Fesztivál: Mosoly és szolidaritás (Hangulatképek a Mittelfestről)

Könyv

Szívderítő mosoly nyílik az arcokon, amikor a helyi minivasút tizennégy perces döcögés után beérkezik Udinéből Cividale del Friuliba. Pasolini szülőföldjén vagyunk, a messzeség ködébe vesző Giuliai Alpoktól övezett egykori longobárd székhelyen. Az elmúlt tizenkét évben a Mittelfest, Közép-Európa prózai, színházi, zenei, film-, tánc-, marionettfesztiváljának ritmusára lüktet az élet Cividaléban július utolsó hetében.
Szívderítő mosoly nyílik az arcokon, amikor a helyi minivasút tizennégy perces döcögés után beérkezik Udinéből Cividale del Friuliba. Pasolini szülőföldjén vagyunk, a messzeség ködébe vesző Giuliai Alpoktól övezett egykori longobárd székhelyen. Az elmúlt tizenkét évben a Mittelfest, Közép-Európa prózai, színházi, zenei, film-, tánc-, marionettfesztiváljának ritmusára lüktet az élet Cividaléban július utolsó hetében.

Sok víz folyt le a Natisone folyón, amióta fehér asztalok mellett a friuli borok zamatára megszületett a hajdani Pentagonale tagországai prominens képviselőinek fejében Közép-Európa művészeti fesztiváljának ötlete. A Mittelfest legádázabb védelmezője, hivatását illetően művészeti igazgatója, szellemi atyja

Giorgio Pressburger

író-műfordító-publicista, színházi, rádiós, televíziós, filmes rendező. Eddig sok mindent megélt a régió történelmi-társadalmi változásainak tükrében a Mittelfest. Most éppen a túléléséért küzd egy kulturális végkorszakban, amelyben az ún. rétegkultúrára pokolian nehéz idők járnak. A bal és jobboldalról egyaránt túlpolitizált kultúrpolitika a "vagy megváltozik, vagy megszűnik" ultimátumát tűzte ki a Mittelfest jövőjéül.

A tematikájában, hangvételében inkább komor, a migráció, az útkeresés, a faji üldözések kérdéseit feszegető fesztivál 2003-ban a mosoly szolidaritásával felelt az ultimátumra. A Mittelfest rámosolygott az új tagországokkal, köztük Magyarországgal bővülő Európai Unióra, és az unió visszamosolygott rá. Az idei fesztivál címében szereplő mosoly - Giorgio Pressburger szavaival élve - egyaránt utal az emberi szellem hozzáállására, amely a valóság kritikai szemlélete mellett harmóniára is törekedhet, nem csak haszonelvűségre, agresszióra.

Luciano Berio tiszteletére szóltak a képzeletbeli harangok a cividalei Szent Ferenc-templom előtt felállított színpadon, ugyanis röviddel halála előtt vállalta el a Mittelfest zenei vezetését.

Amaz édes nap emlékezete

- a Petrarca Győzelmek című költeményére komponált Berio-mű eredetileg Maurice Béjart és a lausanne-i balett-társulat felkérésére íródott 1974-ben. A jelenetek főszereplői lovas kocsin érkeztek a helyszínre. Az áhítat mosolya kísérte minden idők talán leghíresebb olasz prímabalerinája, Carla Fracci "jutalomtáncát" a hírnévről szóló jelenetben. Hasonló áhítat és rajongás övezte a román koreográfus és balettfenomén, Georghe Iancu és az ifjú firenzei balettcsillag, Letizia Giuliana kettősét a költő és ihletadó múzsája, Laura érzéki táncában. Ha volt miért kivárni e színpompás tisztelgés kimenetelét, akkor az kétségkívül a minimalista mozdulataival izzó jelenlétet varázsoló brit csoda, Lindsay Kemp, aki azúrkék denevérpalástjával elborította az idő rabságában vergődő, mulandó embert, a barcelonai Xavier Martinez tünékeny, rejtőzködő megformálásában.

