasztroszexuális filmjére, kiváló hangú és megjelenésű énekesek tolmácsolásában. A hely, az idő, az atmoszféra szelleme talán egyik előadásnál sem sikerült olyan összhangzattal, mint a Mária kalandja című, Italo Svevo- színmű esetében. Halottfehérre maszkírozott szereplők,

kísérteties fények,

némafilmfeliratok, brechti elidegenítés a trieszti La Contrada társulat előadásában. A régi Mittelfestek hangulatát idézte a Mikrokomédiák című, háromórás produkció a Szent Ferenc-templom kolostorának udvarán.

A téma, amely összehozta tizenhat közép-európai ország neves drámaíróit, köztük Vincenzo Ceramit, Tadeusz Rózewiczet, Peter Turrinit, Görgey Gábort: tíz-tizenöt perces jelenetekben megfogalmazni a komédia, az abszurd nyelvén mindazt, ami a régió drámaíróit foglalkoztatja. Görgey Gábor a horrorisztikus kabaré műfaját választotta Kézcsók című mikrokomédiájához, amely bárhol, a világ bármely országában játszódhat a politika, a diplomácia színterén.

Az abszurd mosoly Cividaléban a szolidaritás mosolyává szelídül a néző arcán. A szolidaritás mosolyává, amelyben kicsiben benne van a mi kis kelet-közép-európai régiónk összekacsintása a hatalom minden formája és torzulása felett az olasz csizmán innen és túl.

Szentgyörgyi Rita

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.