Hagyományt bontott, hagyományt újított a Mittelfest az opera buffa, a vígopera műfajában. A 18. századi mester,

Pergolesi

legnépszerűbb műve, Az úrhatnám szolgáló az 1752-es párizsi bemutató óta megannyi feldolgozáson esett át. Most azonban műfajtörténeti újítás született: Az úrhatnám szolgálólány címen az Opera Bazar társulata egy kortárs zeneszerző, bizonyos Aldo Tarabella műve nyomán továbbszőtte a gazdag Umberto szolgálólányának, Serpinának a történetét. A Teatro Ristori színpadán a commedia dell`arte legnemesebb hagyományait és az abszurd színházat ötvöző előadás született a szerepjátszásról, a senki nem az, akinek látszik filozófiájával. Giacchino Rossinit nem kell bemutatni a vígoperák és a receptkönyvek kedvelőinek. Örökzöldjét, az Alkalom szüli a tolvajt Giorgio Pressburger öltöztette új köntösbe a cividalei Paolo Diacono téren. Erkélyen éneklő angyalok, házfalakra vetített nápolyi tájképek, komputer-játékok: a modern technikát a gesztusszínházzal vegyítő elevenség, humor, báj jellemezte a darab cividalei feldolgozását.

Örömzenészek, Miles Davis és az amerikai blues, jazz legnemesebb vonulatait őrző muzsikusok éppúgy helyet kaptak a Mittelfest zenei panorámájában, mint rizsporos nosztalgiát idéző talján muzsikusok. Kezdjük a nosztalgiával. Az ötvenes évek Itáliájának nosztalgiájával, amikor is egy hivatására nézve sebészorvos egyik napról a másikra a lelkek orvosává lépett elő. Enzo Janacciról van szó. A szegények koldusa ő, a szubkultúra Itáliájáé. E megfakult útszéli trubadúr könnyes mosolyt fakaszt az arcokon, amikor a szavak közötti szünetekben patetikus mozdulataival csendet parancsol. Füstös-homályos lombardiai pianobárok hangulatát idézi egy Roberto Benigni naiv rácsodálkozásával: az élet szép, minden piszok ellenére, amit a politika kavar az emberi lelkekben. A cividalei Dóm tér közönsége nehezen ereszti el útszéli dalnokát. Tánc és rapszódia, magyarul, cigányul: táncrapszódia.

Markó Iván

és a Magyar Fesztivál Balett, a Budapesti Ifjúsági Kórus és a Rajkó Cigányzenekar az ünnepi pillanatok ízével írta be nevét a Mittelfest történetébe. A Viva Verdi után két évvel hatalmas várakozás előzte meg Markóék újabb vendégjátékát Cividaléban. Egy csillagfényes szombat estén zsúfolásig telt nézőtér előtt adták elő a cigányság múltját és jövőjét a félelem, a szeretet, a hit nyelvén megelevenítő Romantiádát. A cividalei utcák, terek, templomkülsők, kolostorudvarok szabadtéri és fedett díszletei elé tóduló közönség már megszokta, hogy kuriózumszámba menő ínyencségekkel is megkóstoltatják. Mint például Svejk, a derék katona vaskos humorával Jirí Trnka animációs filmjében vagy Miroslav Krleza balladáinak itáliai ősbemutatójával. Mindenféle furcsa népség árasztotta el a Dantéról elnevezett teret három színpadon, harmincnégy festői képben. Bosch ecsetje ihlette alakok vonultak fel: lótolvajok és halálraítéltek, nemesek és földi szentek a mennyekbe vágtázó hintókon, kardokkal, lovagokkal és hölgyeikkel, mutatványosokkal és jövendőmondókkal. És miközben Krleza veretes-vaskos szövegét Dante nyelve andalítóan meglágyította, az ide-oda tekintgető, sétáló nézőket a húszeurós jegy fejében frissen csapolt sör és helyben szeletelt főtt sonka várta.

Amúgy sem lehet oka panaszra annak, aki a művészeti élmények mellé némi betevő falatra és felüdítő nedűre vágyik. Két előadás között és után felpörgetett gasztronómiai intermezzók zajlanak Cividale kertvendéglőiben, borozói asztalainál. A parmezánnal, ruccolával díszített bresaula és carpaccio után jöhetnek a messze földön híres olasz pasták, a majonézes tonhalmártásos hideg borjúsült, netán a friuli sajtspecialitás, a fricco. Hozzá a zamatos tocai fehérbor vagy éppen a bíborvörös árnyalatú refosco. És máris könnyebben, fesztelenebbül tekinthetünk a kelet-közép-európai abszurd színház tükrébe vagy éppen Italo Svevo melodrámájának némafilmes, a német expresszionista színház hatását ötvöző feldolgozása elé. Két francia honos kelet-európai szerző rajzolt groteszk színeket a 2003-as Mittelfest színházi programjába. A falióra rendületlenül 12 óra 5 percet mutat a szerb-montenegrói Nemzeti Színház Ionescománia előadásában. Eduard Miller rendezése korunk kommunikációmegszállottjainak üzen a kimondott szavak káoszáról, az egymás mellett futó párbeszédekről, a szánalmas valóságról, ahol mindenki a maga börtönébe zártan monologizál. Roland Topor az asztal alatt szövi egy értelmiségi nő és egy kelet-európai emigráns képtelen szerelmi történetét az Egy tél az asztal alatt című groteszkjében. A krakkói Teatro Ludowy előadása az alul- és a felülnézetből szemlélt kelet-európai valóság fanyar szürrealizmusának élményével hat. A Mittelfest műértő kritikusai valóságos ovációval fogadták a Petroniusnak tulajdonított Satyricon zenés feldolgozását, Bruno Maderna kortárs olasz zeneszerző egyfelvonásos operáját. Az eredetileg szabad térre, Néro Rómájának babérkoszorús statisztákkal, a közönség beöltöztetésével megelevenítésre szánt előadásának diszkrét bája, hogy abszurd helyszínen, a cividalei tornacsarnokban rendezték meg az eső miatt. A Satyricon az idei Mittelfest leglehetetlenebb vállalkozásának tűnt, megannyi vélt és valós reminiszcenciával Fellini gasztroszexuális filmjére, kiváló hangú és megjelenésű énekesek tolmácsolásában. A hely, az idő, az atmoszféra szelleme talán egyik előadásnál sem sikerült olyan összhangzattal, mint a Mária kalandja című, Italo Svevo- színmű esetében. Halottfehérre maszkírozott szereplők,

kísérteties fények,

némafilmfeliratok, brechti elidegenítés a trieszti La Contrada társulat előadásában. A régi Mittelfestek hangulatát idézte a Mikrokomédiák című, háromórás produkció a Szent Ferenc-templom kolostorának udvarán.

A téma, amely összehozta tizenhat közép-európai ország neves drámaíróit, köztük Vincenzo Ceramit, Tadeusz Rózewiczet, Peter Turrinit, Görgey Gábort: tíz-tizenöt perces jelenetekben megfogalmazni a komédia, az abszurd nyelvén mindazt, ami a régió drámaíróit foglalkoztatja. Görgey Gábor a horrorisztikus kabaré műfaját választotta Kézcsók című mikrokomédiájához, amely bárhol, a világ bármely országában játszódhat a politika, a diplomácia színterén.

Az abszurd mosoly Cividaléban a szolidaritás mosolyává szelídül a néző arcán. A szolidaritás mosolyává, amelyben kicsiben benne van a mi kis kelet-közép-európai régiónk összekacsintása a hatalom minden formája és torzulása felett az olasz csizmán innen és túl.

Szentgyörgyi Rita

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?